Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Tinman

#1
Köp och Sälj / Kolfiberspinners
2013-10-20, 15:53:58
Tjabba IMAC:are

Har ett fåtal kolfiberspinners jag inte har användning av och som bara ligger och samlar damm..
Samtliga spinners är av \"Extra\"-typ

Glanspolerad (K3)

1 st 4.00\" 250 kr (urfräst för 2 prop)
1 st 4.25\" 300 kr (urfräst för 2 prop)
1 st4.75\" 350 kr (urfräst för 2 prop)

Obegandlad (perfekt för lackering)

1 st 4.50\" 300 kr (ej utfräst..uncut)

Finns i Södertälje.
Frakt tillkommer.

Ola
ola@c-sam.nu
0733-836662

Image Insert:

45.74 KB


Image Insert:

35.11 KB
#2
Köp och Sälj / Propeller köpes
2013-06-11, 20:15:27
Tjabba

Finns det någon som har en (eller varför inte två) begagnade 28x10 till min DLE111?
Alla eventuella svar beaktas.
Tackar på förhand

Ola

0733-836662
ola@c-sam.nu
#3
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-11, 22:46:35
Hej alla!

Jag heter Ola Rundcrantz , är 52 år, bosatt i Södertälje och således medlem i Södertälje MFK. Jag är ny på just detta forum men har hållit på med modellflyg i ca 35 år. Trots den långa tiden har jag ändå inte fått arslet ur kategorin "medelmåttig söndagsflygare". Jag hade nu tänkt försöka råda bot på detta genom att börja träna på IMAC´s basicprogram och förhoppningsvis, (om jag vågar) dyka upp på några tävlingar under 2013, bl.a. den som vi i Södertälje MFK arrangerar den 25-26 juni 2013.
För detta ändamål har jag därför i höstas inhandlat en styck begagnad, eller......ja......om jag skall vara ärlig, väl använd Extreme Flight Yak 110". Så här ser den ut.

Image Insert:

88.35 KB

OBS! Tjejen på vingen är inte min fru (but I wish).

Historien kring införskaffandet av Yaken är faktiskt lite lustig som jag gärna delar med mig (om Ni orkar läsa). Det hela började egentligen i augusti då ett gäng klubbmedlemmar traditionsenligt åkte till Sunne för att under en weekend flyga och dricka öl (eller umgås som jag sa till frugan). Efter för många pilsner, när sunt förnuft och omdöme tagit ledigt och när nej ofta blir ja var jag plötsligt ägare till en röd/vit, sprillans ny  Pilot Extra 300 3,1 mtr (122"). "Vad fan skall jag med den till? Vad fan har jag gjort, jag kan ju inte ens transportera den, än mindre förvara den", tänkte jag senare. Men Extran var sprillans ny, mycket prisvärd och just då, i mitt tillstånd, snyggare än frugan.
Väl hemma, nedsmugglad i förrådet, började planeringen av setupen till Extran. I samma veva dök en annons upp på Yaken. Jag ville bara ha den och brydde mig inte om att frugan nu skulle döda mig två gånger. Efter en kortare tids budgivning blev det affär och på en McDonaldsparkering norr om Täby bytte så plan och pengar ägare. När jag skulle åka frågade plötsligt säljaren: "Hörrödu....var inte du från Södertälje? Han berättade att han köpt Yaken begagnad hos Autopartner-Pelle och att ägare var från Södertälje och hade ett smeknamn. "Kan det möjligtvis vara Ducken?, frågade jag. Och det var det. "Faaaaan, har jag utan att veta det köpt Duckens, klubbkompisens gamla Yak, he....he?" Vidare berättade säljaren att han istället för Yaken nu hade köpt en stor Pilot Decathlon. Jodå, svarade jag, jag vet precis vad du har köpt, jag har en klubbkompis som heter Lasse som har två sådana bjässar.
När jag kom till fältet samma eftermiddag mötte jag Lasse, klubbkompisen med de två biffiga Decathlonerna. Jag berättade stolt om mitt nyförvärv, att det var Duckens gamla Yak jag köpt samt att säljare istället hade köpt en likadan Decatlon som han hade. "Har du köpt Yaken av honom, sa Lasse? Det är ju han som köpt en av mina Decathloner!?! Vidare berättade Lasse att han hört att jag tidigare köpt den stora 3.1 meters Extran i Sunne. "Den har jag ägt tidigare också". Jag höll på att smälla av. Är inte modellflygsverige större än att vi byter modeller med varandra hela tiden. Snart börjar vi väl byta kärringarna med varandra också. Vi garvade gott.
Ducken blev naturligtvis lika förvånad, men glad att återse sin forna tjänare. Under hans tid som ägare har han använt den flitigt med en 3W110 i nosen. Ett strulande tändsystem resulterade i en hård landning som slet upp landställsinfästningen och tryckte sönder fenan då den rullade framåt. Yaken var ur hållfasthetssynpunkt helt korrekt lagad, men trots att den  i förhållande till inköpspriset var i strukturellt bra skick behövde den ändå, enligt mina krav, ses över och repareras.

Image Insert:

87.63 KB

Den lagade fenan.


Image Insert:

89.76 KB

På andra sidan lite \"mosig\" och mjuk.



Image Insert:

89.27 KB

En nästan ny EmCotec Magic 5 blir mumma till servona (ingick i köpet)

OK, bara att kavla upp armarna och sätta igång.
Först gäller det att frilägga alla ev skador. Blir väl som när man svetsar rost på en gammal bil, man hittar bara mer skador.....och mer.....
Återkommer snart.......

Mvh

Ola