Domarkurs / kickoff inför 2011, 19-20 mars

Started by imacse_peter, 2011-02-01, 19:36:19

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Visst, jag håller med om att det hade varit jättekul att få igång Advanced.
Det finns säkert tillräckligt med piloter också som kan tröska genom programmet - men det är inte det som är problemet.

För att det ska bli tävling är det rätt kul om det sitter två personer bakom piloten också, sk. domare[;)] Var hittar vi dom, till sju tävlingar dessutom !

// Peter
// Peter Schmidt

Lonsan

#46
quote:
Originally posted by imacse_peter

Visst, jag håller med om att det hade varit jättekul att få igång Advanced.
Det finns säkert tillräckligt med piloter också som kan tröska genom programmet - men det är inte det som är problemet.

För att det ska bli tävling är det rätt kul om det sitter två personer bakom piloten också, sk. domare[;)] Var hittar vi dom, till sju tävlingar dessutom !

// Peter



Med en liten koppling till \"testa din latency\"...jag blir helskraj över hur tusan
man ska kunna hinna med att se, värdera och rapportera (ge poängen) allt som förväntas
hända i ett Advanced program. Men om varje domare också har en samkörd och neutral läsare så tror jag att det kan gå att få till det. Men det kräver ju än mer folk...

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#47
quote:
Originally posted by Skymic

app app app app....det här är Dommarkurs tråden[:)]
Men Lonsan,hur får du med dig det där elverket i bilen[:)][:D]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power






Finns det elverk som app nu också? [:D]

sudd sudd sudd när ni skratta klar...


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Jag rekommenderar i alla fall IMAC styret att kolla lite med hur de som har erfarenhet av att köra alla klasser i åratal har löst domeriproblemet i de högre klasserna. En del regioner i USA har inte många piloter i adv/unl. Men de kör ändå.
Mvh Ulf

Skymic

#49
Nu är det snart dags!
Ni som endast anmält er här på forumet, var snälla och och skicka en fullständig anmälan till mig på Min MAIL
Enligt första posten.
I nästa vecka kommer en info mail med närmare info.

Glöm ej att göra online kursen, länken finns i första posten.

Varmt välkomna!




//Micke


Skymic

It is Time.......
To learn how to set the score.
That´s a ZERO[:D]

IMAC Sverige hälsar välkomna!


//Micke


Emanuel F

Hej, tyvärr får jag och pappa kasta in handduken pga. förkylning som inte vill ge med sig...[V]


//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Nu så är alla på väg hem efter en mycket lyckad kurs
hotellet är städat och allt återställt.
Tack Rolf för att du ställer upp och ger del av all din kunskap.
Tack till Peter Patrik och Tim för video sekvenserna, det blir nog intressant med bedömningen av Kvickrollar.
Fick ytterligare bekräftat att min bedömning av kvickrollar håller .

Just det! Vi tog beslut att köra Advanced 2011.

//Micke
//Micke


dahlberg

Tack alla för en suverän kurs/kickoff!

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

paroos

#55
Domarkonferens/Kickoff 2011

Tack alla som kom! (vi var 19st)

Tack till Micke Scander (även Lennart o Calle) för som vanligt ett bra arrangemang på F7.

Tack till Rolf Meum för att du som alltid delar med dej av din otroliga kunskap och erfarenhet.

Årets två teman var:
- Vad är nytt och uppdaterat i nya regel revisionen (2011-2012)
- Snaproll/Spin, autorotation

Vi gick igenom och diskuterade allt som är nytt, förtydligat eller ändrat i 2011-2012 reglerna.
Likaså hade vi en grundlig genomgång i ämnet autorotation. (som är en hel vetenskap) Bakgrunden är att olika typer av modeller/typer initieras och uppför sig olika gällande autorotation. Likaså påverkas detta av vingprofil, tyngdpunkt, storlek på kropp, fena, roder, pilotens flygstil etc etc.
Mao det finns ingen enkel eller färdig mall för att beskriva eller lära ut hur man dömer spin och snaproll. Våra två mest svårbedömda manövertyper/element.
Enda sättet att mästra detta är att ha lite djupare insikt och kunskap om autorotation, dvs vad händer, varför och hur initieras det. Denna kunskap parat med vad vårt regelverk säger hoppas vi skall rusta oss väl att bättre och mera korrekt bedöma snap och spinn. Därför valde vi att på årets konferens grundligt titta på både reglerna, utforska aerodynamik/fysik kring autorotation och träna oss att se på spinnar och snappar på video. Vi tittade först normalt, bedömde, tittade igen i slow motion och sedan diskuterade och resonerade vi i gruppen. Mycket lärorikt tror jag...

Vi tränade också på att \"läsa aresti\" dvs tolka och läsa programmet för varandra. En läste, en flög stick plane, en dömde, alla diskuterade. Vi gick igenom årets program från basic till advanced. Diskuterade hur de är konstruerade, vad vi som domare bör titta extra på och även hur man bör tänka som pilot.

Vi hade även en IMAC-Sverige session där vi utvärderade säsongen 2010, blickade framåt på årets säsong. Här beslutade vi också att införa den säkerhetspolicy inkl. checklistor och tips&råd som vi utarbetat under vintern. (Se säkerhetstråden inom kort)
Våra grymma profilkläder premiärvisades också. (se IMAC-profilkläder tråden)

Ang. uppstart av Advanced klassen beslutade mötet följande:
- 2011 kommer IMAC Sverige att på försök starta nästa svårighetsklass, Advanced. Mötet beslutade enhälligt att vi startar from efter Nordiska mästerskapen i Danmark. Första tävlingen med Advanced blir i Tidaholm 9-10 Juli och med målet att klassen skall erbjudas på resterande tävlingar, totalt 5st under säsongen. På säsongens två första tävlingar innan NM kör vi Intermediate som högsta klass enl. tidigare. Anledningen är att dels slipper landslagspiloterna hålla två svåra klasser/program igång samtidigt fram till NM och dels får vi mer tid till träning för domare, domarläsare och piloter/pilotläsare.


Igen, tack alla för en mycket givade och rolig helg!!
(Kul att Sven och Michael från IMAC-DK också var med)

Några bilder:

Faciliteterna på F7 är kanonfina!
Image Insert:

56.91 KB

Rolf inviger oss i autorotationens mysterier...[^]
Image Insert:

47.29 KB

Image Insert:

57.2 KB

Image Insert:

26.61 KB

IMAC Sverige skunk works - Classified!
Image Insert:

53.72 KB

IMAC-väder![8D]
Image Insert:

89.51 KB

På lördag kväll samling för avmarsch till \"Tow-bar in\".
Image Insert:

67.17 KB

Där hade vi trevligt samkväm! Mycket diskussioner kring trixotropiska limmer, vilken positionsloopsbandrbredd man bör satsa på m.m.
Image Insert:

62.49 KB

Hela gänget (om man lägger ihop bilderna...[:D])


Image Insert:

75.14 KB

Image Insert:

75.76 KB



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår