Main Menu

Krill YAK 55M

Started by yak55sp, 2009-08-01, 17:54:38

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Grattis !!
Vi får se om det blir premiär även för oss i veckan.
/ Lennart & carl

paroos

Grattis!

Men, hur flög den???[8)]

Vad har du i den? Är det pryttlarna från Jätte C-ARF Extran?

Kollade på Krilles hemsida, såg att den även finns i ett annat jäkligt snyggt färg-schema![:D][:D]

Får vi se den i Jönköping???

Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

#17
Gratulerar!

Det var bara det som saknades, man blir ju inte bättre än sin utrustning, så nästa gång vinner du Ulf[:)][;)]

Det blir ju en killermaskin, det fins inget vackrare än en Yak

//Micke
//Micke


yak55sp

Tack Mikael I och Benny för supporten vid första starten.
[?]Ja Benny dök upp som gubben i lådan 10 min före start!!??[?]
[:p] Jag brukar kunna lukta mig till provflygningar???[:p] Det var därför jag åkte hit. Var hans första kommentar..



Image Insert:

101.87 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

yak55sp

#19
Lite om bygget.

Det som tar jätte mycket tid på de flästa compositmodeller är roderhornen i framför allt vingen.
De skall sitta exakt i gångjärnslinjen och det yttre hornet blir ju lite längre då man skall mäta ifrån  där rodret är hängt.


Image Insert:

95.75 KB
Limmning av roderhorn till höjdrodret.



Image Insert:

84.82 KB
Skevrodret



Image Insert:

95.24 KB

Image Insert:

97.42 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

yak55sp

Jag fortsätter.

Till skevrodren använder jag 2 st Hitec HS 5955 TG på varje skevroder.

Image Insert:

100.16 KB

Servoinstallation av sidroderservona
Jag använder 3 st Hitec HS 5955 TG till sdrodret

Image Insert:

109.12 KB


Image Insert:

82.21 KB
Sporrhjulsstyrning



Image Insert:

133.79 KB
Kolfiber förstärkning av infästningen till landstället.



Image Insert:

111.2 KB

Image Insert:

99.76 KB
Motor och ljuddämpare.

Jag använder ZDZ 160 RV-J och MTW TD 110 K ljuddämpare.

Liten sammanställning av utrustning i min YAK 55 M

Motor ZDZ 160 RV-J
Ljuddämpare MTW TD 110 K
Minifold MTW Knukle Header
Motor acc DPSI LOGOO 2100 Lipo
Strömfördelning DPSI TWIN
Accar 2 X DPSI LONGOO 3300 Lipo
Acc varnare DPSI BMS
Sidroderservo 3 X Hitec HS 5955 TG
Skevroderservo 4 X Hitec HS 5955 TG
Höjdroderservo 4 X Hitec HS 7955 TG
Trottelservo Multiplex Digi 4
Mottagare 2 X Futaba 5014 G3

Till sist en snygg landning i låg hastighet och högt alfa.


Image Insert:

91.37 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

yak55sp

#21
Hur transporterar man en 3 metersmodell från hemmet till flygfältet??

Jo man lastar in modellen i sin flygarbil.
Med sidrodret och propellern på.



Image Insert:

120.39 KB

Image Insert:

120.84 KB

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aerobat

Otrolig packning!
Nu kommer begpriserna på Golf Variant att skjuta i höjden.
[:D][:D][:D]



//Ulf S
Mvh Ulf

Speedbird

#23
quote:
Originally posted by yak55sp

Haj

Ja då har kråkan varit i luften.
Startvikt med 750 gram bly och halv tank 18,3 Kg

[:D][:D]

Ulf


750 gram bly... i nosen ? [:0]
isåfall är det helt klart att den kärran behöver en stabil Moki klump till motor i nosen [:D]

brutalt fin kärra [:)]
hur är det med markfrigången med den snurran ?
kanske kan man pilla dit en 32\":are också om det skulle behövas ?

/Perra
 

yak55sp

Hej

Inga problem med frigången.
Du kan säkert ha en 40\" om du skulle vilja.

Ulf Svartén
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Speedbird

mmm... 40\" snurra [:p]  
bra att veta om man skulle vilja sätta en Moki 400cc i nosen på den någon gång [8D]
men det är klart,
då behövs väll 750 gram bly i tailen på den istället, hehe [:D]

jag väntar nu med spänning på att min egen Krill Yak ska anlända i slutet av augusti [:)]
en Moki 250cc motor får det bli så man slipper blya så mycket [:D]
det motor ljudet lär väll i alla fall ge
en 10:a i soundscore... [8D]

/Perra
 

yak55sp

Hej

En liten sammanfattning om hur modellen flög!
Jag har gjurt 4 st 10 minuters flygningar.

- Jag vägde in TP några millimeter framför det angivna.
- Motorriktningen är det som den snedställda motordomen ger.

Modellen lättade efter några meter med endast 1/4-1/2 gas, Den kändes väldigt lätt.
Väl i luften 8-9 klick på höjdtrimmen sen gick den spikrakt.
Jag flög runt en liten stund sen var det dags för landning.
Stabil inflygning men den känns lite baktung, Vill stegra lite.
Lite dykroder så är allt lungt.[^]

[?]-- Underligt att modellen känns baktung i landningen då TP ligger lite framför det angivna och den flyger rakt med lite höjdtrim.[?]

Lite förslag tack...

Så flygning 2-4.
Började känna lite på den.
Ruderutslag och expo verkade ganska bra. Gaskurvan var kass.
Flygning rakt upp och rakt ner är så gott som spikrak.
Flygning upp och ned var även den spikrak utan något dykroder.
Jag provade även knivegg lite grann den flög rakt även där. Men det var ett väldigt kort test i kniv.[:p]

Så var det dags för programmet.
Först försöket flög jag rakt in i solen i först manövern (fick en tillrättavisning av Micke I-- Det var ju detta jag sa innan![V] Gör om gör rätt..)
Andra försöket. Motorstopp i andra manövern[:0][:0].
Men modellen var väldigt lik C-ARF Yak 55 SP att nödlanda..

Lite som skall fixas.
Baffla motorn.
Flytta TP några mm framåt.
Ratta lite på nålarna på motorn. (TIM var är du)[:X]
Installera en DPSI BMS.

Onsdag blir det flygning för hela slanten....

Ulf Svartén
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Speedbird

Såå... [:)]
hur gick det igår ? blev det något fluget ?
lite video när du flyger denna vackra ryska fågel skulle sitta fint [8D]

/Perra
 

Skymic

#28
[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Japp så var det att flyga Ulfs Krill Yak, Fantastisk.
Fick prova den med den nya Propellern 30X14 gick tyst och fint, med ett enormt drag ZDZ Power.
det slutar väl med att det blir dyrt[;)]

/Micke
//Micke