Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#436
Jag med [:)]

Barry
#437
Ang Emanuels inlägg från den 29 okt:

Fick tag på fyra väldigt mjuka vibrationsdämpare idag...


Förra året i Helsingborg hände följande i en sportsman sekvens med min Extra 260 (3W 75 cc):


I de stigande vertikalerna gick varvtalet ner, så markant att jag
fick avbryta och landa.

Väl nere kunde jag konstatera at de två övre gummiupphängningarna
(liknande de på bilden) hade gått tvärt av.

Vad som hände var att när jag drog på gas vek sig hela motorpaketet
frammåt varvid throttelarmen drogs bakåt = minskat varvtal.
Jag hade spontant uppfunnit en varvtals/hastighetsbegränsare [:)].

Skämt åsido, det sätt på vilket den motorn var upphängd är inte att
rekommendera, speciellt ur säkerhetssynpunkt.

Motorn satt fast på det viset när jag köpte kärran och reflekterade
då inte över montaget.

Det finns kanske smartare sätt att montera dessa dämpare, tror att
jag har sett en bra variant på nåt forum (kanske detta)

Jag monterade sedan motorn stumt i motorspantet.

Barry
#438
Byggen / \"Micro\" Extra 230
2009-09-26, 17:18:28
Köpte den här av Fräs Robert Andersson idag. Han hade den med från
Tyskland där han har jobbat några år.

Får se vad det blir av detta. Just nu sitter det en trimmat 3W60 i nosen.

Har aldrig varit i luften. Det är ju fortfarande en del jobb med inrednig, radio, servon mm, man ser ju riktigt fram emot en kall vinter.

Tilläggsnamnet HYPE sätter ju lite press på en vid Freestyle , för att inte tala om färgsättningen.....[:)]


Image Insert:

127.36 KB


Image Insert:

122.13 KB


Image Insert:

148.21 KB

Barry
#439
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-22, 08:08:41
Vad gäller expoxyn, prova att försiktigt värma tuben med en värmepistol eller hårtork. Har haft liknande problem.

Barry
#440
Nån på fältet, kan ni be Håkan Dahlberg ringa mig på:
070-5155347

Annars, lycka till alla i helgen

Barry
#441
Hej Peter

Ser inte ut att finnas någon tunnel för en längre
ljuddämpare eller...Kanske går det att modifiera undersidan.

Skulle en 3W 70 cc boxer få plats? Den jag hade i Robertsson Capen mäter ca 27 cm mellan tändhattarna.

Jag har ju en DL 50 liggande i en låda, kanske räcker det med den och
typ en Pitts style dämpare.


Barry
#442
Klart vi skall tokflyga lite (jag menar mycket [8D])

Lycka till alla flygdårar i Malung

Barry
#443
Kan någon stryka mig från Malunglistan. har tyvärr andra åtaganden den helgen

Barry
#444
Utrustning / Hur löda aluminium/mässing?
2009-09-04, 23:49:02
Ser ut som du har satt pitotröret just bakom proppen.

Tanken med membranet som normalt känner av omgivande tryck (statiska) är väl att automatisk justera bensinflödet beroende på höjd över havet så att bränsle/luft blandningen hålls optimal.

Vi varierar väl sällan höjden mer än ca 500 m (förutom jag)så membranets reglerande inverkan för oss modellflygare är normalt minimal, såvida man inte åker upp till sin fjällstuga på 3000m höjd och vill träna IMAC.

Har själv bäst erfarenhet att dra in en slang i kroppen som sen kopplas till en fastlödd nippel på membranlocket.
Brukar även strypa slangen en aning för att förhindra tryckstötar.

Rätta mig om jag har fel, hur gör ni andra?








Barry
#445
Köp och Sälj / Köpes: 3W 106
2009-09-04, 09:32:09
Hej Håkan

Såg detta på:http://www.rcmarked.no/detail.php?id=13372

Skickar Extra vingarna till dig via Tim

Kent

Barry
#446
Byggen / En Extra till
2009-08-27, 19:44:44
Ser bra ut Lager, den vill jag flyga freestyle med [:)]

Barry
#447
Allmänt / Reparationer
2009-08-24, 06:01:23
RPM har redan fixat en ny nål, han har alltid såna i bakfickan - flest högfartsnålar..

En Blänkare - skulle behöva en ny huv till min Eurokit Extra.

Barry
#448
Allmänt / Reparationer
2009-08-20, 11:24:53
Såg att lågfartsnålen var böjd på Tillotsonförgasaren (3W 75) på min Extra 260. Det går fortfarande att skruva på den, men då får jag ta av Prop/Kåpa varje gång (hade Mc Donalds sugrör från nålarna och ut genom kåpan).

Kanske går det att böja till nålen, bäst vore att få tag i en ny??
Vet nån var man beställa reservdelar till Tillotson förgasare?

Föresten, vad skall man ha en lågfartsnål till??[:D]

Kent


Barry
#449
Har en köpare på Pittsen samt en som vill byta den mot
en Mitsubishi galant 98A kombi. Hur flyger dom??[:D]

Barry
#450
Vet inte hur det är när ni tränar IMAC program på hemmafälten.
När jag tränar i Karlskrona kan jag ha sällskap av flera klubbmedlemmars kärror som flyger kors och tvärs genom min sk box.

Klart man blir störd men det är ju bara att flyga på som vanligt.

Att man sedan under en tävling skulle bli störd av nästa deltagare som startar motorn och ev går upp i vänteläge under den sista manövern, ja då, då skall man nog inte syssla med detta.


Barry