Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lager

#16
Byggen / Carf Extra 330SC 2,6m
2013-10-22, 22:09:09
Superfin!
Ser inte heller dina bilder Johan. Vore intressant att jämföra med Krill-Extran :-)
/Jonny
#17
Byggen / JA 37 viggen
2013-10-19, 10:26:28
quote:
Originally posted by Papmehl

Farsan har varit pilot på f16. Han har flugit SK 60, J35 Draken, JA 37 viggen plus en hel del andra kärror inom flygvapnet. Jag har haft nöjet att fått fluga många pass med SK 60 i både 2 och 4 sits.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se


Då förstår jag var intresset kommer ifrån :-) Åka SK60 tvåsits är f ö få förunnat [:(]

Har själv dräglat över den här byggsatsen ett flertal tillfällen, men har inte blivit något köp ännu. Någon gång....
/Jonny
#18
Byggen / JA 37 viggen
2013-10-18, 15:49:10
Ser att du har Petter 32 på tavla i byggrummet. Nice! Har du anknytning till F16 eller bara allmänt Viggen-fantast?
/Jonny
#19
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-13, 23:31:01
Tack Mattias! Nä...flyger kärran bra så är det ju inte så mycket att fundera över. Nog mest en reaktion av att jag förväntade mig en lägre nuffra på vågen.
/Jonny
#20
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-13, 22:37:05
Nu har jag vägt kärran med bättre våg och hamnar på 14,3 kg. Åt rätt håll åtminstone :-)
Jag har inte fått nys om vikter på andras 2,6-metare....verkar var lika känsligt som att fråga efter en kvinnas vikt ;-)
/Jonny
#21
Byggen / Extra Pilot
2013-10-13, 22:29:50
Ja det var ett snyggt schema ;-)
Grattis!

/Jonny
#22
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-07, 23:35:38
quote:
Originally posted by Aeroparts

Kan du ta bort dödvikt med hjälp av att fördela utrustningen så skall den ju väck och borde väl aldrig varit där från början.
Fint flög den i alla fall. grattis!
/Lennart

Blyet var i första hand för att testa tyngdpunktsläget innan jag vidtog ytterligare åtgärder, i kombination med viss lättja.
Hoppas fortfarande kunna få bort blyet utan att skicka bak batterierna i bakkroppen, vilket ju skulle leda till annan dödvikt (långa kablage, besvärliga fästanordningar, ev åtkomstluckor etc).
Finns annat att göra förutom att fördela utrustning.
-Lättare propeller, som sagt (nuvarande väger 335 g)
-Kasta spinnern. Inte så kul, men den väger 130 g och sitter på fel ställe ;-)
-Kasta choke-servot eller byta till ett betydligt lättare.
-Korta avgaspiporna något, vilket eventuellt också förbättrar prestandan.
/Jonny
#23
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-07, 22:28:25
quote:
Originally posted by Aeroparts

Häftig!! Det där med vikten tycker jag inte att du skall vara så orolig för.
Det är ju bra med lätt maskin men har du inga problem under flygningen eller landning etc och inte känner direkt att det skulle vara undermotoriserat så lägg inte så mycket vikt vid detta[;)]
Man kan ju inte direkt säga att den landade som en \"bomber\" extra precis.
Om vi skulle tala om vad vår 74\" yak väger så kan den ju inte ens flyga enligt vissa forum och vår 110\" yak är helt oflygbar den också. Ok den är 2.8m men vingytan är nog ganska lika och den väger mer än din extra kan jag ju säga.


Kärran flyger jättebra, men blyet känns onödigt och jag ska försöka få bort det.
När man räknar på det, så är det ju inte så mycket vikt man måste ha bort från näsan för att kunna ta bort blyet.

Vore ju intressant att höra var andra har hamnat viktmässigt med sina 2,6-metare. Tillverkarnas angivna värden verkar ju vara lite putsade....eller?

/Jonny
#24
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-07, 18:25:53
quote:
Originally posted by Lonsan

Hur blev det med vägningen?


Vägde faktiskt maskinen idag när minstingen sov (föräldraledig)....räknade med att hamna kring 13,7-13,9 kg.... normalvikt för en 2,6 metare ~12,5 kg(?)+ tyngre motor +3-bladare i trä +2 hg bly (fy!), - en canister..mm.
Jag vägde enligt "väga hund metoden" på en digital badrumsvåg och hamnade då på 14,6 kg!!! Ska kolla med någon referensvikt för att se så att inte vågen spelar mig ett spratt...man kan ju nästan hoppas att den gör det!
Nu ska det bantas dock...
Bara genom att byta till en lättvikts 2-bladig kolfibersnurra borde man direkt minska vikten med dryga hektot och indirekt kunna minska rumpblyet med halva hektot.
Ska även korta avgaspiporna, som ju blivit onödigt långa.
Bli av med blyet ser jag som en ganska enkel match....kanske inte ens behöver flytta bak batterierna. Tror även att det är ok att flytta fram CG något.
Ner till 12,5 kg hade jag nog inte kunnat komma med en DA120 ens....undrar hur andra lyckas?

Bränslefrågan:
Jag har kört med både ASPEN och Shell V-power.
Maxvarv på backen ökade med 200 till 4800 rpm när jag gick över till V-power. Dock inte uteslutet att det är en justeringsfråga.
Inkörningen är klar (kört knappt 6 timmar) och kör på 3 % enl rekommendation.
Ventilerna har jag justerat många gånger, men det har dock rört sig om små justeringar. Det finns ju bara ett värde angivet (0,1), utan toleranser.
Enligt Gerhard Reinsch (hos Toni Clark) bör man inte överstiga 0,125 dock och innan man kommer dit så bör det inte vara några problem att åka i 2-3 timmar (gäller inkörd motor). Kanske ännu längre?
/Jonny
#25
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-07, 17:25:53
Ja den morrar gott :-)
Måste också påpeka att jag inte flyger på fullgas hela tiden ;-)
#26
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-06, 23:33:42
Här kommer ett bättre soundtrack från dagens flygning på Karlskronafältet. Filmat av klubbkompisen Tobbe Andersson med en GoPro3.
Nu börjar jag få fason på motorn som är väldigt känslig på nålarna.
#27
Allmänt / DA 100 vs DLE 111
2013-10-04, 20:30:00
Gissar att motorn ska sitta i en kärra som kommer flyga i Karlskrona? Vad hamnar den i för flygetyg?
Mvh
Jonny
#28
Köp och Sälj / Sukhoi-29 Krill 33%
2013-09-26, 23:51:29
Gött! Grattis!
/Jonny
#29
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-09-24, 17:00:40
quote:
Originally posted by joenella

Hvad blev slutvægten ?


Har inte vägt kärran. Ska göra det snarast möjligt :-)
Jonny
#30
Utrustning / Borra 3b trä....
2013-09-22, 22:07:49
Blå ventilkåpor! Snyggt! Måste nog också beställa såna :-)