Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#391
Byggen / En Extra till
2010-04-26, 07:58:30
Läste mitt senaste inlägg nu på morgonen i helnyktert tillstånd.
Allt var kristallklart tycker jag [:D].

Egentligen fel Forum för såna här diskussioner. Passar bättre i ett Hangartält med en kall bira.

Barry CO
#392
Byggen / En Extra till
2010-04-24, 23:31:15
Kul att läsa era inlägg, kanske också mina egna i efterhand. Fenomen som \"Stjärten blåser iväg\" eller \"Krabbar upp mot vinden\" har jag själv aldrig råkat ut för som modellflygare.

Der är klart att det ser ut så i kraftig jämn vind från marken om man försöker göra en rak lod eller horisontell-linje med marken som referens.

IMAC går ju ut på att presentera figurerna på ett i förväg planerat fält, exempelvis Helsingborg, och inte i Karlskrona (vid hård västlig vind)  som domarna kan bedömma.

Minns för min del mitt \"Okända\" i Jönköping förra året. Fick kommentaren: Hur var vädret i Huskvarna\"? [:D], Kommer ihåg min kära mors uttryck: \" I blåsväder reder sig skatan tämligen illa\".

Än en gång: \"Flygplanet vet inte om att det blåser\", inte mina i alla fall. Därmed vill jag inte ha sagt att jag tyglar blåsväder bättre än någon annan [;)]



Barry CO
#393
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-22, 09:38:59
Kanon, tack for tipset Jonny

Barry CO
#394
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-22, 07:58:45
Märkte att högra stabbhalvan glappade på Extran, både vågrätt och i tipp-planet.

Mätte stabbröret, diametern var mindre åt höger???

Fick tips av Tim och Daniel Casselby att använda vanlig kontorstejp eller förpackningstape för justering av diametern både på röret och styrpinnen framtill på stabben.

Det fungerade bra, inget glapp längre. Får se om tejpen klarar av vibrationerna efter några flygningar.

Hellst skulle jag vilja byta ut stabbröret (alu) mot ett i kolfiberlaminat (16 mm diam). Har sökt på nätet, inget resultat ännu. Nån som vet hur man får tag i ett sådant rör?

Barry CO
#395
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-19, 23:37:37
Tyngdpunkten hit eller dit, nu var det dags att testflyga.
Träffade Tim med sin Katana på Vankiva i eftermiddags.

Flygningen med Extran blev odramatisk. Provade lite loopar och annat, allt kändes fint. Blev bara en flygning för mig.

Tim flög desto mer med sin Katana som är mäktig i luften.

Tack Tim för din support.



Lite trött propp?

Image Insert:

84.58 KB


Image Insert:

87.15 KB
#396
Allmänt / försäsongsträning
2010-04-19, 11:33:42
Ja, det var nära premiär för Extran.
När jag taxade ut tippade hon över på näsan. Proppen (Biela) höll men jag hade för små hjul på det mjuka underlaget (eller var tyngdpunkten för långt fram [:p]?)

Åkte hem, bort hjulkåporna och bytte från 75 till 100 mm sommardäck.
Funderar ändå på att göra första testflygningen på Vankiva, kanske nån kväll denna veckan. Ring mig Tim om du kan ställa upp som påhejare.


Image Insert:

86.39 KB

Barry CO
#397
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-14, 08:39:26
Du har rätt, Blyremsorna ovanpå huven låg bara där som \"prydnad\". De är nu fastklistrade innanför (hoppas de sitter fast) + 2 till. Satt på en aluminium spinner samt en 3 bladig Biela prop. Tyngdpunkten med halv tank kom då inom rekommenderat.

Gillar naturligtvis inte detta med att höja totalvikten, men skall i alla fall provflyga den med denna setup. Byter troligtvis motor senare, orkar inte börja med detta nu.

Borde inte tyngdpunkten ligga i centrum på vingröret, där centrum för tryckkrafterna rimligtvis borde ligga. Vingens form har (pilform) väl inverkan på tyngdpunken. Detta kan du säker utveckla Lonsan.



Barry CO
#398
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-13, 20:05:48
Det blev lite av en antiklimax för mig på Vankiva i söndags.
Trodde ju att jag skulle kunna väga av Extran på fältet.

Det berodde på för lite dekaler, fick dom idag, så nu skall Extran upp så fort som möjligt.


Image Insert:

74.41 KB


Image Insert:

68.16 KB


Image Insert:

83.43 KB
Dom här dekalerna är bäst[8D]


Image Insert:

79.09 KB
Här är min efterträdare, mitt barnbarn Vincent Kent Lemon, 3 mån.


Image Insert:

86.54 KB

Barry CO
#399
Byggen / Krill Katana återuppstår!!
2010-04-12, 09:01:34
Såg verkligen bra ut Tim, grattis. Katanan såg ut att trivas däruppe. Den är väl kanske fortfarande rädd för moder jord.

Tack för din hjälp med Extran och Heindeln. 24x10 proppen verkade passa bäst.

För att få tyngpunkten rätt på Extran funderar jag på att sätta batterierna inne i spinnern med kraftöverföring medels mikrovågsteknik.



Barry CO
#400
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-09, 19:28:19
Om möjligt, ta med dekalerna från Tanja, det är lite \"chicken\" av provflyga utan.
Däremot är en \"Chicken stick\" helt OK för mig numera [8D].

De lovar 25% moln, 4-5 em söndag. Räknar med att vara där runt lunch.


Barry CO
#401
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-09, 07:18:41
Det blir nog bra med detta lyftkraftscentum. Jag är ju ute efter JAS prestanda vad gäller manövrering, det är väl krig som gäller i IMAC?
Jag skickar bara ut styrkommandon med spakarna. Superdatorn i DPSI\'n sköter väl resten? [8D] eller.....[:o)]

Barry CO
#402
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-08, 18:52:06
Bygget är klart och håller just på med att väga in Extran.
Enligt Manualen skall CG ligga 14 - 16 cm från framkanten på vingen.
Med 50 cl soppa (Tanken rymmer 75 cl) hamnar CG mitt i vingröret, dvs på ca 18 cm, Lite långt bak alltså. Totalvikten blir 11 kg.

Är det vanligt att CG hamnar på vingröret på denna typ av Extror?

Hade tänkt åka till Vankiva på söndag för testflygning. Får väl fylla fickorna med bly utifall att det behövs. Som det ser ut lutar det mot att jag senare sätter in 3W 75\'an jag hade i min gamla Extra.

Hittande en passande spinner. Nu väntar jag bara på dekaler från Tanja på TP Victory.




Image Insert:

76.82 KB


Image Insert:

73.38 KB

Barry CO
#403
Synd, kötpte just dessa grejor för en vecka sedan

Barry CO
#404
Setting Servo Center (Fritt översatt ur ett flygarhjärta)

Programmeringen startars även här genom att placera magneten nära den röda punkten inom 10 sek
efter kraftpåslag.
(Jag använde maskeringstape för att den inte skulle rulla iväg).

Servot kommer att rycka till efter ca 2,5 sek, gör inget, utan se till att magneten fortfarande befinner
sig på den röda punkten.

Sändarspaken får inte röras mer, dvs den måste stå i centerposition.
Efter ytterligare 5 sek rycker servot till igen. Först nu är programmeringen av
servocentreringen aktiverad.

Huvudservot (Master) behålls nu i sin centerposition och kommer inte att röra sig
även om sändarspaken rörs.

Varje rörelse av spaken från sin centerposition ökar eller minskar (slav)servots centerpostion med ett steg.
Genom att hålla spaken i sitt ändläge ökar eller minskas positionen automatiskt efter 2,5 sekunder. Detta gör att det går fortare att justera slavservot.

Tips:
På grund av den höga upplösningen är det möjligt att en servorörelse inte är synbar
förrän efter åskilliga steg

När du är nöjd med centreringen tas magneten bort från den röda punkten.


Tips:
Om du har ändrat centerpositionen bör man omprogrammera ändlägena igen för att
få en linjär kurva.

Barry CO
#405
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-03, 13:59:57
Det är nu dax att få fyr på 3W 60 (HEINDEL) spisen i fronten på Extran. Det är en variant som har används i skala F3A i tyskland har jag hört.
En känd pilot Alexander Heindel har varit med att utveckla den.

Har sökt på nätet men inte hittat så mycket info om denna motor som jag tror är rätt ovanlig.

Kan bli i minsta laget när kärran nu kommit upp i modiga 11 kg.
Det följde med en lång pipa, men den kunde jag inte använda. Ger nog mer effekt med den.

Den skall få en chans i IMAC flygandet i alla fall.

Den som känner till något om denna motor kan väl höra av sig.

Lite bilder:


Image Insert:

73.88 KB


Image Insert:

76.75 KB


Image Insert:

86.45 KB

Barry CO