Att S-Bussa eller inte S-Bussa det är frågan……..

Started by jornat, 2012-11-01, 10:55:39

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jaja, 1.5 m 0.35 till 2 servo av kaliber ovan är åt helsike.
1mm2 är helt OK till 2 servo.
För att göra det enkelt, kör konsekvent 0.35 till allt, och en egen kabel per servo hela vägen och inga UNI-kontaktskarvar!

Max 300 tecken, 272 återstår

yak55sp

Det var inte så jag menade.
Alt 1. Det traditionella sättet 0.34 mm² till varje servo. 6 volt
Alt 2. S-Bus 1 mm² i en kabel till 2 eller flera servon. 7,4 volt
Inga uni kontakter.
Förlusterna blir väl mycket mindre om man ökar volten?

Någon som har mätt strömförbrukningen på 7955 alt BLS 157 HV.
Min erfarenhet är att BLS 157 förbrukar mycket mindre ström. Men jag har inte mätt så jag har inga värden.


//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

Ok, med på resonemanget.
Både rapporter och logik säger att BLS servo på 7,4 V drar mindre ström än 7955 på 6 V för en given belastning.
Men eftersom BLS 157/172 är både snabbare och starkare än 7955 så lär maxströmmen de KAN dra kunna bli minst lika stor.
Så att gå ner till mindre kabelarea per servo än 0.33-0.35 tycker jag inte är värt att rekommendera. Inte för de långa längderna i alla fall.
Om du funderar på PSS2018 så tycker jag inte du ska tveka rent tekniskt, den gör S-Bus användbart. Med 4 portar för 1mm^2 så kan du försörja 3 tunga servo per snöre=12 st. Om vi pratar Krill 41% med dubbla servo även på stabhalvorna så hade jag dragit en bus till varje halva och en bus till varje vinge.
Eftersom det blir kortare kablar till vingarna så skulle man kunna tänka sig att hänga 3 skevservo och ett sidservo på varje bus.
Men som sagt tidigare (?) en S-bus lösning med PSS ger inga fantastiska fördelar, det är mycket att ställa in, det går åt massa specialgrejor och blir i slutändan både dyrt och komplicerat, ser inte ens någon viktbesparing...
Max 300 tecken, 272 återstår