Sponsor info: Plettenberg

Started by Lonsan, 2010-07-05, 23:43:41

Previous topic - Next topic

Lonsan

Plettenberg Elektromotoren sponsrar finalen med en av sina stora motorer.
Mer info kommer.

Plettenberg Elektromotoren will sponsor the final contest with a large motor.
More info to follow.
[img=right]uploaded/Lonsan/201075233640_Logomotor.gif[/img=right]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

Vill ha! Ã,,r väl en lämplig 50-60cc-ersättare? Lite fakta/data hade varit intressant, kV, LiPo, Prop, modellstorlek, konfigurationer, flygtider, lämplig ESC etc. etc.

Mvh
Mats

Lonsan

Det är en 50-70 cc ersättare.

10 till 12 LiPo. 10s är att föredra i dagens läge då LiPo
numera håller över 3,6 V/cell även under hög (~20C) belastning.

På 12 LiPo av modernt snitt blir den ganska högvarvig (6500-7000 rpm statiskt) och lämpar sig då bäst med typiska 50 cc snurror som 22x10 / 22x12 / 23x8, allt beroende på flygstil och typ av kärra.

Med 10 LiPo är det 26x10 / 26x12 som gäller, varv ca 5500-5700.

För att få en vettig flygtid så ska man helst upp i minst 6000 mAh
så det blir lite pusslande med ackar då det är ovanligt med celler över 5000 mAh.


no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan

Det är en 50-70 cc ersättare.

10 till 12 LiPo. 10s är att föredra i dagens läge då LiPo
numera håller över 3,6 V/cell även under hög (~20C) belastning.

På 12 LiPo av modernt snitt blir den ganska högvarvig (6500-7000 rpm statiskt) och lämpar sig då bäst med typiska 50 cc snurror som 22x10 / 22x12 / 23x8, allt beroende på flygstil och typ av kärra.

Med 10 LiPo är det 26x10 / 26x12 som gäller, varv ca 5500-5700.

För att få en vettig flygtid så ska man helst upp i minst 6000 mAh
så det blir lite pusslande med ackar då det är ovanligt med celler över 5000 mAh.


no more gassers 4 me???



Blev lite osäker, om man nu ska fixa ett låt oss säga ett 10S/6500mAh ack-paket med 4st 5S/3250mAh.
Först parallellkoppla 2st och sedan seriekoppla de 5S/6500mAh paketen man just gjort.
Om cellerna är specade till 30C, tål de då 30x3250 = 97,5A eller ska man räkna med den nya totala kapaciteten 30x6500 = 195A

Mats

Lonsan

Hela kapaciteten, dvs 195 A.
Blir nog en perfekt setup, ca 2800 gr med motor och reglage.
50-55 cc hamnar på 2,5 - 3 kg med full tank, tändacke, killswitch, gasservo, kanisterdämpare och annat jox.
Sen kan man spara något hekto på Rx ack genom att köra BEC eller om man vill vara safe, dual-batt med BEC + backup acke om drivbatteri eller BEC skulle falera.

Kommunicerade med en innehavare av denna motor. Han hade lyckats pressa i motorn 160 A och fått en dragkraft på 23 kg!
Batterityp och prop framgick inte men i vilket fall som helst verkar motorn ha kapacitet en bra bit över Plettenbergs testdata :)

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#7
Plettenberg firar 30/75 års jubileum till helgen.
Tyvärr, jag ska inte dit men kolla deras feta flygprogram i alla fall:

http://www.plettenberg-motoren.com/german/index.htm

Man känner sig liten här i Sverige...

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Länk till reportage om Plettenbergs 30/75 års jubileum.
En hel del märkliga farkoster var med i uppvisningen...

http://www.rc-magazin.de/index.php?action=review&rid=355
Max 300 tecken, 272 återstår