Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - jornat

#16
Byggen / CARF Extra 330SC 3.1 m
2014-02-25, 13:46:56
For what it´s worth.....
Detta packningsmaterial har jag mycket god erfarenhet av. Låser också skruvarna bra mot att vibrera loss
#17
Allmänt / Stockholms Träning
2014-02-25, 13:43:58
Nu har vädret varit så pass hyfsat ett slag att man börjat fundera på att flyga. Efter att ha hämtat nya bilen (en Sharan som lätt rymmer en 3-meters kärra) i Södertälje gjorde jag slag i saken. Lite kallt om fingrarna men kul....
Hoppas vi ses på Barkarby snart.


Image Insert:

38.34 KB
#18
Byggen / CARF Sukhoi 31 Petrol
2014-02-16, 15:30:56
Trattar verkar inne just nu och även jag har skaffat en.

Image Insert:

29.79 KB

Så här skriver Troybuiltmodels
"A Velocity Stack can improve your engines overall performance by increasing throttle response and peak power. It captures more air, speeds it up and straitens it out to pack more air/fuel mixture in to your engine. Slight increases in mixture settings may be required. You may also attach a piece of screen material or aluminum mesh to the end of the bell for additional protection against ingestion of foreign debris. A velocity stack will only work effectively with a proper running engine and is in no way a fix for erratic engine behavior. Depending on your engines carburetor and mounting block arrangement, special length bolts may be required. Walbro and other carbs are designed for weed wackers and other implements which are typically at idle or at full power. There are two jets, one to set the idle and one to set the full power mixtures. In between idle and full throttle both needle valves come into play and they typically do not offer the proper mixture at part throttle conditions. The velocity stack greatly improves the mid-range condition."

Vi får väl se.....

Ett hål på 10 cm diameter är sågat i frontspanet

Image Insert:

29.44 KB

Jag valde att göra en stos och montera nätet i den. Har stor respekt för en slidmotors förmåga att suga i sig vad som finns i närheten och skicka det in i vevhuset. Nu kommer insuget av silad luft ske inifrån kroppen (huvudsakligen) vilket väl också kan vara en fördel.

Image Insert:

27.77 KB

Stosen är monterad från insidan av kroppen.


Image Insert:

25.26 KB
#19
Byggen / Carf Extra 330SC 2,6m
2014-02-07, 16:35:39
Hej Johan
Beträffande CARF och tyngdpunkt.
På min Sukhoi har jag långsamt flyttat tyngdpunkten bakåt från det rekommenderade IMAC läget och blivit förvånad över att så lite hänt. Det är faktiskt uppemot 4 cm bakåt som jag vandrat[:I]. Tyngdpunkten ligger nu i det CARF kallar extremläget för freestyle men jag tycker det hela känns väldigt stabilt och skulle kunna tänka mig att fortsätta bakåt.

Kanske kan du vänta med alltför drastiska åtgärder tills du har provflugit planet (och då förstås med bly i nosen) Sen kan du successivt ta bort blyet och se var du hamnar. När du gillar läget kan du bestämma dig för vad som skall göras.

Jag har ett par duktiga blydaggar som du gärna får låna (se bild) dom väger 450 gram styck. Hål är borrade så det är bara att fästa dom och flyga.......


Image Insert:

26.08 KB
#20
Utrustning / varköpermansånnahära?
2014-01-12, 09:35:47
Hej
Sett dessa dekaler (?) i lite olika utförande på några motorkåpor. Med lite händighet och en airbrushspruta kan man säkert göra dom själv men är det någon som vet om/var dom finns att köpa?


Image Insert:

67.58 KB

Image Insert:

4.75 KB
#21
Hej Henrik
Fin trailer men jag är mest intresserad av några detaljer på bild nr 2. Där ser man två maskiner med samma sorts \"gardiner\" för motorn. Något du har knåpat ihop själv eller som finns att köpa som dekal? Isåfall minns du var du köpt dom? Någon annan som känner igen dessa? Har för mig att jag sett detta i Scanderstallet? MInns jag fel?
hälsningar Jörgen
#22
Byggen / CARF Sukhoi 31 Petrol
2013-11-30, 13:52:29
Så här står det i instruktionsboken.

\"The sukhoi has a large CG range for different flying stiles. Our CG is set at 10 mm behind the center of the wing tube and is ideal for precison flying and IMAC and is a safe starting point. The prototype is being flown at 50 mm behind this point. Start at the forward CG and move back slowly at your own risk\"

Jag började nog lite framför läge 1 (10 mm bakom cc vingrör) men fick omedelbart ta bort de 900 gram bly jag hade i nosen vid provflygningen (ja -jag vet att det var för mycket men har man en gång varit med om provflygning av en tokigt baktung kärra vill man inte gärna upprepa det - väldigt obehaglig upplevelse kan jag berätta)

Efter detta har jag vandrat bakåt ytterligare 25 mm utan att något känns det minsta obehagligt utan jag får fortfarande ge lite  dyk inverterat.

Jag tänker ungefär så här :fortsätter väl bakåt en liten bit till tills det börjar bli neutralt och går sen fram en bit. Kan det va nåt`?
#23
Byggen / CARF Sukhoi 31 Petrol
2013-11-29, 16:11:32
Hej
Hade för några veckor sedan celebert besök på Barkarby av Brännebronaflygare. Diskussion uppstod om tyngdpunktsläge. Vår gäst berättade att han hade sin modell så neutralt utbalanserad att han inte behöve ge sidoroder eller dykroderskompensering i 1/4 momentrollarna.

Detta satte myror i huvudet på mig och jag har varit ute tre-fyra gånger på fältet för att justera tyngdpunkten på Sukhoien. Succesivt lastat på mer och mer ballast i röret till stabben och var idag uppe i 330 gram blandat skrot vilket kändes tokmycket. Trots detta flyger modellen stadigt och fint och jag får fortfarande ge lite dyk inverterat. Jag måste således ha legat helt fel i mitt urspungsläge.......[:I][:I][:I]

Stabröret är beläget 1600 mm från tyngdpunkten och enligt mina beräkningar borde de 330 grammen flyttat tyngdpunkten 25 mm bakåt. Det jag således nu måste göra är att flytta ackarna bakåt och ta bort  vikterna i stabbröret.

Ackarna väger 815 gram ligger nu med cc 230 mm framför vingröret/ungefärliga tyngdpunkten och enligt mina beräkningar borde man kunna flytta dom till cirka 400 bakom vingröret för att nå samma tyngdpunktsläge dvs 25 mm bakom ursprungsläget.

Har jag räknat rätt??
Vilket är \"rätt\" tyngspunktsläge? Är det när man inte behöver kompensera i rollarna?
#24
Byggen / Extra Pilot
2013-11-13, 19:31:40
Hej Micke
Jag skickar ett mail till dig/Jörgen

quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson

Hej Jörgen

Jag är intresserad av dina Emcoteckontakter om det är dessa?
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A85086&t=12&c=1948&p=1948

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

#25
Byggen / Extra Pilot
2013-11-13, 13:02:31
Disse har jag använt och är mycket nöjd med. Finns 2,3,4, 6 och 9 poliga. Har system som gör att du kan montera dom fast i vinge eller kropp. Krimpa eller/och löd. Provat Mpx och Emcotec också men inget lika bra som Elfas. Om någon behöver Emcotec kan jag tänka mig att billigt sälja ett felköp för två + två vingservon.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=kontaktdon+serie+3191&cat=0
#26
Köp och Sälj / kom snabbt i form
2013-11-13, 09:18:37
Jag tror att oratex är ganska tungt, ungefär som solartex. Eftersom jag ändå skall måla är det inte någon vinst för mig att köpa ett beklädningsmaterial som redan är målat och som jag då måste måla en gång till. Annars är Oratex trevligt att använda.
quote:
Originally posted by Aeroparts

Supersnyggt, du har inte funderat på Oratex 600/6000 som klädsel?
/Lennart

#27
Köp och Sälj / kom snabbt i form
2013-11-10, 09:41:13
Lite fler bilder från bygget. Förebilden är alltså en Klemm 35. Jag byggde en dito 2006 och konstruerade då kroppen av rundstav för att efterlikna stålrörskonstruktionen. I det nya bygget har jag istället gjort kroppen av tunna rostfria stålrör som jag lött. Spännvidden blir tre meter och i nosen sitter en MVVS 50 cc. Hoppas det skall räcka att tuffa runt med. För ljudets skull skulle det ha suttit fint med en fyrtaktare men frågan är om effekten räcker. Får se efter premiärflygningen. Det som väntar nu är att klä vingar och stjärt. Jag kommer att använda Ceconite. Helt fantastiskt material  som fullskaleflygarna använder och som finns i en tunn variant egentligen avsedd för ultralätta plan. Kan rekommenderas som alternativ till plastfilm för den som vill ha något tåligare och något som aldrig saggar. Limmas på, sträcks med strykjärn och behandlas sedan med dope.

Innan jag sedan målar och pyntar blir det provflygning för att se om allt fungerar som det skall......

Bakre sittbrunn.
Image Insert:

84.01 KB

Främre sittbrunn
Image Insert:

86.12 KB

Fjädrande landingsställ med dämpning
Image Insert:

79.08 KB


Sidoroder
Image Insert:

81.65 KB

Nos med lucka
Image Insert:

84.68 KB

Bakre delen av kroppen med stålrörskonstruktion
Image Insert:

81.16 KB
#28
Köp och Sälj / kom snabbt i form
2013-11-07, 12:10:30
Passerade i torsdags Norrköping och passade då på att besöka ABIC-kemi som säljer epoxi, glasfiber, kolfiber mm. Planen var att köpa formväv för att tillverka en noskåpa till mitt skala projekt – en Klemm 35:a. Efter att ha pratat en stund med försäljaren kom jag istället ut med Jesmonite och glasfiberflock. Jesmonite är ett slags syntetgips som blandas med akryl. Fördelar: stelnar fort, starkt, inget epoxislabb, kan blandas med glasfiberflock
Bifogar några bilder av tillverkningen. De tre formarna gjordes snabbt på en eftermiddag. Klart positiv upplevelse som kan rekommenderas

Här är pluggen
Image Insert:

56.39 KB


Jesmonite med glsfiberflock
Image Insert:

83.93 KB


Insidan jämn och slät
Image Insert:

87.51 KB


Tre formar på en liten eftermiddag
Image Insert:

69.2 KB


Vaxat, släppmedel och klart för gjutning
Image Insert:

55.57 KB

Här är version 1.0 av Klemmen plåtad inför premiärflygningen 2006. Nu pågår tillverkningen av den större 2.0 versionen. Spännvidd 3 meter
Om det är av intresse kan jag lägga in bilder från bygget men kanske det ligger utanför detta forum???
Image Insert:

53.78 KB


Image Insert:

39.83 KB



Image Insert:

50.79 KB
#29
Köp och Sälj / Propellrar köpes
2013-11-05, 09:56:08
Jag har Xoar trä 28 x 10, Metts trä 26 x 10, samt Xoar kolfiber 28/10

Jörgen NB
#30
Byggen / Extra Pilot
2013-10-30, 10:19:01
Otroligt snygg pilot. Nästan (men bara nästan) snyggare än verklighetens.[:)] Men hur fick du tag på den ryske airbrushmålaren?