Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#421
Köpte Presstång, servokabel, han/hon kontakter från Stepson Hobby. Undrar om det finns ett verkyg för att trycka ut eventuellt felmonterade stift. (Do it ones - do it right är inget för mig)

Borde finnas då jag har sådana verktyg för andra typer av kontakter.

Barry CO
#422
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-02-28, 10:49:53
Jodå Micke, cockpiten har jag pillrat ihop av diverse delar, pilot och panel hittade jag hos en snubbe i Värnamo.

Började spåna ang pimpning. Varför inte fortsätta på ett för mig kärt tema [8D]

Kopiera/printa/klistra/tejpa först för att se om ideerna funkar. Sen kommer det till att göra det snyggt. Skulle alltså behöva anlita någon som gör klisterdekaler.

Det är först och främst Duffy signaturen som jag behöver.
Tror att Pimpmaster Patrik kan hjälpa mig att komma vidare

Lite bilder:



Image Insert:

73.26 KB


Image Insert:

60.67 KB


Image Insert:

38.17 KB

Barry CO
#423
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-02-22, 17:27:27
Sportsman memorering


Image Insert:

79.56 KB

Barry CO
#424
Har vi kommit tillrätta med editeringsproblemet?
Försökte editera ett inlägg igår, gick inte

Barry CO
#425
Det finns ju olika storlekar av tätningslister för fönster/dörrar.
Har använt det till min Extra 230. Köpt på Järnia.

Barry CO
#426
Byggen / Krill 37% Yak55M på Gotland
2010-02-08, 11:01:17
Själva motortorpeden ser ut att sitta bara med fyra
skruvar i flygkroppen. Räcker det?, i min lilla Extra 230 är den
monterad med sammanlagt 12 M5 insex.

Kanske du bara har \"häftat\" fast den tillfälligt under bygget.
En fundering bara.

Bygget ser oförskämt bra ut.

Barry CO
#427
Skulle också behöva kabel/kontakter och klämmverktyg, var införskaffas?

Barry CO
#428
Byggen / HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg
2010-01-30, 12:02:41
Lite om vad som händer i min Friggebod. Har kommit så långt att det bara är servon som fattas. Kanske även en ny radio.
Kommentera gärna bilderna.


Image Insert:

87.99 KB


Image Insert:

75 KB


Image Insert:

84.31 KB


Image Insert:

73.04 KB


Image Insert:

66.37 KB


Image Insert:

49.62 KB


Image Insert:

79.44 KB


Image Insert:

79.56 KB


Image Insert:

70.17 KB

Barry CO
#429
Utrustning / Tankar om tankar
2010-01-24, 21:19:09
Elektroner är ett nödvändigt ont i våra maskiner [8D]

Barry CO
#430
Utrustning / Tankar om tankar
2010-01-22, 08:21:25
Jag har för vana att tömma tanken efter en dags flygning, vid hemtransport och förvaring vill jag hellst ha en tom tank. Har därför alltid två klunkar i tanken, förutom filtklunken till motorn även en mindre klunk för tankning/tömning.

Barry CO
#431
Samma här

Barry CO
#432
Utrustning / Tillbehör för stormodeller
2010-01-18, 16:04:40
Det är ju många frågor om tillbehör till våra stora modeller mm.
Vi kunde ju lägga in intressanta länkar här som vi hittar på nätet exempelvis denna: http://www.gromotec.de
De är inriktade på skala, men har en del användbart även för oss


Barry CO
#433
En nedgradering är alltså på sin plats.

Från Extra 260 till 230 (240 cm). 230\'an blir inte lika tung och stabil som min gamla 260 som är på lagning, kan ju lägga i lite ballast, vi får se, ju tyngre ju bättre....

Hittade några gamla Futaba servon (köpt från Walter Johansson i Lammhult 1975) som jag tror passar perfekt. Ett servo var rödmärkt= redan reverserat.
Dragkraft? vet inte, men rodren rörde sig i alla fall, vad mer kan man begära? [8D]





Barry CO
#434
Allmänt / SÄKERHETSTRÅDEN!!!
2009-11-24, 18:20:05
På tal om säkerhet, måste berätta vad som hände mig idag.

Kom just hem från akuten...........

På lunchen idag skulle jag testa en DL50 som jag har monterat i en
CMP Corsair (spännvidd 192 cm, köpt av en klubbmedlem).

Normalt sätter jag alltid på vingen när jag testar motorer i ett flygplan.

Jag hade emellertid ett Robart tryckluftställ (90 degree rotation) som det fattades en nippel till. Var rädd att det skulle fällas
in under startförsöken.
Tyckte därför att det var OK att sätta kroppen i ett sk \"stand\"

Vad hände?

Jo, motorn startade OK men kroppen började sakta vrida sig i stället.
Ovan vid detta skulle jag försöka hålla fast kroppen (stabben var förankrad i en stolpe) med den vänstra handen. När jag försökte
\"gå runt\" med handen och stoppa rotationen \"råkade\" jag köra in handen inom proppellerdiametern.

Trodde jag hade en 20\"are, men det var en 21\"are [:D] med sammanlagt 10 stygn som resultat [:(][:(].

Kärran ser nu i alla fall fräck ut med blodstänk på cockpit, fena och stabbe. Det höjer bara värdet på en Warbird sa Styrbjörn, min klubbkompis.

Vad har jag lärt (igen och igen)?

Det är länge sen jag råkat ut för något liknande (1976 i Uppsala), men jag kan konstatera att liknande olyckor ofta sker när man inte följd sin normala procedur.


I detta fallet skulle jag naturligvis ha gjort motortesten med vingarna på. Jag kunde låst ställen mekanisk (lathet).

Summa sumarum:

Följ alltid ett inövat mönster vid startförsöken, ifall avbrott,
börja om från början i checklistan (kolla hur golfare gör när de blir störda i sina puttningsförberedelser.


Aj min tumme Kent

Extra 230\'an är på gång

You only need two fingers on the left hand
#435
Jag med [:)]

Barry