Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - imacse_peter

#1156
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-08-07, 11:35:26
Tjohoo !!

Så här ser en lycklig provflygare ut...

Image Insert:

96.06 KB

I går (söndag 6/8) kväll kl. 20.35 lättade Edgen från marken för första gången. Några klick på skev och höjd sedan flög den hur bra som helst. Hade dock lite för mycket utslag på höjden så den var liiite känslig där.
Klipptendenserna är samma som på Extran, dvs obefintliga.

Hårdträning nu på Sportsman-programmet i fyra dagar...
#1157
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-08-05, 11:37:56
Nu är det nära...
Spinner och hjulkåpor saknas som synes fortfarande, men den är i alla fall flygbar nu.

Image Insert:

109.66 KB

Efter att ha flyttat fram ackarna 15cm, satt dit en tyngre ack till tändingen och lagt ca 200g bly på motorfästet balanserar den som den ska, precis på vingröret.
En glasfiberspinner väger ca 150g och den sitter mycket längre fram så när den kommer på kan jag nog ta bort 200g vikten. Hjulkåporna sitter ju också lite framför TP så det hjälper marginellt.

Motorn är inställd, har gått en knapp tank på backen och går som den ska.
Räckviddsprov är också gjort, ca 100 steg både med och utan motor, är väl helt OK.
Så nu finns det inte fler ursäkter, förutom då att det blåser en hel del idag när man äntligen är klar.
Men det är ju en HEL vecka till IMAC-tävlingen i Helsingborg, så än finns det hopp om lite träning...
#1160
Desert Aircraft är med på noterna och sponsrar de två första IMAC-tävlingarna i Sverige.
DA är stor sponsor av IMAC i USA och tycker det är kul att vi kommer igång i Sverige också. Man kommer därför att skicka över två DA50, en till varje tävling, som ska lottas ut. Alla har därmed chansen att bli en verklig vinnare...

Vi vill naturligtvis tacka Dave Johnsson och Desert Aircraft för detta generösa sponsorpaket.
#1161
Desert Aircraft är med på noterna och sponsrar de två första IMAC-tävlingarna i Sverige.
DA är stor sponsor av IMAC i USA och tycker det är kul att vi kommer igång i Sverige också. Man kommer därför att skicka över två DA50, en till varje tävling, som ska lottas ut. Alla har därmed chansen att bli en verklig vinnare...

Vi vill naturligtvis tacka Dave Johnsson och Desert Aircraft för detta generösa sponsorpaket.

Ett litet tillägg (5 aug.)
Vi fick motorerna i fredags men vi åkte på att betala tull och moms, så vi får ta en liten slant för lotten för att täcka det. Det är trots det en fantastiskt bra chans tycker jag, 1 på 15 i Helsingborg!!
// Peter
#1162
Mindre än två veckor kvar till första IMAC-tävlingen i Helsingborg och nu har vi ett bra startfält med piloter från både Sverige, Norge och Danmark.
6 anmälda i Basic och 9 i Sportsman, det ser mycket bra ut. Det är dock inte för sent än att anmäla sig...

// Peter
#1163
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-07-21, 15:28:26
Lufthålen urfrästa
Image Insert:

67.75 KB

och gas- och choke-servo på plats mellan de båda mottagarna
Image Insert:

85.79 KB
#1164
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-07-20, 16:16:27
Ja, nu har motorn äntligen kommit tillbaka och jag kan jobba lite igen. Det går ju knappt att vara utomhus i alla fall, 31°C nu...

Tändsystem och brytare på plats,
Image Insert:

57.31 KB

liksom ack till tändningen,
Image Insert:

66.95 KB

och även ett spant att fästa dämparna på. Markerat för urtag till kyllyft under kroppen.
Image Insert:

67.18 KB

Chokeservot är också på plats.
#1165
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-07-16, 18:41:27
Äntligen lite nytt, det har varit segt i hettan plus nya motgångar...
Lill-Edgen gick samma öde till mötes i förra vecka som Extran gjorde i våras[xx(]. Radion är nu skickad iväg för kontroll...

Nedan ack-switchen. Strömmatning till båda mottagarna sker parallellt och båda ackarna töms samtidigt. Skulle den ena acken fallera så ger den andra fortfarande ström till båda mottagarna.
Image Insert:

107.81 KB

Den ena antennen löper längs kroppssidan och den andra går ut i toppen på kroppen och vidare via sprötantenn.
Image Insert:

64.5 KB

Tankplattan är löstagbar via två M3-skruvar och några strips för att kunna komma åt dämpare och annat bakom/framför tanken.
Image Insert:

54.19 KB

De två mottagarna är programmerade för att styra alla roderfunktioner. Mitt- och ändläge ställs individuellt på varje utgång så att flera servo på samma roder kan matchas. Man behöver således inte använda \"matchbox\" eller liknande.

Jag har blivit lovad att motorn ska komma nästa vecka så det blir det att ta itu med det \"sista\".

  • Montera motor  
  • Passa in och montera dämpare  
  • Montera gas-servo  
  • Montera choke-servo  
  • Väga in tyngdpunkten med hjälp av ackarna (hoppas det räcker)  
  •            
#1166
Regler / Sportslicens
2006-07-13, 22:01:46
Jag får inget svar fråm SMFF. dom har väl fullt upp med VM i skala nu kan jag tänka.
Enligt Rolf Meum - IMAC Norge, används bara FAI-licens när man tävlar ute i Europa.
Jag tror det är OK om ni är medlemmar i danska modellflygförbundet!

Välkomna med er anmälan, www.mini-iac.se

// Peter
#1167
Regler / Sportslicens
2006-07-05, 13:42:45
Hej Bjarne !

Svenska piloter måste ha en tävlingslicens från SMFF.

För danska/norska piloter vet jag faktiskt inte men jag kan inte tänka mig att det ska behövas en FAI Sportlicens. Klassen är ju på prov nu i två år, men jag ska undersöka vad som krävs och återkommer snarast[8D].

//Peter
#1168
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-06-26, 20:36:54
Lite nya grejor har anlänt:

Image Insert:

118.35 KB
Dessa två mottagare från ACT kopplas ihop och skickar hela tiden den starkaste signalen ut till servona. På den ena mottagaren kopplas en sprötantenn. Risken är då mycket mindre att modellen någon gång ska hamna i \"radiotystnad\", då man har två antennen som pekar åt olika håll. Fler finesser med dessa mottagare är att man kan programmera varje utgång individuellt och på så vis matcha flera servo på samma roder.
Vidare så är dom byggda för höga strömmar och ska lätta kunna driva 5st digitalservo per mottagare. Man behöver därför inte ha en Powerbox eller DPSI. Efter flygning kan man koppla upp dom mot sin dator och utläsa ackspänningen minut för minut samt signalkvaliteten med data var 20 sekund.
Peter Michels använder det i sin jättelika Airbus 380 med fyra turbiner så det ska väl fungera för mig också...

Nedan lite mer på bygget. Sidservona är på plats sedan innan, men nu är också vajerdragningen till sidrodret klar och servona är också programmerade via mottagareen för synkade utslag.

Image Insert:

66.73 KB

Jag skickade förresten ner DPSI med switch och ackar till Emcotec för exakt två veckor sedan och allt kom tillbaka idag. Man hade bytat huset till DPSI\'n annars var allt OK. Snacka om bra service[:)].

Det går lite sämre med motorn, har fått bekräftelse på att den har kommit fram i alla fall, men inte vad som händer med den eller när den kan vara klar [:(].
#1169
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-06-19, 20:16:32
Det går lite trögt, men servona till sidrodret är installerade i alla fall.

Image Insert:

64.92 KB

Väntar fortfarande på att höra av ZDZ angående motorn! Behöver ju ha tillbaka den för att väga av tyndpunkten med ackarna korrekt.
#1170
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-06-08, 20:37:54
Så har plattan för sidroderservo kommit på plats,

Image Insert:

66.24 KB

och även huven är limmad och skruvad,

Image Insert:

65.05 KB