Helsingborg (och övriga) -09, funderingar ?

Started by imacse_peter, 2009-03-16, 18:20:46

Previous topic - Next topic

Skymic

#15

--------------------------------------------------------------------------------

1. OK med förskottsbetalning.Ingen begränsning av antal.
2. Trimrundor bör minimeras.
3. OK tycker jag
4. Om det krävs men bör provas först.
5. Ja om det går
6. Visst börja tidigare om det krävs.
7. Kl 15 är OK om det krävs.
8. Ja!reglerna skall föjas.
9. Absoulut kan man köra någon tredagars vid någottillfälle om det behövs.

Se till att man håller övriga tider, briefing m.m, t.ex vid ett flertal tillfällen förra året var det luddigt när briefingen var och vissa uteblev samt att det blev försenat.det tog tid att komma till första start.Här kan vi tjäna tid.

Se till att piloter kan reglerna innan tävlingen så slipper man
hålla på med detta på briefing innan tävlingen, på briefing bör endast säkerhet,hålltider och lokala regler tas upp, briefingen är ingen utbildningstidpunkt.

Jag är övertygad om att vi kan klara ett större antal piloter bara genom att vara mer diciplinerade och kanske töja progammet något.
jag tror det är möjligt utan allt för stora förändringar, därför tyckar jag att Fliteline organiseraren är en viktig funktion och borde vara obligatoriskt på alla tävlingar.
Titta på Jönköpingstävlingen, ett mycket bra exempel.

Men som sagt detta är lyxproblem som kanske ej uppstår.

/Micke
//Micke


imacse_peter

Jag hade hoppats på lite fler svar, det statistiska underlaget är ju inte jättestort. Totalt 12 svar/tyckande kom in.

En kort sammanfattning av de frågor som fick flest svar:

1. Begränsa antalet?  7 svar.  4 Ja, 3 Nej
3. Två flightlines?   6 svar.  3 Ja, 2 Nej, 1 Kanske
8. Följa reglerna hårdare?  6 svar.  6 Ja, 0 Nej
9. 3-dags tävling?  5 svar.  3 Ja,  2 Nej

En del förslag på förskottsbetalning till tävlingarna.
Någon skrev också att \"Se till att piloter kan reglerna innan tävlingen\", vilket man ju så klart hoppas. Ändå ser vi ibland rollar och annat under \"trimrundorna\".
___________________________________________________________________

EN tydlig slutsats kan man dra i alla fall och det är att reglerna ska följas hårdare.
På vår tävling i Helsingborg med nu (15/4) 24 anmälda har det varit planen hela tiden men nu ligger det dessutom lite tyngd bakom...

Några exempel:
Direkt efter take-off görs en roll => gå ner direkt och landa och vänta på nästa omgång !
Under trimrundan görs en Hammerhead => samma sak - landa och vänta !
Motorn startar inte inom 2min => sist i kön för nytt försök. Startar den inte på 2min då heller => vänta till nästa omgång.

Det är som sagt tuffa regler om man kört långt för att tävla men det är upp till var och en att läsa på reglerna innan.
Reglerna är ju heller inte till för att hindra någon från att flyga utan för att få mer flygtid för alla som verkligen följer reglerna...



____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

Skymic

Hej peter!

Som sagt jag tror vi kan skapa utrymme genom att var effektivare mellan passen, starta innan den andre landar, och som det dessutom står i regelboken, om det är många tävlade kan man köra med EN runda per omgång, men åter igen, effektivitet och inget söl så tror jag vi kan komma långt.

Micke[:)]
//Micke


imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic

Hej peter!

Som sagt jag tror vi kan skapa utrymme genom att var effektivare mellan passen, starta innan den andre landar, och som det dessutom står i regelboken, om det är många tävlade kan man köra med EN runda per omgång, men åter igen, effektivitet och inget söl så tror jag vi kan komma långt.

Micke[:)]



Håller med...[8D]

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

Lonsan

Nu vaknade jag...

Ang. punkt 6 och 7:

Tycker att man kan börja riktigt tidigt båda dagarna och hålla på bra länge på lördagen under förutsättning att flygandet i varje klass koncentreras tidsmässigt ELLER sprids maximalt.

Detta strider kanske både mot \'väder-rättvisan\' och någon regel.(?)
Vad jag menar är att om man kör en smärtsamt tidig runda så
kan det vara skönt att veta att ev. nästa runda inte är förrän framåt kvällen. Och mot mitten av dagen kan man gott köra 2 omgångar på raken i varje klass, sen är man klar.

Vad jag är ute efter är möjligheten att kunna lämna arenan några timmar och åka och bada (t ex). Väldigt skönt om man är nödgad att åka med hela familjen, tycker jag.

Håller också med om att tillämpa de tempohöjande reglerna fullt ut.
(men en (kvick-)roll i starten tar väl inte sååå lång tid iofs[:D])










kortsluten ack luktar illa
Max 300 tecken, 272 återstår