Main Menu

Vingrör!

Started by robin, 2013-05-24, 17:42:22

Previous topic - Next topic

robin

Hej!

Jag har stora problem med att få isär vinghalvorna när det är dax att avsluta dagens flyg. Modellen är en Sbach 50 cc storlek, jag trodde den skulle bli bättre efter att jag monterat isär den ett stort antal gånger men icke!Vingröret är kolfiber, jag har haft en EDGE med alurör och inte det minsta problem där med att få isär vingarna där inte!
Tips mottages tacksamt!

Mvh. Roger.
 

Calle_aeroparts

Ta en pinne, förslagsvis med lite men inte mycket mindre diameter än vingröret, fäst sandpapper på den och slipa försiktigt inuti vingarna.

//Carl
 

robin

Hej!
Jag har kört med sandpapper inuti vingarna med hjälp av en läskstång med dåligt resultat. men jag ska ta en
vända till så får jag se hur det blir. Man undrar vad röret inuti vingen är gjort av?

Mvh. Roger.
 

paroos

#3
Hej

Rören i vingarna är oftast av tunn glasfiberväv.
Mao inte mycket material att vinka på!
Dessutom en del i den \"fasta\" konstruktionen, dvs i praktiken omöjligt att fixa/laga/ersätta.
Jag hade ALDRIG slipat där för bättre passform.

Slipa röret!! Gott om material och går att ersätta och fixa OM man slipar för mycket. (lös del)
Det krävs oftast inte mycket, ta ett fint papper, typ 400-600.
Slipa med pappret runt röret så att det tar jämt.
Sedan slipa, testa, slipa, testa ända tills det sitter tajt men går att få ut.
Slipa ner ingångshålen på inner rören försiktigt. (tips, låt lite tunn CA rinna runt inner rörs hålens kanter, där glasfiber röret möter plywood. Så lossnar det aldrig här) Slipa ändarna på vingröret så att det inte är nån vass kant kvar.

Helt säker på att det är röret som suger fast och inte anti rotations pinnarna? (Bara så du är 100 säker innan du börjar slipa)
Både pinnar och hål kan vara \"sådär\" i passform och kräver åtgärd.

Skulle man slipa för mycket, händer inte om man testar frekvent under slipningen. Men om, så är det enkelt att åtgärda.
Då är det proceduren för fix av glappiga rör istället.
Enklast, låt tunn CA rinna längs röret i 4 strängar (en punkt per 90 grader runt så det blir jämnt) Härdar direkt, testa. Fortfarande glapp, mer CA tills det sitter som en smäck igen.

Lycka till!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Vad är en läskstång?
Max 300 tecken, 272 återstår

robin

#5
Ja Patrik!
Nu har jar slipat i röret i vingen och det går lite lättare men bra är det inte.
Blir inte vingrörte försvagat om man slipar det på utsidan, tycker det är så tunnt
material det är gjort av, vingröret är drygt 1 mm i godstjocklek!

Mvh. Roger.
 

robin

quote:
Originally posted by Lonsan

Vad är en läskstång?



Med läskstång drar man ren pipan  i ett gevär tex!

Mvh. Roger.
 

paroos

Inga problem med 400-600 papper. Det är inte mycket som skall bort när man tar runtom hela.
OBS! Såvida du inte haft otur och den är felbyggd! Dvs de har lyckats göra antingen tub eller rör i fel dimensioner som inte matchar.
Säker att det inte är pinnarna?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Vad är en läskstång?



Inte gjort lumpen?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

robin

Nu har jag slipat röret och det blev riktigt bra, ska kolla i dag hur det blev. Det är säsongsstart på fältet i dag med en del jobb så jag tar mskinen med.
Pinnarna är det inte, det har jag kollat. Metoden att slipa röret kommer nog att lösa det hela, man vill ju kunna ta maskinen med hem efter en flygdag, svårt att få in den i bilen med vingen monterad!

Tackar för tipsen!

Mvh. Roger.
 

robin

Hej!

I går monterade jag ihop maskinen och det var inga problem att få isär vingarna, så jag tackar för tipsen jag fick här på forumet!
Jag har slipat med 400 slippapper, det enda jag hittade på lördagen
hos KARLSSON!

Mvh. Roger.