S-bach i Kalmar

Started by Par A, 2011-06-06, 16:44:14

Previous topic - Next topic

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Hej,

Först vill jag bara säga att det finns inget \"rätt\" när dt gäller propval. Enligt min uppfattning styr propellern i första följande:

- Flygegenskaper. Mycket grovt ger en högre stigning högre fart, men främst ger en lägre stigning mer broms nerför vilket kan vara en fördel vid programflygning. 3-bladiga proppar ger ännu mer broms enligt min erfarenhet
- Prestande. Jag har bara erfarenhet av DA. Vill du ha dem att gå bäst, välj att inte överproppa. DA är designade för att arbeta på relativt höga varv.- Ljudbild. Tyvärr går det ju ofta stick i stäv med ovanstående. XOAR går bra, men låter tyvärr mycket. 3 bladigt går ofta tyst. De erfarengheter jag har hittils är att Mejzlik är ganska tysta, speciellt EVO. Biela har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Jag har kört en del DA-100l(+KS kannor). De proppar jag kört (OBS flygit en hel del med inte bara testat) är:
XOAR 27x10 (VÄLDIGT bra prestanda och respons, men högljudd)
XOAR 28x10 (Inte lika bra som 27x10 men låter nästa lika mycket)
Engel 28x12 (Funkar, men rätt seg, tyst)
Engel 25x12 3B, (väldigt tyst, bra broms, men rätt seg)

Har även testat
Menz 28x10 (kass)
Mejzlik 28x10 (seg)

Flygplan Krill SU29 33%. Möjligen kan din SBach vilja ha en lite större stigning för att få upp farten lite, den är något större och har större luftmotstånd (tjockare profil mm).

Vill du ha prestanda kör 27x10 och lär dig använda trotteln väl så att du inte väsnas för mycket.
Peter har ju hittat en prop som funkar bra, den är nog intressant att testa med en DA100.

//Ulf



PS.
Mycket bra råd ovan!
DA är som sagt designade så att de lämnar bäst kraft på lite högre varv, de skall \"sjunga ut\"![}:)]
Därav propp som lastar lagom utan att rippa då man gasar på och varför jag valt att prova just 26-12
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Hej
Fick hem en Biela 27 x 12 som ska prövas nu.[:D]
Men har en liten fråga..

Bielan är tjockare i navet, centrum än JXF 28 x 10 så brickan i fronten på DA 100 styrs inte längre upp av 10 mm motoraxeln.
Har det någon betydelse?

Hur mycket av prop skruvarna bör gå in i motornavet?
Kanske får byta till längre skruv..

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

#17
Jag kör också Biela, inga problem med org skruvarna...
Kan säga att Biela 26-12 på inkörd DA100L var en grym [}:)] kombination...ligger på ripp gränsen, men det är det värt med den galna kraften![8D]
Skall bli intressant att höra hur 27-12 funkar.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se