Svårstartad DLE 55

Started by OlleG, 2015-08-17, 20:41:59

Previous topic - Next topic

OlleG

Hej
Har en DLE55 som jag tycker är mer svårstartad än den borde vara. Har gett upp på det viset att jag köpt en växlad starter, då går den igång snabbt. Sedan går den utmärkt.

Men att flippa igång den är enormt osäkert. Ofta mycket svårt, den tänder ibland men det ser ut som tänder baklänges eller så räcker det inte riktigt över nästa kompression. Svårt att säga vad som egentligen händer. Med träpropeller, dvs mindre rotationsmoment, är den omöjlig att flippa igång.

I princip skulle jag kunna leva med startern men dels tar det emot mentalt för det borde inte behövas dels känns det lite riskablare att stå så nära propellern.

Har försökt med lite rikare och magrare tomgångsblandning men det har inte riktigt hjälp. Kan inte se någon skillnad egentligen annat att den varvar upp sämre eller bättre från tomgång vilket ju är naturligt. Tändgivaren sitter i mitten i den lilla rörelsemånen som är möjlig i en DLE.
Några tips?

Det är min enda bensinare i flygvärlden så jag har begränsad erfarenhet.
/Olle Granberg

paho

Hur låter den? Har du bytt till ett nytt tändstift? Min  DLE 55 gick bra i början men efter inkörning var den hopplös. Bytte tändstift och sedan har den gått perfekt

//Patric

/Patric

OlleG

Hej
När den väl startat går den helt perfekt. Har aldrig tjuvstannat.
/OlleG

paho

Funkar din Choke? Låter det inte konstigt eller att den tjuvstannar låter det som att din choke inte sluter tätt. Kolla det.

//Patric

/Patric

paho

Hur har det gått?

//Patric

/Patric

OlleG

Hej
Nej choken ser helt korrekt ut. Även tändstiftet är bytt till NGK.

Just nu funderar jag på två olika alternativ.
1) Tändningen justeras till senare, det lilla som nu går att justera.
2) Vet att alla (många i alla fall) förordar Aspen. Av egentligen misstag har jag OKQ8 soppa nu. Eventuellt kan det hjälpa att byta till Aspen som jag nu köpt men inte provat.

Har dock inte haft tid att prova något av ovan. Återkommer när jag gjort det (får inte till så många tillfällen tyvärr....)
/OlleG

paho

Tror att det skulle "hacka" om tändningen kommer före eller efter.
Jag har kört på 95 oktan med min DLE 55 utan startproblem, aspen är bra om man inte vill att det ska lukta + att den inte innehåller etanol. Jag hade ändå kollat choken en extra gång.
Med min DLE behöver jag flippa 4 gånger med choke, sen startar den. Efter det tar jag bort choken och den startar på 5 flippar.
Flyger du inte ofta kan det bero på att förgasaren är torr, då krävs det att man ser till att pumpa fram bränslet ordentligt.

//Patric

/Patric

paho

Såg att du har frågat samma fråga 2013, har du kollat de saker som då framfördes? Lågnålen kan vara ett bra tips. Tim brukar kunna sina saker, dock är jag osäker på vad han menade med kilen.

//Patric

/Patric

paho

Kolla denna tråd också http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2412.0, det är förvisso en DLE 111,  men Björn upplevde liknande problem som du har.

//Patric

/Patric

OlleG

Hej
Tack för engagemanget. Tyvärr har jag inte hunnit prova än.
Det är riktigt att jag frågat tidigare också, även om jag faktiskt glömt det.
Ni förstår att jag inte är en som flyger ofta....
Men det var problemen då som gjorde att köpte starter. Nu går den igång.

Choken tror jag verkligen inte det är eftersom det är lika kall som varmstart.
Och den går perfekt när den gått igång. Har provat med tomgångsnålen men man vill ju inte  att den ska vara ickeoptimal för gående motor.

Ska också säga att den kan flippa igång direkt. En gång av fem kanske.

Anledningen till min förhoppning på bensin, att köra Aspen, är den remarkabla skillnaden det blev på min grästrimmer.  Från att ha krävt minst tio ryck så går den enkelt igång på första.

Återkommer som sagt när jag provat.
/OlleG