Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - rc_jorgen

#1
Manövrar / 2024 års kända sekvenser
2023-10-02, 13:36:55
Nu har 2024 års kända sekvenser börjats att läggas upp.
Hittills är det bara Basic som är upplagd, men resten kommer nog snart. Se länk nedan.

https://mini-iac.org/downloads/sequences/2024-knowns


#2
Tack alla för en väl genomförd tävlingshelg.
Här är lite bilder från tävlingen.

Mvh,
Jörgen
#3
Tyvärr är jag bokad på annat hela den helgen. Steg 2 utbildning som whiskyprovningsledare. Annars hade jag självklart varit där.//Jörgen
#5
Tack Helsingborgs Modellflygklubb för ett fint genomfört arrangemang.
Här kommer lite fler bilder från finalen i Helsingborg.
#6
Orsak till den inställda tävlingen på Ripa.

Det är helt och hållet beroende på det låga antalet anmälda piloter.

Det var Ripa klubbens val att ställa in, inte IMAC styrgrupp.
Man anser från deras sida, att det är för stor arbetsinsats från deras sida i förhållande till antal tävlande.
Jag har full förståelse för detta.
De har har ca 15 personer engagerade i IMAC tävling och med bara 7 tävlande, så ger det alldeles för lite tillbaka till klubben.

Det blockerar fältet för klubbmedlemmar under tre dagar och det blockerar även motorkrossklubbens träningsverksamhet en hel helg.
Hade det varit dubbelt så många anmälda, så hade tävlingen nog blivit av.

//Jörgen




#7
Ripa tävlingen är inställd!!!

Vi fick idag meddelande från styrelsen i Ripa Modellflygklubb, att man ställer in årets IMAC tävling.
Detta på grund av för få anmälda deltagare. När anmälningstiden gick ut så var endast 4 piloter anmälda.

Trots att vi i går kväll lyckades få några till att ställa upp, så var antalet tävlande för få för att tävlingen skall kunna bära sig ekonomiskt och praktiskt för klubben.
En tävling kräver enligt Ripa styrelse en alldeles för stor arbetsinsats från från klubbens sida, i förhållande till hur många som var anmälda.
Dessutom måste motorkrossbanan vara stängd när vi tävlar.
Det hade också varit svårt att genomföra den rent praktiskt med så få deltagare.

Vi beklagar verkligen detta och vi hoppas på en större uppslutning på årets sista tävling i Helsingborg.

IMAC -piloter. Se nu till att snarast anmäla er till cup-finalen i Helsingborg så att denna går att genomföra.

#8
Nästa IMAC VM är flyttat till år 2026.

Under styrelsemötet i mitten av maj månad, tog internationella IMAC styrelse beslut om att ställa in IMAC VM år 2024.
Man antog även ett förslag på ny tidpunkt år 2026 och nytt förslag på arrangerande land är nu Israel.
Tydligen är nu Italien inte längre aktuellt. Se nedan:

"Board of Director's Meeting Minutes
Monday May 16th, 2022

2. 2024 Worlds – We will be unable to hold the worlds in 2024. No proposal has been put forward as of this time for 2024. A motion was approved to reexamine the worlds for 2026, with Israel as a possibility."


Jag återkommer när mer info finns.
#9
Äntligen känns det som om vi nästan är tillbaka i tiden före pandemin.
På årets Bränne tävling var det 15 anmälda och det var 14 som kom till start. Det var bara Uffe Svarte'n som hoppade av pga tillökning i barnbarns skaran i början av veckan.

För en gångs skull så stördes vi inte av regnavbrott som annars brukligt är på Bränne. Istället så var det hård vind båda tävlingsdagarna och värst var det på lördagseftermiddagen.
Det blev en en hel del landningar var rätt tuffa och minst ett ställ och en propeller gick åt.
Sent på eftermiddagen blåste det så hårt, att vi ställde in sista omgången för dagen. Istället blev det utdelning av det okända lite tidigare än normalt.
Mattias valde att modifiera Katanan han köpt tillbaka från mej. Någon gång kring halv 2 på natten brummade det ute vid hangaren. Då var var slitet med ombyggnaden av motorfästet klart.

Söndagen började med lite mindre vind, när det var dags för de okända programmen. Sedan avslutades tävlingen med en sekvens okänt för alla klasser med då hade vinden börjat friska igen.
Hela tävlingen kunde genomföras enligt plan förutom en sekvens som ströks på lördagen.

Tack Brännebronna för en väl genomförd tävling. Ni börjar ju ha vanan inne nu. Vad jag kan se i resultatlistorna, så var det den 15:e IMAC tävlingen som ni anordnade.
Bifogar lite bilder från tävlingen från briefing och från tävlingsdag ett.

PS. Se nu till och anmäl er till de två återstående tävlingarna.

#10
Tack Helsingborgs MFK för en bra genomförd 3-dagars IMAC tävling. Ni är alltid lika "proffsiga" i era arrangemang.

Det enda som var mindre bra, var vädret under tävlingsdag 1 och 2.
Det blåste hård vind nästan tvärs banan, men vi hade trots detta inga allvarliga incidenter.
Vi valde i stället att ställa in en del av flygningarna, när det blåste som allra mest.
Enligt prognosen, så blåste det tidvis uppemot 20 m/s i byarna.

Men under tävlingsdag 3, när det var dags att flyga okänt omgång 2, så var vädret helt perfekt.
Strålande sol med lite moln och endast svaga vindar.

Vi blev totalt 9 piloter som tävlade i klasserna från Sportsman upp tom Unlimited.
Precis som i Älmhult, så saknades det tävlande i klasserna Basic och Freestyle.
Vi får hoppas att det kommer tävlande i även dessa klasser, på de resterande tävlingarna.

Nästa tävling går i Brännebrona, så se till att snarast anmäla er, om ni inte redan har gjort det.
Vi ses igen i Helsingborg till hösten på årets Cup final.

Mvh,
Jörgen



#11
Här kommer bilder på pristagarna i 2022 års första IMAC tävling.

Ett stort tack Älmhults gänget för en väl genomförd första tävling år 2022.

Hälsningar från Jörgen.
#12
Lite bilder från tävlingsdag 2 av årets första IMAC tävling som hölls i Älmhult.
Vi blev till sist 7 tävlande i de 4 högre klasserna. Bara Basic och freestyle saknades.

Under dag ett blåste det hård vind tvärs banan. Vi valde ändå att flyga i banan och det var tufft att ta sig igenom programmen i sidvinden. Speciellt med de mindre kärrorna.
Undertecknad gjorde debut i Unlimited och i första starten så havererade ena cylindern, så det blev en nödlandning. Det blev att i ilfart köra drygt 14 mil för att hämta 50 cc kärran och sedan flyga med den.
Det blev ingen lysande debut i högsta klassen.
Trots hård vind dag med många omtag vid landningarna, så blev det inga allvarliga krascher. En knäckt propeller och ett skadat landställ. Vi flög i 3 fulla omgångar i alla klasser.

Under dag två så var vädret mycket bättre. Klart mindre vind som dock fortfarande låg nästan tvärs banan, men nästan full sol. Så vi vred flygriktningen till tvärs banan.
Flygningen började som vanligt med en sekvens okänt. Det märktes på vissa piloter att de var otränade efter det långa uppehållet. Men nästan alla flög igenom programmet med varierande antal nollor och vissa hade även något break.

Efter det okända flögs en omgång känt innan det var dags för prisutdelningen.

#13
Nu är årets pilot- och domarkurs genomförd med 14 deltagare.

Dag 1 omfattade teori i stora konferensrummet på Björkhaga i Mullsjö, varat med mycket IMAC snack och god mat och dryck.
Dag 2 genomförde vi praktisk bedömning av kvickar och spinn på Jönköpings RFK nya fält. Sedan flög vi och bedömde årets Intermediate och
Advanced program med efterföljande en redovisning och diskussion av domarpoängen.
Det var en mycket nyttig övning, där jag blev förvånad över hur lika bedömning som gjordes.
Se bilder nedan från fältet.
#14
Hej alla ni som skall vara med på pilot och domarkursen i helgen,

Nu har jag precis gått igenom allt underlaget till kursen.
Dessutom har jag kollat att allt är OK med hotellet, kursdokumentation och Jönköpings RFK.

Vi saknar dock piloter som kan flyga Basic och Sportsman på söndagen.
Jag och Melvin flyger Advanced och Intermediate.
Är någon av er deltagare intresserade att hjälpa till med detta, så ta i så fall med en lämplig kärra.
Det kan ju vara bra att få ett omdöme på hur bra man flyger det kända programmet, inför den första tävlingen.
Annars så får jag eller Melvin flyga de klasserna med.

Ta gärna med lite förstärkningsplagg, eftersom väderleksprognosen för söndagen
visar på mulet väder, med bara ca 6-7 grader och en medelvind på ca 5 m/s och ca 10 m/s i byvind.
Glöm inte en lämplig stol att sitta i när ni dömer. Det kan bli nästan en halv dag i domarstolen.

Allt annat verkar vara OK.
Jag åker upp till Jönköping RFK fält i morgon eftermiddag, för att planera lite inför söndagen.
Sedan kör jag vidare till hotellet i Mullsjö och jag räknar med att vara där ca 18.30.

PS. Ta med badkläder, för förra gången så var spat i gång.

Vi ses där,

Mvh
Jörgen
#15
Hej alla IMAC piloter,

Det finns fortfarande ett par lediga platser till Pilot- och Domarkursen.
När anmälningstiden gick ut så var vi 14 anmälda.

Om ni som är anmälda till kursen har några speciella önskemål om vistelsen,
så får ni höra av er direkt till Björkhaga Hotell och Konferens.
Se länk, https://hotellbjorkhaga.se/kontakt/

Ta även med er en lämplig stol att sitta i, när när vi genomför den praktiska bedömningen på fältet under söndagen.

Välkomna till kursen,
Jörgen