Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Gullberg

#1
För de som är intresserade av lite teknisk data om de tävlande, deras modeller och utrustning så finns detta samlat i bifogade fil.

// Gullberg
#2
Lite mer bilder
#3
Lite mer bilder......
#4
Jag besökte IMAC tävlingen i Älmhult under lördagen och här kommer lite bilder på de tävlande med sina modeller.
I Sportsman tävlade:
- Lennart Edvardsson, Hökaklubben
- Mikael Gordon, Mälaröarnas MFK
- Kenneth Klasson, Brännebrona FK
- Ola Mårtensson, Malmö RFS
- Jonas Åberg, Hökaklubben

I Intermediate tävlade:
- Patric Holmström, Stockholms RFK
- Felix Klasson, Brännebrona FK
- Kent Norman, KRMFK
- Melvin Klasson, Brännebrona FK
- Joakim Segerdahl, Torsås MFK
- Jesper Sjögren, Älmhults MFK
- Tobias Sjögren, Älmhults MFK

I Advanced tävlade:
- Anders Davidsson, Helsingborgs MFK
- HansOlof Hansson, MFK Fenix Rättvik
- Mikael Ingemarsson, Brännebrona FK

I Unlimited tävlade:
- Jörgen Svensson, Hässleholms MFK

I Freestyle tävlade:
- HansOlof Hansson, MFK Fenix Rättvik
#5
Quote from: paho on 2024-06-02,  22:30:01 När kommer du och flyger med oss, vi hade en fantastisk helg i Jönköping precis...
Patric,
Jag är nöjesflygare och inte tävlingsflygare. Jag besökte deltävlingen i Helsingborg och kommer även att besöka Ripa. Vi ses där!
// Gullberg
#6
Hej,
Om någon undrar om projektet avstannat så kommer här en uppdatering.
Modellen väntar på att målningen skall kunna starta. Jag tänker måla utomhus och inväntar därför lämpligare utomhustemperatur. 2K billack är inköpt och står o väntar. Jag har också fått "dekorfiler" som dxf och cdr filer av av Krill på Panther dekoren. Från filerna har jag nu skapat paintmasks som ligger på en bärfilm till den kommande målningen.

// Gullberg
#7
Kropp, kabin, motorkåpa och hjulkåpor vattenslipade och redo för grundmålning.
Hjulkåpsinfästningarna också klara.
Nu väntar jag på dräglig utomhustemperatur för målning.

// Gullberg
#8
Vingreparationer avklarade, spacklade och slipade. Nu återstår målningsarbete.
Avslutar med en vårbild från säsongspremiären 24 feb (för min del) från flygfältet i Trelleborg  8)

// Gullberg
#9
Lite reservdelar har anlänt från Krill
  • Vingrör i kolfiber
  • Hjulkåpor
  • Turnbuckles
  • Roderwire
  • Bränsletankar
De nya bränsletankarna från Seacraft har en ny aluminiumkork som jag inte har sett tidigare med dubbla nipplar till sugslangen, fiffigt!

// Gullberg
#10
Arbetet med vänster vinge fortgår.....
  • Opererat in den skadade roderhornsinfästningen i skevroder
  • Återställt ingreppet
  • För att komma åt och reparera den skadade inre servoinfästningen krävdes en tillfällig lucka som kommer att återställas.
Återstår att återställa ingreppet limma, spackla och slipa....

// Gullberg
#11
Quote from: Tobias on 2024-02-06,  18:52:43 Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Tack för erbjudandet Tobias. Gångjärnsväven är hel hela vägen, så kan jag fixa delamineringen skall byte av väven inte vara nödvändigt.
// Gullberg
#12
Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
  • Roderhorn utslitet ur skevroder
  • Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
  • Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
  • Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver

// Gullberg
#13
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
#14
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
#15
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg