Bästa Mejzlik propp???

Started by paroos, 2011-11-19, 13:39:34

Previous topic - Next topic

Kent

\"Med lite vind ble inte mye power i uplines. På grensen syns jeg, men det gikk.\"

Förstår inte ovan mening. Blir det mye power i mye vind?

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

anders e

Nei, veldig lite ;)

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200

Aeroparts

QuoteOriginally posted by paroos

Satt o kollade o funderade lite...en EVO, gör att en vanlig Mejzlik blir mer lik en....Biela![:I] (bredare blad)
Man kanske är helt rätt på det redan...?[:D]

Får prova en Biela 27-10.

Det jag vill ha är egentligen samma egenskaper som Biela 26-12, dvs sjukt bra dragkraft och bra speed. Fast med lite bättre respons/spool-up.
//Patrick

Varför inte titta lite i det exeldokumen jag länkade till och därigenom få lite mera kunskap än \"att propellern är mer lik en Biela\"
Titta på propeller konstanterna...varför är Biela tex \"trögdriven\" jo den har ett pk på 1.40, så en 2 bl,Mejzlik W skulle kunna bli snarlik eftersom de har samma pk. En Engel 2bl däremot har bara Pk 1.02, och är ju lättdriven vilket e flesta vet och den har ju inte den effektiviteten.
De olika Mejzlik propparna har stor skillnad i Pk.
Det ligger mycket jobb bakom listan som Pe gjort,och den blir bara bättre och bättre då många skickar in sina mätvärden.
/Lennart


Lonsan

Blanda bara inte ihop effektivitet och verkningsgrad!
Lågt Pk betyder inte att det är sämre verkningsgrad.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Något förvånande statement från Biela\'s web-shop:

Hint:

When you choose propeller, be aware, that carbon propellers are more efficient (due to more stiffnes) than wooden. Due to this fact, you should choose smaller diameter of carbon propeller than wooden (especially with bigger propellers). Bigger propeller makes bigger difference.


Så, eftersom kolfiberpropar har bättre verkningsgrad än trä så ska man välja en
mindre prop (så att planet inte får allt för bra prestanda??)

Tror det är många som rör ihop \"effective\" och \"efficient\"...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

jornat

Men har jag förstått det rätt om jag påstår: Liten diameter, hög stigning = fart. Stor diameter, liten stigning = kraft givet ungefär samma varvtal. Fart är väl egentligen ingenting man eftersträvar så att i valet mellan två olika snurror borde man ta en med större diameter och mindre stigning - eller??
Nu använder jag Mejzlik 27x10 med viss tendens till ripp och borde kanske byta till 28/10?
Jörgen
 

Aerobat

Det du skriver är helt rätt (enligt min åsikt). Det är möjligt att vissa kärror med mer motstånd behöver högre stigning än 10\", men till din Krill Yak skulle jag inte gå upp i stigning. Jag hade valt (med liten risk att den är i största laget) en Mejzlik 28x10EVO.
Den kommer att gå mycket tystare än den du har idag.

quote:
Originally posted by jornat

Men har jag förstått det rätt om jag påstår: Liten diameter, hög stigning = fart. Stor diameter, liten stigning = kraft givet ungefär samma varvtal. Fart är väl egentligen ingenting man eftersträvar så att i valet mellan två olika snurror borde man ta en med större diameter och mindre stigning - eller??
Nu använder jag Mejzlik 27x10 med viss tendens till ripp och borde kanske byta till 28/10?
Jörgen

Mvh Ulf

Lonsan

Om det inte vore för det faktum att det alltid är risk för motortstopp vid lågt tomgångsvarv så borde det alltid vara bäst att satsa på en hyfsat stor stigning. Verkningsgraden i en prop faller radikalt med minskat förhållande stigning/diameter. Dvs, en lite större stigning (från 10 till 12 t ex ) försämrar därmed inte prestanda nämnvärt, även om motorn kommer att varva lite mindre, förutom kanske i ett rent statiskt fall, typ hovring.
Det är ingen nyhet att idealisk stigning/pitch börjar på ca 0,7 för hård belastning (start, stigning, bogsering) för att sedan idealiskt för cruising och speed ligga på upp mot 1,5. MOKI 250 kör man med både 32x19 och 32x22 och det blir goda prestanda för en 20 kg SU-26 trots att motoreffekten bara är 13,5 hp (inte mycket mer än en 110 cc 2t spis)

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Med all respekt för ovanstående teoretiska resonemang... Det stämmer säkert om man bara tittar på motoreffekt/effektivitet/dragkraft etc.
Om man har ett flygplan som har relativt lågt motstånd (som samtliga Krill) får man en lugnare och jämnare flygning med lägre stigning som ger bättre broms nerför. Mina erfarenheter är att för en 100cc modell är 10\" 2blad bra. 3bladigt har jag inte något av det jag testat gjort mig nöjd.
Mvh Ulf

Lonsan

Det är nog också en smaksak. Att eftersträva ett plan som kan \"stå på proppen\" i vertikal dykning leder såklart till låg stigning
och höga arbetsvarvtal. Har upplevt detta i övermått med min 40% SU-26 som ju fick en prop med för lite stigning.
(13-14\", väldigt lite i förhållande till diametern 34\" och att den även är 3b).
Nu har ju min SU-26 troligen ganska mycket motstånd i sig själv också  (vingen är 10 cm tjock!)
Får väl testa en Krill nå\'n gång för att skapa mig en uppfattning...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår