Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - jornat

#76
Jaha - då är vi åtminstone 31 piloter nu. Jag var ute och flög igår med Rikard och seniliteten har inte hunnit bli värre än att jag iallafall kan memorera programmet - så va`f-n. Peter - i inbjudan står att du har förslag på alternativt boende. Vad hade du tänkt dig?


Jörgen
#77
Utrustning / Val av krökar och dämpare
2011-12-02, 14:39:44
Hej

Har idag varit ute och provat den nya uppsättningen bestående av:
Krumscheid 92-dämpare + krökar som är mellan 220-240 mm långa till min DA 100 L. Funkade perfekt. Alla  tidigare problem som jag hade med 80 burkarna borta.
1. Jämn varvtalsövergång i hela registret
2. Perfekt (bättre) tomgång
3. Toppeffekten kan ha sjunkit något eftersom ripptendensen med min 27 x 10 Mejzlik är borta. Spelar hursomhelst ingen roll för prestanda.

Kan bara varmt rekommenderas till de som har en DA 100L

Jörgen
#78
Utrustning / Bästa Mejzlik propp???
2011-11-24, 16:07:17
Men har jag förstått det rätt om jag påstår: Liten diameter, hög stigning = fart. Stor diameter, liten stigning = kraft givet ungefär samma varvtal. Fart är väl egentligen ingenting man eftersträvar så att i valet mellan två olika snurror borde man ta en med större diameter och mindre stigning - eller??
Nu använder jag Mejzlik 27x10 med viss tendens till ripp och borde kanske byta till 28/10?
Jörgen
#79
Utrustning / Bästa Mejzlik propp???
2011-11-21, 08:42:48
Hej
Vi har börjat få en del klagomål på ljud där vi flyger så får man haka på denna tråd med tillägget  -
trebladigt?
Samma motor men tre blad
Vad är optimalt?

Jörgen
#80
Utrustning / Motorbyte........
2011-11-18, 15:15:07
Hej Paul
Kul med din nya modell. Jag har använt Red Line till min DA (eftersom den rekommenderades i handboken) Kan köpas på Mekonomen och finns i två versioner \"smokeless\" och \"vanlig\". En fördel om man har en släng av Alzheimer (vilket jag haft så länge jag kan minnas) är att soppan blir svagt rödaktig efter inblandning. På så sätt ser man om man blandat eller ej.
Jörgen
#81
Utrustning / Val av krökar och dämpare
2011-11-03, 14:58:07
Ketchupeffekten tycker jag är en bra beskrivning. Det kan fungera något så när på marken men uppe i luften är allt vad mellanregister heter borta. Det är antingen full sula eller tomgång och det blir väldigt svårt att göra t.ex  hammerheads. Jag har provat med att justera throttlekurvan i radion men det har inte funkat nåt vidare. Beträffande nålarna tror jag att det skall vara rätt. Hur skulle de kunna vara (fel)ställda för att resultera i de problem jag nu har menar du?

Beträffande luftflödet kring förgasaren undrar jag hur det skall regleras. Just nu är mina enda intag över cylindrarna bafflade flänsar. Kanske skulle jag ordna fler utflödeshål? Kan det vara så att man bygger upp ett övertryck i kåpan? Har köpt louvres/ventilationsplåtar som skall monteras

//Jörgen
#82
Utrustning / Val av krökar och dämpare
2011-11-03, 09:05:23
Kära grabbar

Tack för alla svar.
Vilken fantastisk samlad kunskap som finns lagrad i detta forum. Av en händelse råkar det nu vara så att jag har krökar som mäter ganska precis 210-220 cm och har använts till KS burkar. Upphängningsanordningen för de gamla KS 80 burkarna finns också kvar. Jag tror därför att det enklaste (men inte billigaste) blir att köpa KS 91 kanistrar. Beträffande membranventil har jag lött på en sådan och lett in en slang i kroppen - kanske blev det något bättre. Däremot har jag inte så mycket koll på luftflödet runt förgasaren. Har köpt en 90 grader bakåtvinklad trumpet-tratt som kanske kan vara värd att skruva på. Vad tror ni?

Tack Jörgen
#83
Utrustning / Val av krökar och dämpare
2011-11-02, 16:27:10

Har haft problem med att få jämn varvtalsövergång på min DA 100L. Med den ursprungliga uppsättningen betedde sig motorn helt digitalt – antingen full gas eller tomgång. Mellanregister saknade helt. Jag hade då krökar som var 210 cm och Krumscheid 80 dämpare. Förstod att krökarna var för korta och har bytt till en cross-over variant och problemet har blivit bättre men långtifrån bra. Har nu skrivit till Krumscheid, MTW och JMB.
Krumscheid: föreslår uppgradering till 91VS som skall funka bra med de kortare krökarna på 210 cm. " A lot of European competion-pilots use this combination with a neutral header-length from 200 mm"
MTW föreslår TDH 75 K med kröklängd på ca 300 mm
JMB har inte svarat
Någon som har erfarenhet eller uppfattning????
#84
Jag har börjat snegla på sportsmanprogrammet 2012 och efterlyser en kod eller lexikon att översätta bilderna med. Ofta står samma personer två och två och då utvecklar man kanse ett eget språk med det bästa vore ju om alla gjorde på (i alla fall ungefär) samma sätt. I basic är det hela ju tämligen enkelt men vartefter manövrerna byggs på blir det värre. Jag undrar nu hur ni rävar gör?
Nedan finner ni mitt försök att tolka nästa års sportsman. Har börjat med att ange grundmanövern och sedan de olika delmoment som finns inlagda. Tacksam synpunkter
Jörgen

1.   Teardrop. Pull till 45 grader stig med 2-momentsroll. Pull 5/8 loop. Pull ut.
2.   Halv looping. Helroll. Pull till halvlooping. Ut inverterat.
3.   Hajtand. Pull till 45 dyk med halv 4-momentroll. Pull till stigande linje med halvroll. Push ut.
4.   Spinn 1 ¾ (inåt) .Ut cross
5.   Humpty. Pull till stigande linje med halvroll. Push. ¾ roll på vägen ner.
6.   Hammerhead. Helroll ner
7.   Looping. Helroll på toppen
8.   Kuban rättvänd. Pull 5/8 looping till 45 graders dyklinje med halv 4-momentroll  
9.   90 Pull till stigande linje med halv 4-momentroll. Push ut.
10.   Push till 45dyklinje med hel positiv kvickroll. Pull halv looping till stigande 45 med halvroll

#85
Hej Patrik
Tack för tipset. Motorn är köpt i USA och därför måste reklamationen ske där. Jag har pratat med Jonas Bergström på Aresti.se som erbjudit sig att hjälpa mig. Tyvärr ligger detta dock utanför garanti (beroende på inköpsland således) Ny box kostar 2450:- bagis. Nu har jag iallafall ringt till USA och den nya och gamla boxen har förhoppningsvis möts ovanför atlanten igår.
Jörgen
#86
Jag undrar om någon har en tändbox till en DA100 till försäljning. Min har gått sönder och det verkar ta några veckor att få en ny. Jag har lagt in en annons på forumet under \"köp och sälj\".
#87
Min tändbox har gått sönder. Tydligen mycket ovanligt fel. Gnista bara på ena sidan (ja - jag har skiftat stift utan resultat...). Finns det någon som har en tändbox liggande?????/Jörgen N-B