Antal servon i en 150cc modell

Started by Kalle_Flygare, 2012-09-08, 17:12:53

Previous topic - Next topic

Kalle_Flygare

Ja vad säger ni grabbar?

Fallet är en 150cc modell som är byggd med uttag för 6 skev servo och 4höjd servon samt 4 för sidorodret.

Hur många behöver man i gentligen på sida? höjd och skev?

Man blir lite nyfiken på vad ni andra tycker. Höjden känns ju allra viktigast....

Tacksam för kommentarer, funderingar mm.

/Kalle
 

Lonsan

14 styrservo, det drar med sig en hel del, både vikt och kostnader.
Du kör ju MPX  RP16. Tyvärr så är ju bara 12ch matchnings och reverserbara så det bästa är om man klarar sig med 12 servo till styrytor.
Då slipper man powerboxar etc.
Mitt förslag är 2 servo per styryta rätt över, då klarar du dig med 10 servo och har ändå 2 fullt inställbara kanaler kvar.
Förslagsvis något i 35 kg klassen till sida och skevar, till höjden kan du nog nöja dig med 20-25 kg klass. Min 3m SU-31 som är konstruerad för drop in av DA 200 är förberedd för bara ett servo per höjd, 2 per skev och faktiskt 3 på sidan men kommer att nöja mig med 2 till sidan också.  
Sen så vill jag för ordningens skull tillägga att avsaknaden av inställningsmöjligheter på ch 13-16 egentligen inte är ett problem. Det finns diverse lösningar på det. Det ena är att använda programmerbara servo. Det andra är att använda en av ch 13-16 för varje yta och sedan matcha med någon av de övriga kanalerna. Ett tredje sätt är att definiera en mixer per kanal 13-16 och via mixervärdena få till en kalibrering av utslagen.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår