Tävlingar 2013

Started by imacse_peter, 2012-09-12, 22:21:43

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Hej alla arrangörer !

Då är det dags att börja fundera på nästa år och dess tävlingar.

Klubbar som vill vara med och arrangera en IMAC-tävling nästa år (2013) - skicka ett mail till Patrick Roos, imacroos@gmail.com

Vi vill ha er intresseanmälan senast den 15 oktober 2012 för att kunna få klart med tävlingskalendern i god tid...

// Peter
// Peter Schmidt

Aerobat

#1
Hej alla!

Tråkigt att säsongen närmar sig slut, men kul att vi snart kan blicka fram mot en ny säsong igen.
Det är väldigt fint att någon sköter planeringen och i samband med detta undrar jag lite över ett par saker.
Även om vi är väldigt duktiga inom IMAC Sverige så är det aldrig fel att reflektera lite över säsongen (-erna) som varit och se vad som kunde varit bättre annorlunda.
Saker som jag tycker kan vara värda en diskussion här är t ex:

- Antalet tävlingar. Ska vi ha 7 tävlingar? Fler? Färre?
- Hur många tävlingar ska gälla för cupen? Är 4 optimalt? Och ska verkligen en tävling med 2 deltagare ha samma cupvärde som en med 6?
- 2013 kommer ju även vara uttagning för VM 2014. Jag har hört rykten om att det diskuteras att uttagning eventuellt inte kommer att ske genom cupen – tacksam för klarläggande här. Det kan ju vara av intresse för en del.
- Tider för tävlingar. När är det lämpligast för specifika orter att ha tävling?
- 2 dagars eller 3 dagars? Tider? Behöver vi verkligen ha briefing 0700?
- Tider för NM – slutet av september som det är i år känns väldigt sent. Inte minst vädret kan vara väldigt osäkert.
- Ljudfrågan. Eftersom i princip inga fossilt bränsledrivna flygplan klarar ljudkraven (markkrav) tycker jag att man i inbjudan endast bör ange att bedömning enligt soundscore gäller. (=lämna mark dB krav därhän)
- Sist men inte minst fältsäkerhetsfrågan. Fälten som vi tävlar på skall uppfylla rimliga krav på säkerhet för tävlande, modeller, publik, kringboende etc. Det är tveksamt om alla fälten i år uppfyllde dessa krav.
- Finns säkert fler frågor.

Jag bollar upp en del frågor förutsättningslöst och det är bra om vi kan ha en öppen diskussion. Det är i alla fall många som tyckt saker under året i dessa frågor.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
Mvh Ulf

Lonsan

Ja, det känns mer och mer som att det behövs en annan ordning för våra gemensamma frågor, typ de ovan från Aerobat.
Styrningen och planeringen sker ju faktiskt för närvarande av en självutnämnd grupp. Helt naturligt att det börjar så när en verksamhet är ny och under etablering men nu är vi ju en ganska stor skara tyckare och det är kanske på sin plats att börja driva det som en formell intresseförening enligt normala demokratiska principer.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

 

moxxe

 

Spitfiremagnus83

Inget illa mot ledningen bör nämnas, ni drar runt ett stort lass!  Men jag tycker likväl att Ulf och Pontus har en poäng. Kanske ha en egen forumtrÃ¥d för förslag och tankar? Kan ju kanske vara positivt för ledningen med?
 

Lonsan

Tack Magnus och övriga för er positiva tolkning, det är precis det mottagandet jag hoppats på. Jag har varit med ett tag och har i alla fall varit på hör och synhåll från händelsernas centrum så jag har vet vilket fantastiskt jobb speciellt Peter och Patrik gjort för att etablera IMAC i Sverige och Norden.
Vill som sagt bara att det etableras en väg att ta hand om olika åsikter och ett och annat \"gnäll\".
Ett årligt möte med en dagording med de självklara frågorna + möjlighet att lämna motioner är väl allt som behövs?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Jaha, åter till ämnet då, Helsingborg har anmält tveklöst intresse nu i alla fall :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Upptäckte att det finns 2 trådar med samma namn.
Den inleds ju med en uppmaning till diskussion men vi är ju ett begränsat antal utanför styrgruppen som verkar engagera oss.
Ska det tolkas som att övriga är liknöjda eller bör det göras en bredare poll av några viktiga frågor?


Max 300 tecken, 272 återstår