Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#481
Byggen / Lock öppning hos olsson
2008-10-20, 09:29:05
En sån måste jag också ha. Den kan ju flyga IMAC åt mig
nästa år.

Barry
#482
Utrustning / Servodelar
2008-10-01, 18:38:02
Sparkade sönder växellådan till ett JR DS8305 servo (ena höjdservot i min GP Yak) i Jönköping. Tack Peter för att u kunde låna mig ett annat så jag kunde fortsätta tävlandet däruppe.

Enligt HAB är det så nytt att de inte kan beställa delar ännu. Har letat på nätet utan resultat.

Några ideer ??/Kent

Barry
#483
Får först tacka alla som deltagit i årets IMAC tävlingar för deras engagemang, trevliga sätt, hjälpsamhet och grymma flygningar.

Tack alla klubbmedlemmar och andra frivilliga som ställt upp och gjort det möjligt med dessa tävlingar.Vi som flyger har ju mest roligt hela tiden.

Tack även alla domare som i timtal suttit och dömt.

Få se nu..

-Minnen:

Gotlands äventyret är ju det jag kommer att minnas bäst av alla deltävlingar, mest beroende på vädret [8D][8D].

-Ögonblick:

Måste ha varit i Jönköping när jag vid ett tillfälle bara såg vingspetsen på min Yak i freestylen, men det räckte ju.............

-Kommentar 1

Patrik Roos:\"Det är nog bäst du kollar isbildningen på vingarna\" efter mitt Okända i Jönköping.


-Kommentar 2:

Daniel Casselby: \"gör om detta om du kan Kenta\", efter att ha flugit i knivegg bakom sig (såg det ut som)på låg höjd i Karlskrona. Försökte själv med nåt liknande i Brännebrona, men det gick inte riktigt så bra. Man har i alla fall något att träna på....

-Kommentar 3 (egen)

\"Skall reversera skeven i det okända\". Skevar ALLTID åt fel håll..[xx(]

-Händelse

Det händer ju nåt hela tiden i IMAC [:)]

-Prestation

Bosse Martinssons fina flygningar i Basic under sin första säsong, även fast jag läste för honom.


Barry
#484
Tävlingar och evenemang / Jönköping -08
2008-08-26, 09:46:58
Deadsticken berodde på dessa j_a Paparazzis [:D].

Klunken hade ramlat fram vid gruppfotograferingen

Vi ses i Brännebrona. Föresten, ansvarig för Brännebrona, stryk mig från Freestylen. Känns lite girigt att lägga beslag på pokaler när så få ställer upp. Skall försöka komponera ett progam till nästa säsong. Det håller inte att bara larva runt utan planering, det känns bara förnedrande.

Barry
#485
Utrustning / Hjälp med tändsystem.
2008-07-22, 13:09:19
Om det är problem att skaffa delar borde det vara möjligt att byta ut vad de kallar: Mechanical spark advance till ett Elektroniskt, likande det som 3W, DA, ZDZ mfl använder.

Här styrs tändningen av motorvarvtalet. Det är ju som Peter påpekar throttel pådraget som ställer tändningen i det mekaminska arrangemanget på Brisonmotorn. Kan inte se någon fördel med detta. Kanske om man skulle använda mina långsamma skevservon som jag har i min Extra [:D]

Någon fördel med det mekaniska systemet måste naturligtvis finnas, annars skulle det inte sitta ett där.

Barry
#486
Manövrar / Okända Program
2008-07-19, 11:15:40
Hej

Vet inte om jag är ensam i den uppfattningen att det bara är tur om man inte totalt nollar en manöver i det okända. Har hänt mig flera gånger.

Det är väl OK om man även kunde räkna bort okända sekvenser i slutprotokollet.

Att man skiljer ut de bästa med det okända flygandet håller jag med om. Frågan är bara: Bäst på vad?? [:)]

Detta är bara funderingar jag har haft och jag kommer inte anstränga mig för att ändra på nåt.

Nu är det lördag och snart kommer jag atgå in i det OKÄNDA DIMMAN igen.............[8D] (inte på fältet)

Vi ses på Gotland

Kent

Barry
#487
Manövrar / Okända Program
2008-07-18, 08:50:02
Skulle man kunna byta ut det Okända Programmet mot ett egenhändigt komponerat program?

En gammal man med klen hjärna har svårt med det okända [:D].
Det skulle bli mer tid för annan gemenskap om man slapp plugga på manövrer.

Jag förstår att det inte är lätt att ändra på regler, men jag måste få framföra mina funderingar.

Kent


Barry
#488
Tävlingar och evenemang / Gävle -08
2008-07-10, 20:16:18
Hälsa NORRLAND
Pass upp för ISBJÖRNARNA!![:D], de finns runt fältet hela tiden och väntar bara på en utelandning.



Barry
#489
Köp och Sälj / Mottagare, servo, mm...
2008-06-24, 14:43:39
Hej Peter

Ta med antennen till IMAC tävlingen
så köper jag den av dig (om den finns kvar)

Kent

Barry
#490
Byggen / GreatPlanes Extra 330S 27%
2008-06-22, 08:57:53
Se bra ut Patrik

Måste själv ha nåt snabbt som komplement till Extra 260\'an.

Det lilla jag hann känna på Yaken visade att Aresti flygandet blir
mer avkopplande när man slipper ta sats inför vertikalerna.

Great Planes har ju också en Yak 54 25%, se nedan.
Tror ni min överblivna DL 50 blir för stor i den?
Finns den att få tag på i Sverige? Östersunds Hobby hade den inte.
OK en trämodell, men jag tror på GP. Min Pitts som jag sålde var av bra kvalitet.

Sitter just nu apatisk i min Bygg Friggebod [:o)]


Image Insert:

62.66 KB

Barry
#491
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
2008-06-21, 11:11:37
En liten kommentar till hur det gick till när (som jag uppfattade det)när vingen brast.

Det hände i samband med att jag tränade Sportsman programmet.Det hände på vertikalen ned ur en Hammerhead.

Hörde vibrationer, överdelen på vänsta vingen fläktes av, balsaflak och beklädnadregnade ned. Det gick inte att räta upp kärran.

Har inte flugit våldsamt med den innan heller (sällan fullgas) då motorn,en DL 50 var helt ny.

Nu glömmer jag detta missöde.

Just nu håller jag på med att byta den gamla W3 60\'an i motorpaketet till Canadensaren.

Nu sitter en 3W 70 boxer där istället. Får se om den planar med den. Har ännu inte gjort nåt skydd för propellern som jag har ca 3 dm bakom ryggen när jag cruisar...:) Måste testa först.

Image Insert:

109.92 KB

Barry
#492
Byggen / TRÄ ELLER KOMPOSIT!?!?
2008-06-20, 09:12:12
Höll på att flyga in mig på Yak 54\'an (finns en bild under: Tävlingar) igår när vänstra vingen
fullkomligt exploderade i luften [:(!] . Kunde uppfatta att delar av den övre vingbeklädnaden slets loss, vingröret och själva stommen i vingen var intakta.

Resterna är nu snyggt förpackade i
vår container för brännbart. Jag stod i containern och hoppade på den. Den är nu i brikettformat. Kanske använder den till nästa grillning [:D].

Skämt åsido. Kroppen på såna här \"pinnbyggen\" kan man i viss mån kontrollera limningen på, men hur vet man hur vingen är sammanfogad.
Blir nog en helkomposit nästa gång.

Vad är det man brukar säga? \"Men motorn klarade sig bra....\"

Det blir alltså som vanligt, Pylon - Aresti med Extran vid nästa tävling i Karlskrona.

Kent

Barry

Barry
#493
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
2008-06-20, 08:39:53
Höll på att flyga in mig på Yak 54\'an (bild ovan) när vänstra vingen
fullkomligt exploderade i luften [:(!]. Resterna är nu snyggt förpackade i
vår container för brännbart. Jag stod i containern och hoppade på den. Den är nu i brikettformat. Kanske använder den till nästa grillning [:D].

Skämt åsido. Kroppen på såna här \"pinnbyggen\" kan man i viss mån kontrollera limningen på, men hur vet man hur vingen är sammanfogad.
Blir nog en helkomposit nästa gång.

Vad är det man brukar säga?,jo, motorn klarade sig bra....

Det blir alltså som vanligt, Pylon - Aresti med Extran.

Barry
#494
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
2008-06-19, 18:44:41
Hur ni hittar till vårt fält;
http://www.multimap.com/maps/?&t=l&map=56.2786,15.4853|13|4&loc=SE:56.2786:15.4853:13#map=56.27812,15.47397|13|4&loc=SE:56.2786:15.4853:13

Info om detta finns även på vår hemsida:

modellflyg.se

Välkomna

Kent

Barry
#495
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
2008-06-14, 11:12:44
Hjälp!! Vi har problem att hitta domare till vår tävling i
Karlskrona.

Barry