Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#406
Byggen / Krill Yak55m i Helsingborg
2010-04-01, 19:45:02
Kvickrollen är väl en stallmanöver?
Vore bra i och för sig att inte behöva använda höjdrodret, det är ju det momentet som knäcker vingarna  [xx(].

Tror inte det blir godkänt här hemma. Kvickrollar borde förbjudas, har sänkt många kärror/piloter. Speciellt på lodlinjen nedåt när det är svårt (med spjuten) att få ned farten. Horisontella kvickrollar är ett mindre problem. Med bussarna (yakarna) är detta inget man behöver bekymra sig om [:D]. De kan stanna vid vilken hållplats som hellst och kvicka. (kanske en påskwhisky för mycket när jag läser inlägget [:o)])

Barry CO
#407
Byggen / Krill Yak55m i Helsingborg
2010-04-01, 09:28:10
Gött å se. Grattis till Premiären Ulf

Barry CO
#408
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-04-01, 09:15:41
Vad gäller de tröga kullinkarna, all sk \"stiction\" försvann och centreringen blev OK efter att ha \"klämt\" plastringarna med polygripen (man får prova sig fram).
Detta bör alla kolla som har denna typ av kullink.

En kraftig tröghet som måste övervinnas vid varje riktningsändring innebär ett litet område som du inte kan kontrollera med sändarspaken. Spelar ingen roll hur starka servon som används. Rätta mig om jag har fel.


Barry CO
#409
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-31, 14:00:23
Blev färdig idag, tror jag... Måste ut ur kök/vardagsrum innan påsk.
All elektronik, servon på plats. Kul att använda mini Magikern att matcha skev och höjdroderservon.

Efter matchningen märkte jag att det \"gnisslade\" varje gång jag vände roderriktning.
Servona orkade inte med att repetera nolläget vid ändrad spakriktning. Det kallas stiction på engelska
Det blev ca 10 mm offset varje gång på skeven. Sån var den gamle Extran = ett evigt spakade.

Märkte ju vid montering av kullinkarna att alla gick väldigt trögt. Provade med 5-56,silikonspray och tom tandkräm i ett förök att minska friktionen - ingen skillnad.

Ringde då Casselby. \"Har du en polygrip\" sa han. \"Har en på bordet\" sa jag. \"ta då och klämm försiktigt på plasthöljet runt själva kulan\".
Gjorde som han sa och kunde rodnande se att friktionen minskade.

Tänker man efter så ökar ju diametern på plastringen lite när man klämmer till.

Detta trick visste väl alla utom jag. Tack Daniel.

Här kommer lite bilder i slutfasen av bygget. Det blev mycket funderande hur allt skulle få plats i cockpiten.
DPSI\'n och mottagaren sitter monterad på en kolfiberplatta. Denna i sin tur är skruvad i två \"skidor\" via vib.dämpande bränsleslang.
\"skidorna\" är sen i sin tur skruvad i golvet (islagsmutter). Puuh, nån som förstod?



Image Insert:

80.27 KB


Image Insert:

83.1 KB


Image Insert:

86.86 KB


Image Insert:

80.43 KB

Barry CO
#410
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-23, 17:29:28
Så här blev det. Använde mig av U-balk 15X3 mm Aluminium.
La ingen platta undertill
Det får räcka med detta, nåt måste ju få ge vika vid utelandningar.
Lite extravikt blev det ju, vägde aldrig delarna. Den är snart i samma klass som min 260 Extra...




Image Insert:

83.13 KB

Barry CO
#411
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-21, 20:07:01
Såg resultatet efter din \"mjuka\" landning Lonsan.

Kollade idag hur min Extra såg ut. Funderar på att förstärka infästningen med ett förband som fördelar krafterna mellan de båda benen.

Det finns ca 2,5 mm plats undertill.På ovansidan betydligt mer.

Vad rekommenderar ni för material?



Image Insert:

82.57 KB

Barry CO
#412
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-21, 19:43:47
Det satt fast dubbla limmade glasfiberarmar för kullink på Extran 230\'an från fabrik.
De var för korta och veka i min smak. De på sidrodret får sitta kvar.


Barry CO
#413
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-21, 10:19:17
Som du misstänkte sitter det en kullink i gaffeln som tillåter sidorörelser vid servo utslag.
Risken att gaffeln skall vrida sig vid tryckande kraft är minimal.Stötstången tillåts bara röra sig några grader i sidled, sen är det stopp.

Gaffelhållaren sitter på en lång gängad skruv (M4) genom vingen. Hållaren justeras upp/ned varefter den låses med en mutter på
under och ovansidan
(Låsmutter upptill).

Detta är viktigt då man kan få för sig att gaffelhållaren har ordentliga M4 gängor eller sk

selfthreads. I mitt fall var en del hållare tighta, andra inte och kunde glida på M4 skruven

ganska obehindrat.

Den långa M4 skruven genom vingen bör låsas med epoxy eller liknande så at den inte skall vrider sig.

Vad gäller servomontage. Kärran kom förberedd med denna typ av servofastsättning. Orkade inte modifiera.
Monteringssättet är OK ur service/justeringssynpunkt.

Det uppkommer mer drag/turbulens med detta arrangemang, ganska försumbart tror jag.

Föresten, vadå \"liggande servon\"? Känns bättre med stående [8D]

Tack för dina synpunkter Lonsan

Barry CO
#414
Allmänt / Problem med bilder
2010-03-20, 12:43:03
Ang problem med att infoga bilder
I mitt fall var det filnamnet det berodde på. Det hade smugit sig in en \"höger - vänsterklammer\" i slutet av filnamnet i samband med förminskning av fotona. OK när jag ändrade namnet.

Barry CO
#415
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-20, 12:36:28
Det blev jag som stod för fredagsmiddagen denna gången.

Har äntligen fått hem lite prylar. Den viktigaste: Emcotecs DPSI RV 500 Mini Magic tycks svår att få tag på.
Kan det vara en ny version på gång?. Kunde inte beställas ens via Emcotecs hemsida för en vecka sedan. Nu tycks det gå...puuh.

Har i alla fall beställd en via Autopartner (Ulf var ju i Thailand)



Image Insert:

86.66 KB



Image Insert:

60.81 KB

Barry CO
#416
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2010-03-14, 01:07:17
Grattis till premiären Lonsan
Efter att ha sett videon är min första intryck att du bör minska utslaget på höjdrodret. man flyger ju alltid bäst som åskådare [:)]

Barry CO
#417
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-13, 13:03:21
Skulle just börja att tillverka servokabel - kontakter.
Hur gör ni (Håkan)? Förtennar ni ändarna innan ni klämmer fast tråden i kontakten?


Barry CO
#418
Allmänt / Problem med bilder
2010-03-12, 18:46:20
Lite synd det här med att infoga bilder, fungerade inte idag.
Storleken på jpeg filerna är runt 70 kb.
Tycks fungera OK en dag men inte den andra. (Passar bra för mig också) [8D]

Barry CO
#419
Byggen / SU-26 40% electric
2010-03-07, 15:42:30
Har du köpt den av Öberg??

Barry CO
#420
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-03-07, 14:31:47
Hade tänkt skaffa detta till Extra 230\'an:

1 st Emcotec RV Mini 5 Magic
1 st Emcotec SM Ignition Switch

Surfat runt lite, rätt stora prisskillnader
Vem skall man köpa av?

Vad rekommenderar ni för LiPos till Mini \"Magikern\"
Har lite erfarenhet av större Lipos. Det blir ju sammanlagt 8 servon
som drivs via \"Magikern\".

7 st DYMOND DS 9900 BB MG
1 st Hitec HS7950TH Titan

Är 2 st 1500 mA lagom, vilket märke mm?

En annan fråga.Ni som har Emcotec\'s Ignition switch. Har ni kopplat den parallellt med gasservot som Emcotec rekommenderar?
Det går väl lika bra att använda tex landställs utgången?



Barry CO