Legendarisk (?) elkärra...

Started by Lonsan, 2011-09-13, 14:02:36

Previous topic - Next topic

Lonsan



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#1
SÅLD!!
Nu är den då till salu efter 2 års trogen tjänst!

Jag har gjort det riktigt enkelt för er genom att erbjuda hela 10 olika alternativ.
Ett hett tips är att komplettpriset är extremt förmånligt och också
minsta möjliga jobb både för mig och för köparen, win-win som man säger.[^]



OBS! Frakt ingår EJ! Skickar inte gärna grejorna överhuvudtaget.
Jag bor i Helsingborg men pendlar till Göteborg så möjlighter för
leverans eller hämtning är hyfsade ändå.

Beskrivning:

1. Tomt flygplan

C-ARF Extra 330 2,3 m, Thunderbolt schema.
Från originalbyggsatsen har följande bytts ut eller lagts till:

Bättre landställsben med bra flex, i sig själv oförstörbara. Originalställ medföljer om så önskas.
Lättare och snyggare hjulkåpor i kolfiber. Originalkåpor medföljer om så önskas.
Vingrör bytt till kolfiber.
Lyxig pilotdocka från redaerorc.com + enkel instrumentpanel.
Original motordome ej använd men medföljer.
Motorkåpan har ett fronmonterat motorfäste för elmotorn.

Skador och reparationer:

Landställsinfästningen har jag fått laga 2 ggr. Det är nu mycket välgjort, dock
så är lagningarna runt hålen genom kroppen där stället går ut gjort
på ett ganska enkelt sätt och bara täckt med tejp. Likaså vingarna är lagade
på ett enkelt sätt då hjulkåporna gått igenom i samband med brott på landställsinfästning.
En sista tråkig skada är på ryggen av planet. Det är en transportskada, också den
snabblagad och tejpad med svart tejp. Ingen av skadorna eller reparationerna
har någon menlig inverkan på planets vikt, styrka eller flygegenskaper, bara en finnish sak.
Pga av eldriften bedöms planet strukturellt i mycket god kondition då det är förskonat
från såväl 2t-vibrationer som olja och bensin.

2. Servon

I vingarna sitter 2 st HS7955TG.
Till sidan 1 st HS7955TG och en kullagrad arm som avlastar servot från linspänningen.
I stabben sitter 2 st HS7975HB
Alla nu installaerade servokablar medföljer om planet köps med servon, annars inte!

3. Elmotor, spinner, prop.

Plettenberg Predator 25/8. God för 8 kW men belastas till ca 5,5 kW i aktuell setup.
Plettenberg originalspinner med kylhål.
RASA fällprop 25x12 (blir ca 26x12,5 när den sitter på en Predator)

4. Fartreglage

Schulze 40.160 XL, 160/210 A, max 14s.
Med inbyggd log och möjlighet till enkelcells loggning/övervakning.
Kan också logga 3 olika temperaturer om så önskas via extra tempsensorer (ingår ej)

5. Drivackar

Typ: FlightPower EON-X 30C
\'Flight pack\' monterad på kolfiberplatta för snabbt ackbyte. 2 st flight pack finns.
11 s i serie, parallellkopplade 3800 och 3350 celler för total kapacitet 7150 mAh.
Balanskablar hopkopplade till ett 20-poligt kontaktdon som passar Schulze\'s Next-laddare.
Dock kan original FT balanskontakterna också användas. (2 mm delning).
Ackarna har gått drygt 100 cykler vardera men då det är kvalitetsackar så kan
ledigt 100 cykler till förväntas, dvs minst 200 flygningar innan kapacitetminskning
börjar bli besvärande. Själv har jag inte noterat någon som helst avmattning i prestanda
eller gångtid hittills.

Övrigt:


Vid köp av komplett plan behövs det bara kompletteras med mottagare.
Vid köp som inkluderar motorn och med fördel ackarna så ingår även en
Castle Creations Pro BEC, ett 2s1100 mAh LiFe (A123) batteri och en krets jag gjort själv
som gör att Rx drivs antingen av LiFe batteriet eller BEC (redundant).
Dessutom innehåller kretsen en fail-ON softswitch. LiFe batteriet är att
betrakta som backup och laddas automatiskt av BEC när drivbatterierna är anslutna.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm, många som tittar på annonsen, kom på att jag inte nämnt mycket om kärrans egenskaper.

Det där med \"legendarisk\" är kanske att ta i men bakgrunden är
att det är den första \"fullblods\" elkärran som varit med i att tävla seriöst IMAC
i Sverige och troligen Norden och kanske (???) världen i nu 2 säsonger.
Den har förbluffat de flesta bensinflygare med sina extrema prestanda[:D][:D]
Till skillnad från bensinplanen som i de flesta fall får ta lite sats
inför en 45° eller 90° stigning och sen gradvis tappar fart på vägen
så kan man med denna kärra äntra stiglinjerna på under halvgas och sedan
gradvis öka pådraget (till kanske 80%), något som kanske inte är en enorm fördel i sig
men man blir lätt bortskämd med \"infinite power\" [:D].
Fullt pådrag behövs egentligen aldrig, men är kul.

När det gäller gångtid så är min typiska träningsrunda på 10-11 min start till landing.
Då hinner jag med 3 sekvenser \"Sportsman\" om jag inte gör något annat men
för det mesta blir det 2 sekvenser + lite bus och några extra manövrar som behöver
tränas på. Typiskt har jag då gjort av med 60-80% av kapaciteten.
På tävling, då det flygs 2 sekvenser, ligger uttaget på runt 60%-70% beroende på
vindförhållanden och min egen dagsform...[}:)]







MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår