Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Ingemar

#31
Försökte göra riktigt svåra okända program denna gång, men de flesta klarade av dem bra i de friska vindarna, fast kikare hade nog varit bra att ha när Yakarna var nere i Huskvarna och flög!

Image Insert:

38.38 KB

Image Insert:

32.22 KB

/Ingemar
#32
quote:
Originally posted by paroos

Hur blir det med tillgång på el?
15 husvagnar och 29 piloter som vill ladda drar en o annan watt...

Patrick Roos
IMAC Sverige
Svininfluensa?!
-Nä jag har bara lite IMAC-feber...



Vi kommer att ha två 5kW elverk igång och ett antal jeepdunkar bensin.

Låt er inte nedslås av vissa väderprognoser med regn i helgen. De stämde inte förra året då de också visade regn men det blev uppehåll i stort sett hela helgen och det finns prognosmodeller som inte har regn fredag-söndag em:

Image Insert:

118.6 KB

/Ingemar
#33
Detta med flera i luften samtidigt skulle fungera om piloterna står skyddade och inte behöver vara nära startbanan. Tveksamt säkerhetsmässigt annars och det är otrevligt att flyga manövrar med modeller som startar eller landar nära intill sig utan skydd.  Vi har inte dessa skydd i Jönköping och det är lite trångt att få till det. Däremot kanske vi ska testa att man måste starta motorn medan föregående pilot flyger programmet så man kan börja rulla direkt när föregående har landat. Nästa pilot därefter borde också vara beredd att kunna påbörja motorstartförsök om piloten före inte kan taxa ut direkt när föregående har landat.

Innebär alltså att man ska vara motorstartberedd när piloten två snäpp upp i startlistan landar, och man ska taxa ut och starta direkt när piloten före har landat. Annars får man ett startförsök till som siste man.

mvh Ingemar
#34
Ja då drar jag detta på briefingen, alla har ju haft chansen att läsa reglerna:

Hela omgången som ska flygas nollas om man gör något mer än vändmanövrar som är sväng, halv kuban, halv loop eller halv roll innan man påbörjar programmet.

Vad som ska hända om man överskrider en minut innan programmet påböjas hittar jag inte, men om man uppenbarligen överskrider detta så borde det likställas  med att man fått något problem med modellen och återstoden av manövrarna nollas (lika med alla manövrarna i detta fall) men man får chansen att flyga en andra omgång (gäller inte okänt). En minutsregeln borde gälla även inför andra omgången av sekvenser från sista manöver avslutas till man påbörjar första i nästa omgång av sekvenser. Man hinner väl normalt inte göra mer än två medvindslöpor och en motvindlöpa innan minuten gått.

Två minuter till landning är oftast inget problem, men skulle någon börja flyga manövrar (annat än sväng och komma rättvänt) efter avslutat program innan landning så nollas hela omgången.

Hittar inte vem som ska bedömma detta, men naturligast är väl att domarna gör även detta.

mvh Ingemar
#35
Vi har klippt upp 2000 kvadratmeter gräsyta för camping. Räckte gott och väl förra året då vi hade ungefär lika många anmälda.

mvh Ingemar
#36
Utrustning / Bränsle?
2009-08-04, 19:46:56
Jag har kört alla mina motorer på enbart Aspen med Castrol TTS olja de senaste sju åren(3W, MVVS, ZDZ) utan några problem. Jag tror det är ovanligt att alla cylinderbultarna går av. Borde gå att hävda materialfel mot tillverkaren om det inte syns tydliga spår av överhettning.

/Ingemar Thöörn
#37
BRIEFING ÄNDRAD TILL Kl. 8:15 med första start 8:30 eftersom vi nu är 30 anmälda.

LOGI I HUSVAGN
Klubben kan erbjuda logi i ett par KABE husvagnar uppställda på fältet under tävlingshelgen fredag-söndag för 100kr bädden. Anmälan till sture.persson1@tele2.se. Först till kvarn gäller.

GRILLNING LÖRDAG KVÄLL.
Vi tänder grillen och ordnar partytält med bord och stolar men mat och dricka får var och en stå för själva.

MODELLFÖRVARING
Partytälten är det vi kan erbjuda för modellförvaring under natten.
#38
Regler / Från domarjäv...
2009-06-07, 20:58:57
Bra skrivet Patrik och Peter!

Det finns väldigt mycket att titta på som dommare och nu när vi \"bara\" sitter två dommare så slår bedömningen av nollor väldigt hårt ibland men så är reglerna och ibland är det hårfint om det är en godkänd kvickroll, spinn, hammerhead och fyr- och åttapunktsroll. Jag fortsätter på diskussionen om nollor:
- Om man inte ser att nos eller stjärt går mot ställ eller huv vid start av snapproll går det inte se om den var positiv eller negativ och det blir en nolla. Ibland blir det mycket små snabba stjärtrörelser och då blir det svårbedömmt så ska man vara säker på att inte nolla ska man alltid rycka tydligt i höjdspaken i kvickrollarna.
- Om rotationshastigheten ändras märkbart under snap-rollen före sista kvartsvarvet blir det nolla då piloten har gett skevkommando den sista biten. Här krävs mycket träning för att dölja den sista skevningen som ofta krävs för att stoppa rätt.
- Om man ser att modellen rollar (ena vingen rör sig uppåt) vid ingång av spinn har inte modellen stallat och det blir noll. Däremot blir det inget avdrag om modellen den absolut sista biten innan stall börjar flöjla mot vinden eller driva med vinden. Så det gäller att vänta ut modellen och hålla kursen med sidroder och mer och mer höjdroder tills nosen börjar droppa då man ger sida och eventuellt skev.
- Saknas något stopp i punkt/moment-rollar blir det också nolla eller om man väntar så länge med nästa moment att man ser flyglinjen blir det också nolla. Om man gör korta snabba stopp blir det större risk att dommaren bedömmer att något stopp saknas och man nollar.
- Hammerhead ger nolla om man flyger igenom den utan att varit i närheten av stall eller ving-glider tydligt bakåt och det gäller även om vingglidningen sker i \"rätt riktning\" i sidled, d.v.s. modellen går tydligt bakåt. Detta är på ett sätt den svåraste manövern av alla jag räknat upp och det ser man också på dess poängkoeficient.
- Om man sedan flyger långt bort och dommaren av den anledningen inte ser något av det jag räknat upp blir det en nolla. Vi premierar även de som flyger så man ser manövrarna bra med hög \"Airspace Control Score\".
- Det var exempel på \"nollor\" genom åren som jag dömt. Det går inte undvika att varje dommare ser lite olika för vad som är en nolla och enda sättet att det blir bättre är nog att ha flera dommare. I helikopter F3C är man fem domare på en linje om jag kommer ihåg rätt även på de nationella tävlingarna. Jag hoppas någon berättar vilka erfarenheter vi fick under NM. Tyvärr kunde jag inte vara med.

Hälsningar från ännu en dommarj...
Ingemar Thöörn
#39
[:0]En husbil stod fastkörd i leran på fredag morgon inför jönköpingstävlingen och prognoserna sa regn hela helgen! Sedan blev det en kanontävling med fem omgångar och 104 starter.

[^]Mina hemliga program har fungerat bra, jag är imponerad över era prestationer. Norrmännen kör med två decimaler i poängräkningen, men jag tror vi vinner NM utan decimalräkning!

[:)]Det är en skön känsla när man får lite flyt på sin egen flygning som i Jönköping där jag låg i ledning (Basic-klassen men ändå). Fick till slut silver i denna tuffa konkurrens och vilket pris från sponsorn, tack Full Kontroll: Tack Lennart m.fl som läste för mig.
Image Insert:

15.81 KB
[8D]Gotland och vädret går inte att klaga på trots getingstick. Har inte behövt bli blöt och frysa som domare i år; i helsingborg fick jag en rejäl solbränna 1:a juni.

Ingemar
#40
Ja, Kent du är underbar! Jag har som domare aldrig skrattat så mycket som när du satte höjdrekordet i Jönköping för att få linjerna före och efter rollen lika långa och \"hympty-topp-rollen\" här i Brännebronna gick så fort att vi knappt hann fatta vad som hände! Här är de okända programmen:

Image Insert:

15.88 KB

Image Insert:

15.67 KB

/Ingemar Thöörn
#41
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-27, 19:16:36
Här är de okända programmen:



Image Insert:

17.02 KB

Image Insert:

15.83 KB
#42
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-25, 06:22:25
Här är några fler bilder från tävlingen på Jönköpings RFK klubbsida:
[url][/http://w1.369.telia.com/~u36902050/IMAC2008.htm]

Vi hade över 100 starter och landningar totalt på en tvådagarstävling. Inte undra på att vi är lite sömniga! Inga skadade flygplan eller andra incidenter förutom något getingstick vad jag vet!

/Ingemar

#43
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-17, 16:16:17
Lördag morgon 16/8 ligger Vättern spegelblank i solen. Vi hoppas på samma väder vid invasionen av 25 piloter med modeller nästa lördag! Som ni ser ligger depån nära banan så vi ska vara noggranna med säkerheten och följa IMAC reglerna för \"deadline\" som jag sammanfattar så här:
Figuren nollas om domaren bedömer att planet passerat dead line 30.5 meter framför piloten. För freestyle medför passering av deadline, krash eller "farlig manöver" diskvalificering om majoriteten av domarna bedömer detta.
Vi ska försöka markera deadline som kommer att ligga ungefär vid tvärbanans främre vita kryss och pilotrutan mitt i bankorset och domarna vid det bakre krysset i bilden. På kvällen kan vi vid behov flytta pilotrutan till den vita fyrkanten och då blir deadline på andra sidan diket ute i åkern.

Säkerhetsansvarig för Boglanda, Ingemar Thöörn



Image Insert:

67.26 KB
#44
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-13, 07:08:00
Vi har svårt att bedömma hur många som kommer till lördagens grillkväll och Hanns som brukar fixa detta är sjuk. Därför får var och en själv ta med det man vill äta och dricka. Vi tänder vår grill. Ingen avgift!

/Ingemar
#45
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-07, 10:26:20
Hej!

Sture meddelar att briefing lördagen den 23 augusti tidigareläggs till kl. 8:00 p.g.a. många deltagare. Men det går fortfarande att anmäla sig och är bara vädergudarna med oss blir det mycket flyg för alla. Här fyller vi på med mer info om tävlingen efter hand.

mvh
Ingemar Thöörn