ExtremeFlight YAK54

Started by Aeroparts, 2006-10-19, 23:37:13

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#15
Hej Jackack.
På just MVVS 26 IFS gör pipan mycket på effekten.
Med pipan så förlorade vi kampen med den superlätta vikten men vann mycket effekt.
Utan pipa vet jag inte vilka prestanda det skulle bli men det finns en video på QQ hemsida där han flyger sin QQ 73\" YAK med en Evolution 26 (samma som MVVS)med standard dämpare så där kan du se lite prestanda, den drar sig precis ur hovring så mer är det inte.
Som nämnts tidigare i forumet så finns det lite större maskiner både billigare och med bra billiga motorer som kunde vara alternativ, utan att det blir för stort och dyrt.
Lennart

Jackack

hej!
på söndag hämtar jag min Yak 54 från hyperion på 188cm spv och den har även som eran en mvvs 26cc i nosen.
Testar den utan pipa och räcker det inte så monterar jag en pipa. (man måste vara optimistisk) [:)]

Vi ses i sommar =)
Mvh//jack

//Jackack
//Jackack

Aeroparts

Toppen Jack.[:)]
Med lite byggvana så är det inga bekymmer att bygga in pipan
och vi har säkert kvar mallar på extra spanten mm.
Så det är bara att höra av sig så löser vi det.
Hälsningar Lennart

Aeroparts

#18
Hoppas att alla gamla bilderna kommer tillbaka på forumet men i väntan på det så kommer lite nya. EF YAKen går mycket bra och det enda som vi har bytt är landstället som naturligtvis är ett aluminiumställ utan minsta flex, i min värld helt kass.Numera sitter det mjuka fina landställsben från Robertsson i kolfiber som tar upp varje liten ojämnhet i marken och belastningarna från landningarna som ett landställ skall göra. Fpl/ motorkombinationen fungerar också.Vi har fått vår MVVS 26 uppdaterad till ny standard med större vevtappslager för att klara den hårda pressen från 3D flygning. Supporten från MVVS har varit mycket bra. Med andra ord allt i setupen har hittils fungerat bra.
Hälsningar Lennart (Calles Crew chief)[;)]


Image Insert:

145.78 KB

Aeroparts

#19
Inget att klaga på än.[:D]
//Lennart
Calles (Crew Chief)


Image Insert:

121.49 KB

Aeroparts

#20
Går klanderfritt. Möjligtvis ett litet slitage i gångjärnen.
Image Insert:

140.82 KB

Aeroparts

Ingenting är ändrat i setupen. Motor, Servon, Powerswitch, Mottagare fungerar OK. Jo förresten jag har bytt en LiPo acce[:)]


Image Insert:

117.5 KB

Aeroparts


Image Insert:

59.24 KB

Image Insert:

98.89 KB

Aeroparts

Summering av säsongen 2008.
Flygplanet Ok. Piloten sliten..ja han som sitter i alltså
(Ivan den förskräcklige)har fått solsting och krackelerat föremål för Total makeover[:o)].
Om någon har funderingar om detta flygetyg eller setup tveka inte att höra av er.
//Lennart
Calles (Crew Chief)


Image Insert:

118.14 KB

Aeroparts

#24
Lille maskinen fick göra en snabb insats igen.
Det enda som man kan anmärka på än så länge är att pinngångjärnen har slitits kraftigt.


Image Insert:

63.87 KB

Image Insert:

58.26 KB

Här är en liten film med diverse flygning.
http://www.viddler.com/explore/TeamAeroparts/videos/1/
/ Lennart

Aeroparts

Nu får den bekänna färg.
Programmen i Intermediate är mycket tuffa men den tuffar på.
Med 6.2 kg att släpa på i uppförsbackarna blir det inte mycket överskottsfart i vertikalerna efter rollar etc.
Som Carls Crewchief får jag hoppas att maskinens kommande storebror, tekniskt sett blir en lika trevlig bekantskap.
/ Lennart


Image Insert:

122.24 KB

Aeroparts

Ja, den kom till användning ännu en gång, till Freestylen i Jönköping och den går fortfarande som en klocka. den har fått sällskap av storebror som faktiskt flyger lika bra( kanske till och med bättre[;)]) Med en tillbaka blick så får vi nog säga att det var ett helt OK köp, och en lyckad setup.
/ Lennart

Image Insert:

74.13 KB

Aeroparts

#27


85.98 KB
Det börjar bli Never ending story, men nu var det nog sista tävlingen för \"lill\" YAK:en.
Den fick brännebrona tävlingen till ära en länge tänkt Facelift, en lika fin vit spinner som storebror.
Flygplanet är fortfarande nästan i nyskick, motorn spinner som en katt och gjorde sin första start Juni 2007 under en IMAC Träningshelg i Habo när alla hade flugit färdigt, för det var nervöst. Motorn stoppade på premiären (för varm ingen baffling), Carl fick göra sin första deadstick och rullade ut i banförlängningen och bröt av den nya fina 18x6 träpropellern. KATASTROF[xx(]Den fick en APC 18x6W istället som hängde med ända fram tills kolåldern då Mejzlik 18x6-8 blev intressant, APC byttes inte för att den var dålig utan mest för \"kol blinget\"
Resten av utrustningen är samma som under premiärflygningen...nää  vi har faktiskt bytt LiPo accarna.
Vad är då det bästa med YAK:en...Den tog mig och Carl in i IMAC gemenskapen och den har en säker plats i vår familj.
/Lennart