Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#451
Allmänt / Reparationer
2009-08-03, 14:24:42
Tack för era inlägg. Det skall nog gå bra att laga vingen.

Huven (cockpit) sprack ju också.

Extran är ju en gammal Eurokit modell (240 cm). Var inne på Eurokits hemsida, men det verkar som om dom har upphört med modelltillverkningen.

Frågan är: hur skall man få tag på en ny huv?, kanske även en vinge??
Allt annat verkar helt föutom lite linkage, mm som vibrerade sönder.

Vad vet man, det står kanske en hel modell och skräpar någonstans och vill upp i det blå igen.


Barry
#452
Allmänt / 3W 55 i US
2009-07-31, 14:25:15
Hej Håkan

Det finns ju att beställa Reeds på:

http://www.3w-modellmotoren.com

under Price List - Spare Parts - Carburettor (ganska långt ned i prislistan)

Partnummer och pris:

20.007.710 Reed 3W 42i/50i/55i/112iB4 piece 9.81

Har själv beställt delar direkt från 3W, bla Kolv, kolvringar nållager mm

Var ut och tröskade med Traktorn (Yak 54) idag




Barry
#453
Håller med om att den är ganska snygg och flyger bättre än en gammal
Pitts, men det är roligare att brottas med en \"Köttbulle\" [:D]

Barry
#454
När det finns detta [8D]


Image Insert:

36.83 KB

Barry
#455
Allmänt / Reparationer
2009-07-28, 19:41:27
Har redan fixat det skruvade landstället på min Apollo 13.
Slapp byta stället men det var svettigt att få det i någorlunda rätt vinkel igen

Nu gäller det vingen. Den ena gick av en bit utanför rörtunneln (frigolitvinge).

Får se detta som positivt då jag slipper bråka med själva stommen i vingen. Den andra vingen ser helt OK ut. Måste kollas noggrannt naturligtvis

Jag har lagat ett liknande brott på en gammal F3A kärra för många år sedan. Tror att jag använde mig av vanligt vitlim för att först foga ihop halvorna (lät det torka ca.en vecka), för att sedan se över plankningen och göra erforderliga förstärkningar.

Hade tänkt att först limma ihop halvorna genom att använda en hylvelbänk för att få erforderligt tryck och att få allt rakt.

En fråga till er flygdårar därute: Vilket lim är bäst lämpat för det jag beskrev ovan?

Anm.: Kan använda hjulkåporna från min Robertsson CAP 232.
Converterar Extran till en Cabriolet, då även huven skakade sönder.

Trodde att detta skulle bli ett vinterprojekt men det är typiskt, börjar man pilla på en havererad kärra är det svårt att sluta med pillandet.

Tacksam för råd



Barry
#456
Regler / Rippa mig hit och rippa mig dit
2009-07-28, 11:42:29
Tack för era inlägg, nu gick rippandet i graven för min del.
Som tur är finns Extraljudet inspelat som jag kan lyssna på ibland innan jag själv går i graven [xx(][:D],

Era synpunkter ang. säkerhet/ljudnivåer mm håller jag fullständigt med om.
Tyvärr har jag en tendens att få \"crazy\" ideer.

Hädanefter lovar jag, att det från min sida kommer att gå städat till vid våra sammankomster, Var genast på mig om ni ser några avvikelser (hellst direkt på plats)

Barry
#457
Det blev mycket sol och bad før mig på Gotland den hær gången [8D].
Skæmt åsido, så blev det en mycket trevlig sammankomst på Vurpheid i vanlig ordning: fint væder, kanonflygningar (alla har førkovrat sig otroligt), gott kæk på lørdagskvællen mm.

Tack Riff før din hjælp med flygplan och mekande. Hoppas det inte størde din koncentration på Basic flygandet.

Får se om Ulla och jag kommer med færjan i morgon, om det blir førseningar kanske jag hinner laga Extran [:p]

Trodde Gotland tillhørde Sverige (Danskt tangentbord....)

Vi ses i Jønkøping


Barry
#458
Freestyle there is...........[:p]

Barry
#459
Allmänt / \"Köttbullen tillbaka\"
2009-07-12, 21:34:16
\"Äntligen\" lite flygplansbilder [8D]
Hur gick det med hunden??

Barry
#460
Allmänt / Sjukt!
2009-06-24, 16:44:22
Verkar omöjligt för mig att bli användare i Flying Gigants. De skickar inget nytt lösenord

Barry
#461
Utrustning / Motorn går ner i varv
2009-06-22, 09:47:13
Visar här med två bilder hur förgasaren är fäst till insuget. Det är samma motor. I det ena fallet drar den en CAP 232 och i det andra skall den dra min Canadensare.


På den ena bilden kan du se (otydligt) att förgasaren är fäst till en manifolder i plast som avslutas med en 90 graders böj upp till insuget.



På den andra är plastmanifoldern borttagen. Förgasaren är fäst direkt till insuget via en platta som inköptes från 3W.

Image Insert:

114.77 KB


Image Insert:

99.55 KB

Barry
#462
Utrustning / Motorn går ner i varv
2009-06-21, 20:14:25
Skickade en beskrivning till 3W ang problem vid inverterad flygning
(hade en CAP 232 med en 3W70 boxer).

Se nedan:


My name is Kent Norman, living in the south of Sweden.

I have an older version of a 3W B2 70cc in my CAP 232.

The engine runs great in level flight, but vhen inverted and in knifeedge its start gurgling (sound like it starts running too rich).

This happens also on ground if I hold the airplane and turn it upside down, so it can't depend on different airflow when inverted.

I have had many stops on this engine with "emergency landings" as a result.

This engine has it's intake with a 90 degree bent tube to the carburator under the engine.

I'll think I have tried almost everything to get this engine run properly in all positions.

Yesterday I had a look on the reedvalves. Is there maybe newer versions which works better?

Attaching pictures of the engine and other details.

I found a number: 531005 stamped on the engine, does it tell you something?

Hope to hear some advise from you about this matter, I really don't want to change this engine.

This is my second attemt to get support from you, last time I mailed you I got no answer.

I compeet in Arestiflying (IMAC) and right now I must use my Extra 260 which has a 3W I 75 cc up in front. This engine gives me no problem, it runs great in all positions.

Have a nice summer.

Best regards

Kent Norman


Svaret jag fick från 3W:

Hello Kent,

your problem is the 90° intake manifold.
If the manifold was made from Aluminium then it will works better. The problem is that the manifold is to cold for the fuel. There collect some fuel drops in the manifold that come out when you go into knife edge or inverted flight. A metall manifold will works better. But we don´t have this for that engine.
This engine works better with a carburettor plate that fits the carburettor directly on the engine:
20.006.500  Carburettor plate 3W70B2/85iB2/140B4/156iB4/170iB4  57,45  
incl.studs, nuts and gaskets,  
It looks like this here:

Jag köpte och monterade denna Carburator Plate och motorn gick perfekt
även i inverterat läge.

Vet ju inte hur din motor ser ut förgasarmässigt. Ditt problem kan ju bero på något helt annat.

Skickar ändå denna information

Kent

Barry
#463
Allmänt / Exta fråga?
2009-06-16, 08:52:56
Instämmer med Emanuel [:I]

Barry
#464
På min Extra har jag två lägen: fullgas eller tomgång, så jag har en del att förbättra vad gäller throttle kurvan....eller? [8D]

Barry
#465
Tävlingar och evenemang / Tullinge 2009
2009-06-13, 18:37:28
Åkte just från det regndrypna fältet (IMAC väder med andra ord).
Några resultat har vi inte fått ännu.
I sportsman hann vi med två flygningar (4 sekvenser) innan himlen öppnade sig. Kanske basic hann med ytterligare en flygning.
Vi bestämde att träffas i morgon igen i alla fall.

Nästa kärra får bli en förtäckt Ubåt med texten: Detta är en EXTRA 260 [8D]. Fel symbol, några solglasögon behövdes inte idag.

Kent

Barry