Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - imacse_peter

#81
Några bilder från Gotland. Vi har varit här en vecka nu, mycket agility men det blev tid till en avstickare ut på Vurphajd också...

Förra måndagen när vi rullade av färjan ringde jag Tim. Han undrade var jag var och jag berättade mycket riktigt att vi körde precis av båten... Det blev helt tyst i luren och sedan en försiktig undran \"- Det är väl inte IMAC denna helgen...?\" [:D][:D] Nejdå, det finns mer att göra på Gotland...

Image Insert:

111.82 KB
Vurphajd, lite grönare än vad vi kommer ihåg från förra året...

Image Insert:

60.78 KB
Kneippbyns vattenland var roligt i värmen...

____________
Peter Schmidt


#82
Tävlingar och evenemang / Tullinge 2009
2009-06-13, 09:54:30
Hur går det?
Bilder och halvtidsresultat uppskattas...[:)]

____________
Peter Schmidt


#83
Piloter och deras modeller / Peter Schmidt
2009-03-22, 16:30:37
Namn: Peter Schmidt

Ålder: Född -69, passerar mao. 40-strecket i höst

Klubb: Helsingborg MFK

Hur länge har du flugit R/C? Började -92

Främsta merit? Vann Sportsman-cupen -07, 2:a plats Intermediate-cup -08. Vinst i Karlskrona -08

Varför gillar du aerobaticflygning? Man blir aldrig full-lärd, finns hela tiden något nytt och utmanande att träna på

Vilket är ditt favorit aerobatic-plan? Edge 540

Tävlingsmodell 2009? Composite-ARF 33% Extra 330 för program och ev en 50cc Yak54 för Freestyle. En Extreme Composite Edge 540 33% som backup.

Om modellen / utrustning?
C-ARF Extran:
Motor 3W 106 med KS cannister, propeller 3-blad Engel 26x12.
Servo 8st Hitec 5985 plus 2st Hitec 225 till gas och choke.
Emcotec DPSI med 2x 2500mAh 2S LiPo.
Emcotec Micro RCS som tändningsbrytare.
14-kanals Futaba 2,4GHz mottagare.
Radio Futaba 12FG 2,4GHz.

Yak 54:
Motor ZDZ50cc med KS cannister.
4st Hitec 5985, ett Hitec 5955 till sida och 2st Hitec 225 till choke och gas.
2st 1500mAh 6V NiMh ackar via en elektronisk switch från ACT till mottagaren, en 8 kanals Futaba 2,4GHz.
Sullivan röksystem som enkelt kan tas i och ur.

Hur ofta tränar du? Bor nära fältet så det kan bli 3-4 gånger per vecka när allt stämmer.

Målsättning 2009? Kämpa om pallplatserna i Intermediate, ta upp Freestyle igen och ha roligt....

Image Insert:

58.58 KB

Image Insert:

73 KB

____________
Peter Schmidt


#84
Frågan var uppe för lite drygt ett år sedan men fick då inte så mycket respons:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=309

Nu är det än mer aktuellt så jag hoppas verkligen på er input denna gången, om inte här i tråden så kanske ett mail direkt till mig...

Det är så klart med stor glädje vi ser så många anmälda redan till tävlingen i Helsingborg och det kommer väl fler, 1½ månad kvar till sista anmälningsdag.
Många tävlande ställer naturligtvis högre krav på oss som tävlande men också på arrangören att få till bra flyt och mycket flygning. Vädret är förstås avgörande men det kan vi inte råda över. Återstår vår egen dicsiplin och upplägget på tävlingen.

Som jag ser det så med endast en pilot i luften så är antalet tävlande max 30. Det kräver då bra väder hela helgen och inga andra avbrott för att hinna med (med "hinna med" menar jag att tiden ska räcka till för 3-4 kända sekvenser, 1-2 okända och 1-2 Freestyle).

Ett alternativ till att begränsa deltagarantalet och för att få in mer flygning är att köra på två flight lines. Det för ju mycket med sig i fråga om att fler domare måste engageras och hur man ordnar med flygningen praktiskt. Som pilot och läsare är det ett extra moment att ta hänsyn till. Inte nog med att försöka fokusera på sitt eget program samtidigt som en annan stolle är i luften, nu ska läsaren också vara vaksam på ett andra flygplan och avbryta vid risk för kollision (det räknas som ett säkerhetsavbrott och påverkar inte flygningen poängmässigt men det blir så klart störande för flytet i flygningen).

Ja, det är bakgrunden till mina frågor nedan. Hoppas ni kommer med lite input så att vi kan få tävlingarna så bra som möjligt...

1. Är det bättre att begränsa deltagarantalet?

2. Om man inte går hela vägen till 2 flight lines, kan man tänka sig att piloten på tur startar och lyfter när den som flyger börjar på sin andra sekvens? Han kan då cirkla runt i väntan på att sekvensen är klar och sedan börja direkt. Trimrundor är i princip bara att glömma (kolla reglerna). Borde spara in 2-4 minuter per pilot.

3. Om vi bortser från svårigheten med att få in extra domare, vad tycker ni om två flight lines?

4. Vilka klasser kan flyga ihop?

5. Ska man turas om så att varje klass får åtminstone en runda där man är själv i luften?

6. Hur tidigt kan vi börja på lördag / söndag? (Jag har tänkt 08.00 men vi kanske får börja ännu tidigare?)

7. När bör tävlingen vara slut på söndagen för att ni inte ska ledsna, många har långt att åka?

8. Efterleva reglerna hårdare? (2min. för motorstart, 1min till sekvensstart, ex. en hammerhead eller roll som "uppvärmining" = nollad omgång, mm.)

9. 3-dagars tävlingar nästa ?

Det blev många frågor, men om "många" svara på "några" så är jag tacksam...

"Tävlande och arrangör"


____________
Peter Schmidt


#85
Allmänt / IMAC Danmark
2009-02-23, 21:54:21
Igår (söndag 22 februari) träffade jag Michael Lund som är initiativtagare till att köra igång IMAC i Danmark.
Stort tack till Jesper från Greve RC-center som öppnade upp deras fina lokaler för oss och även bjöd på kaffe och fika[:)] Greve RCC är den jätte-anläggning strax sydväst om Köpenhamn med möjligheter till modellflyg, modellbilar och modellbåtar. På den anlagda sjön kan man förstås även köra sjöflyg.

Diskussionen med Michael (och senare även Thomas Aagaard och xx som jag tyvärr glömde namnet på[:I]) gick i lite olika riktningar. För mig som har tänkt och drömt IMAC i snart tre år är det mesta självklart och det blir faktiskt lite svårt att berätta...

Men vi rätade ut en hel del frågetecken om Aresti-språket, K-faktorer, manövrar, flygområde, modellbyte, Freestyle, läsare och mycket annat.
För mig var det kul att se den entusiasm som Michael visar med att få detta och fungera (han körde t.ex 48 mil från Jylland för detta möte[:0]).
Både Michael och Thomas är redan anmälda till vår tävling i Helsingborg som ett genrep till NM i Norge. Till NM är tanken att skicka 3 piloter i både Basic och Sportsman så det är riktigt kul.
Som avslutning fick Thomas sin modell godkänd som stormodell (i Danmark måste modeller över 7kg godkännas av en kontrollant) och vi fick se hans fina Red Bull Extra i luften också.

Så nu välkomnar vi även Danmark i den stora glada IMAC-familjen och önskar er lycka till.
Har ni frågor eller funderingar finns det många (inlusive mig själv så klart) som ställer upp.

____________
Peter Schmidt


#86
Manövrar / Aresti Aerobatic Catalog
2009-02-12, 23:02:54
Vill bara tipsa om den nya utgåvan av Arestikatalogen, version 2009-1.
Där finns alla manövrar och deras K-faktor listade.
För er som intresserade av att bl.a rita egna program är det tvunget att uppdatera sig eftersom en del manövrar har fått ändrade koefficienter, bl.a rollande cirklar som man får lite bättre betalt för numera.
Även de nya varianterna av Hammerhead med 45° in och/eller urgång finns med.

Det är en bok som kostar 38,50€ men i dagens ekonomiska kristider har man även gjort en \"Anticrisis version\" som bara kostar 14€ (inkl. frakt).
http://www.arestisystem.com/english/store/books.htm

Jag fick hem min nu i veckan och är helnöjd. Det är en ringpärm (med mjuk plast på fram och baksida) i A5-format.
Även om man inte ska rita egna program kan det vara kul läsning och en liten fördjupning i hur man tyder symbolerna.

____________
Peter Schmidt


#87
Allmänt / Tävlingslicens 2009
2009-02-03, 23:16:29
Även i år är en tävlingslicens obligatorisk för att få vara med på våra tävlingar. Var noga med att ange att den ska gälla för IMAC och sök den i god tid. Förhoppningsvis blir det nämligen som så att licenspengarna går direkt tillbaka till grenen och vi kan använda dom på bästa sätt.

____________
Peter Schmidt
#88
Regler / Ändringar till 2009
2008-12-14, 09:14:35
Som ni kanske sett i de kända programmen för 2009 så har det tillkommit några nya manövrar, bl.a en hammerhead med 45° ingång (Intermediate).

Man har även gjort ändringar i Aresti-katalogen hur man beskriver momentrollar. Här finns de senaste ändringarna:

http://www.mini-iac.com/Portals/57ad7180-c5e7-49f5-b282-c6475cdb7ee7/03,%20IMAC%20Rules%20and%20Guidelines/Current/CatalogChangedPages2009.pdf


____________
Peter Schmidt
#89
Manövrar / Kända program 2009
2008-10-23, 22:02:23
Äntligen... Här kommer de första av nästa års kända program. Advanced och Unlimited är inte riktigt klara än, men vi andra kan börja nöta nu...
Intressant är att man tagit med en ny sorts manöver i Intermediate som blev godkänd tidigare i höst, en 45° Hammerhead, ja kolla i programmet så förstår ni[:)]
Vi får även lite mer betalt för rollande svängar nästa år då koefficienterna har höjts något där.

BASIC
http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20081023215830_2009_Basic.pdf

SPORTSMAN (uppdaterad 081214)
http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2008102415563_2009_Sportsman.pdf

INTERMEDIATE (uppdaterad 081214)
http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2008102321593_2009_Intermediate.pdf

ADVANCED (uppdaterad 081214)
http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/20081113214050_2009_Advanced.pdf

UNLIMITED (uppdaterad 081214)
http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/200812614047_2009_Unlimited.pdf
____________
Peter Schmidt
#90
Här finns en bra förklaring vad man ska tänka på vid bedömning (och flygning så klart) av spin:
http://www.mini-iac.com/EditModule.aspx?tabid=72&mid=478&def=News%20Article%20View&ItemId=333


____________
Peter Schmidt
#91
Som ni kanske sett så är det nu över 30 anmälda till finalen i Above All Challenge[:)] Detta är naturligtvis hur kul som helst men ställer krav på oss tävlande att hålla på disciplinen och följa reglerna, dvs inte en massa trimrundor innan programmet påbörjas[;)]

Mikael Ingemarson meddelar också att briefing blir en timme tidigare än annonserat, således
Briefing lördag kl. 08.00.

____________
Peter Schmidt
#92
En liten summering av läget inför årets sista tävling i Above All Challenge och hur det ser ut i de olika klasserna.
Det blev som vi hoppades, inget är avgjort på förhand utan det är jämnt i (nästan) alla klasserna. Finalen kommer verkligen att avgöra slutresultatet.

Basic
Micke Scander avslutade Jönköping med 3st 1000-poängare och tog hem segern och en ny 1000-poängare i cupen. Han har nu en knapp ledning före Micke Henriksson, så den som vinner finalen vinner i princip cupen. Vinner Henriksson kan dock Scander ta hem det i alla fall om han får minst 994 cup-poäng.
Tredje platsen är i princip öppen för resten av Basic-piloterna, alla har en teoretisk chans att ta hem den och den sista platsen i landslaget. Upplagt för dramatik med andra ord...

Sportsman
Carl Olsson har ett ointagligt försprång och behöver bara starta för att ta hem cupen men är säkert sugen på ännnu en seger[:)] Därefter är det väldigt jämnt. Tim, Joakim, Kent, Clarence och Jonas ligger så pass tätt att minsta misstag på finalen kommer att kosta placeringar.

Intermediate
Här är det dock inte så spännande. Daniel Casselby har hela året flugit otroligt jämnt och stabilt och hade redan innan Jönköping säkrat cup-segern. Liknande gäller för andra och tredje platsen där Peter Schmidt och Jyrki Terho är ohotade. Kravet är ju att ställa upp på finalen så visst kan det ske förändringar...

Freestyle
Trenden i Freestyle håller i sig, Daniel och Calle vinner varannan gång. Eftersom Daniel legat närmare efter när han kommit tvåa har han ändå ett litet försprång. Finaltävlingen avgör cup-vinnaren. Kampen om tredje-platsen står mellan Kent, Jyrki och Fredrik som alla har chans.

Finalen kommer således att bli väldigt avgörande. Det är roligt när det är så jämnt ända till de sista tävlingsstarterna. För de som kanske inte har en chans i cupen är det ändå en deltävling att göra bra resultat på och kanske till och med vinna, personligen har jag inte gett upp hoppet om ännu en seger över kung Casselby[;)]

Om knappt två veckor vet vi vilka som lyckades och vilka som lyckades mindre bra. Pallplatserna i cupen ger ju också en biljett till landslaget och NM nästa år som enligt planen ska gå i Norge ganska tidigt på säsongen.

Vi ses, fulltränade och laddade, både i kropp och ackar[:)][:)]

____________
Peter Schmidt
#93
Allmänt / Tucson Aerobatic Shootout 2008
2008-08-18, 22:27:39
För alla er som fått inbjudan till TAS så är de kända programmen ute nu... Lördagens program kanske man bör flyga genom någon gång i förväg[8D][8D]
http://www.desertaircraft.com/shootout_2008/knowns/Invitational_Known_B.pdf


____________
Peter Schmidt
#94
Jag säljer nu mina två ACT mottagare med tillbehör pga. övergång till 2,4GHz.
Allt har suttit i min 2,6m Edge och fungerar klockrent. Dubbla synthes-mottagare, ihopkopplade för diversity. Ingen powerbox behövs, man kan programmera mottagarna fritt med hur man vill fördela servona. Flera servo på samma roder kan synkas via dator och programmeringskabeln. Mottagarna kan också användas var för sig om man hellre vill det. De kan även programmeras för failsafe, batterifailsafe och mycket annat. Bara mottagaren enskilt kostar 169€.

Strömbrytaren är elektronisk och kommer också från ACT, med matning för dubbla ackar. Ett gäng ferritringar följer också med.

Info mottagare: http://www.acteshop.de/product_info.php?cPath=215&products_id=2480
Info strömbrytare: http://www.acteshop.de/product_info.php?cPath=209&products_id=2020
Info interface: http://www.acteshop.de/product_info.php?products_id=1857

Nypris för allt är över 4000:-, se bilden från ACT\'s webshop.
Säljer allt för 2400:-

Image Insert:

79.6 KB

Image Insert:

103.75 KB

____________
Peter Schmidt
#95
Köp och Sälj / Mottagare, servo, mm...
2008-06-23, 15:45:17
JR standard-servo NES-537, 45g, 3,3kg/0,23s @4,8V   75kr

Futaba mottagare R147F, 7 kanaler, 35MHz, 26g, kristall kanal 70     350kr

Goslow, kopplas mellan mottagare och servo sedan kan hastigheten på servot justeras med en potentiometer.    100kr

Sprötantenn, röd 50cm     50kr

Image Insert:

99.11 KB

____________
Peter Schmidt
#96
Tävlingar och evenemang / Helsingborg -08
2008-06-03, 20:59:57
Årets första deltävling i Above All Challenge är avklarad. För en gång skull fick vi högsommarvärme på en tävling i Helsingborg, vinden var dock som den brukar, dvs. ganska frisk[:D]
Resultatlistan finns inte oväntat på huvudsidan under \"Resultat\".
Fyll gärna på med era egna bilder.
Här lite video också...
http://www.youtube.com/watch?v=rZ54gosoZ_8

Image Insert:

67.54 KB

Image Insert:

39.61 KB
Basic 3:a Daniel Rohdin, 2:a Micke Scander, 2:a Michael Henriksson

Image Insert:

40.66 KB
Sportsman 3:a Tim Larsson, 1:a Clarence Carlsson, 2:a Carl Olsson

Image Insert:

38.21 KB
Intermediate 3:a Jyrki Terho, 1:a Daniel Casselby, 2:a Peter Schmidt

Image Insert:

39.3 KB
Freestyle 2:a Daniel Casselby, 1:a Carl Olsson, 3:a Jyrki Terho

Image Insert:

70.24 KB
Fredrik Carlsson

Image Insert:

26.63 KB
Patrik Johäll med lånad Yak

Image Insert:

46.91 KB

Image Insert:

39.92 KB

____________
Peter Schmidt
#97
Allmänt / Nya hemsidan igång 080530 !
2008-06-03, 18:20:11
Som ni sett så har det blivit ett rejält lyft på hemsidan. Det är Patrik Johäll vi ska tacka för det fina arbetet med att fräscha upp siten[:)].

Forumet verkar vi ha fått igång nu också, är det något som inte funkar så maila mig. Tyvärr verkar alla bilderna gått förlorade men jag försöker lägga tillbaka dom efterhand[8D]

Resultatet från helgen tävlingar i Helsingborg är utlagda.

____________
Peter Schmidt
#98
Allmänt / IMAC officiellt !
2008-04-09, 17:45:47
Hej alla !

Ja, då var det klart, IMAC är nu en officiell klass i Sverige
Antagandet av motionen på helgens förbundsmöte var egentligen bara en formsak. Förra helgen hade man nämligen ett möte med de nordiska modellflygförbunden och då antogs IMAC som en nordisk klass och nästa år (2009) blir det ett riktigt nordiskt mästerskap.

I år har vi därmed det delikata problemet att ta ut ett landslag till 2009 års Nordiska mästerskap.[8D]


____________
Peter Schmidt
#99
Allmänt / Vilken helg...
2008-02-10, 16:19:41
En helt underbar flyghelg. Här i Helsingborg har snödropparna tittat fram och det har varit upp emot 10°C varmt idag och med en skön värmande sol[8D].
Loggat sammanlagt 8 starter med Yaken och även 3 starter med Edgen idag.
Hoppas ni andra också fått känna på vårvärmen idag [:)]!

____________
Peter Schmidt
#100
Allmänt / Det blev en kille...
2007-12-08, 22:01:46
som för modellflygandet vidare...

Image Insert:

69.54 KB

____________
Peter Schmidt