The 3W 106 nightmare

Started by Boie, 2011-08-23, 14:27:58

Previous topic - Next topic

Boie

Tjänare kompissar

Jåg har nu skiftet båda cylinderna på min 3W 106 cc - nu en 110cc.
Den venstra cylinderan brennte jo av under Nordic.

Jåg startede motoren idag, och tyckar den blir fruktansvart varm.

Den kjør med en 24x11,5 delro 3- blatt, och MTW 75 canisters.

Etter 3 minutter vid 2200 omdr. blir den så varm, at jeg inta kan holla håndan på cylinderen i mer end 1 sekund.

Nogån som har ett bud på hva som kan væra felet?

Jåg vil - etter råd från Åge Landsem - prøva at kjøra den uten cansisters.

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

paroos

Vad är det som är fel?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

Den blir sinnsykt varm. Nu har jeg kjørt den helt utan canisters. Men samma resultat. Etter ungefär 3 minutter blir motorn så varm at jåg dårligt nok kan kjänna på den.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Clarence

Kan det vara tändningen som är fel? Om den är ställd för tidigt så blir motorn varm.
 

Lonsan

Eh, hur varmt är normalt egentligen? Redan 80-90°C är ganska smärtsamt för fingrarna...men inte för ett stycke metall.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#5
quote:
Originally posted by Boie

Den blir sinnsykt varm. Nu har jeg kjørt den helt utan canisters. Men samma resultat. Etter ungefär 3 minutter blir motorn så varm at jåg dårligt nok kan kjänna på den.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society



Ok, men är det verkligen onormalt?
3W går ganska varma normalt pga sitt lite högre komp.
Därav är de så noga med att poängtera vikten av baffling/korrekt kylning. Dessutom har denna om jag förstår rätt, nya cylindrar.
Det innebär ju lite extra friktion och ytterligare värme uteckling.
Att du inte kan ta på den utan att bränna dej efter 3min körning låter inte konstigt i mina öron?

Njae, tror inte du skall oroa dej!


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

Takk for eran inputs killar. Jåg har fått en del hjælp från Åge Landsem. Kan kjørte inn en 3W´er. Och under hela processen, kunne han til hver en tid holla på cylindrana. Det kan man inta på min..... langt från.

På Åges opfordring har jeg forsøkt med och skruva L nålan ut veldigt mycket (2,5 varv) Detta hadde ingan effekt på temperaturen, endsige motorens gang. Så mistanken kunne være nån sorts kontimation i forgasseren. Och dermed inta korrekt bränsle på rett tidspunkt.
Helt i skogen eller hur?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aeroparts

Det finns bara ett tillförlitligt sätt att se om motorn går magert (lean)ta ur stiften och kolla så att du inte förstör motorn.
/Lennart

Boie

Jeg har på opfordring af Åge Landsem/ IMAC Norge totalrenset karburatoren. Jeg fandt ud af at der stort ingen respons var på L nålens justeringer. Så mistanken kunne være dårlig brændstoftilførsel i lavgasområdet.

Nu har jeg startet motoren op igen. Jeg har en temp måler der virker mere pålidelig. Motoren kører med en ekstern cylindertemperatur på ca 60 grader @ 2200 RPM. Det er jo mere end at man kan holde på vedvarende. Og der er respons fra lavgasnålen.

Så jeg tror sgu jeg er happy med at køre den ind under disse omstændigheder.
__________________


Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Boie

Så har min 3W´er kjört i fyra timmar med mineralsk olie på bakken. Den snurrar nu som en dröm. Jättebra throttle respons och jämn kjörsel i alla RPM ranges. Den kjör lita granna fet på høye turtall.

Førsta flighten gikk hur bra som helst. På bakken igjen målte jåg temperaturen til 70 grader. Men om jåg tock lita spytt og törkade av på sylinderen kunne jåg høra den der \"sizzling sound\". Jåg vet inta hva koka punktet på spytt är. Troligen det samma som vatten?

Jåg har inta den stora tillit til min \"temp gun\"

Har ni \"Imacians\" nån kommentare till det jåg beskrivar?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aerobat

#10
Låter som den går som den ska. 100grader är väl ingen extrem temperatur. Men med tanke på historiken skulle jag kolla stiften som Lennart skriver ovan.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Aeroparts

En bra början är ju att alltid läsa manualen från tillverkaren.
I detta fall sida 7.
Där står rekommenderade temperaturer från tillverkaren.
/Lennart

Boie

Nu har jåg monterat en Venom Micro Temp Monitor. Motoren snurrar som en dröm och temp monitoren visar 122 C. Manualen siger optimum temp range är 180-220 C, målt under tändstiften. Min temp sensor sittar på baksidan eksternt av sylinderen (vänstra)

Målt med IR temp gun på främsidan visar 70 C

Så jåg tror at detta får vära bra.

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aeroparts

\"ATT MÄTA ÄR ATT VETA\", gammalt citat.[;)]
Med den temperaturen kan du säkert känna dig trygg, och en liten titt på stiften så de ser OK ut. Så skulle jag i alla fall vara nöjd.
/Lennart