Flight mode för landning

Started by Eklund, 2012-06-08, 08:55:09

Previous topic - Next topic

Eklund

Efter min premiär med Extran så kan jag säga att den absolut största skillnaden med denna stora modell mot allt jag testat tidigare var hur gärna den vill flyga när man skulle landa. Jag är van att komma in lite högra och att modellen sjunker snällt och fint men oj vad denna stora maskin glider bra!

Man kan ju flytta fram tyngdpunkten, men den gick perfekt i inverterat läge så det är ju inte så roligt att förstöra det.

Därför har jag funderat på om man inte skulle försöka göra en flightmode för landning. Förutom att sänka tomgången så lurade jag på om man skulle lägga på klaffar, eller skall det kanske vara \"spoilerons\" (klaffar uppåt) i stället?

Så här hade jag tänkt:
1. Sänka tomgång
2. 5-10% klaff
3. Trimma höjdrodret så att maskinen har ytterst lite dyk vid neutralläge. Man parerar ju ändå med höjdrodret när farten sjunker sedan. Nu var jag tvungen att trycka lite dykroder för att komma ner och det känndes avigt.
4. Öka maxutslaget på skevrodrena för att kompensera för klaffen.
5. Öka expo på skevrodren för att kompensera för ökat maxutslag.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?
Har ni några andra tipps och trix?

--Per Eklund

paho

Jag kommer med ett trist svar, det jag har märkt är att övning på landning är det absolut bästa. Jag har varit modellflyglärare i många år och nött in landning till mina elever. Jag har märkt att om man håller på och trixar med flight modes så ökar risken att göra fel.

Mitt tips är att öva landning med inställningarna du redan har.

1. Sänker du tomgången måste du veta att motorn går
2. En kärra som din behöver inte klaff, den flyger så pass långsamt ändå

/Patric
/Patric

Aerobat

Hej,

Håller med Patric. Träning, träning.
Många IMAC kärror \"flyter\" mycket och man måste få ner farten under hela inflygningen.
Låg tomgång är i alla fall på mina kärror ett måste för bra landningar. Jag flyger med ett par snäpp högre tomgång än vid landning och taxning.
Tänk också på att propellerns stigning påverkar landningsegenskaperna. Låg stigning och/eller tre blad bromsar bättre.

Däremot använder jag en flight mode med större utslag på skev/höjd vid landning. Speciellt höjd behövs lite mer än normalt IMAC för inflygning med hög nos.
Mvh Ulf

Eklund

Japp, träning är ju självklart det som skall till. Då skiter jag i klaffar och tränar på.
Jag fick ju ner maskinen med befintliga inställningar så det går ju. Tänkte bara om man kunde göra det lite enklare = säkrare.

Det blir en flightmode med lägsta möjliga säkra tomgång + kanske lite större utslag på höjd / skev då. Det känns rätt bra med lite högre tomgång under vanlig flygning för att vara säker på att man inte får tjuvstopp.

Tackar för synpunkterna !

--Per

paho

Prova även det Ulf skriver om, lägre stigning på proppen. Min kärra stannar nästan när jag går ned på tomgång och jag har en 27X10.

Stannar motorn så får du ingen broms och då flyter planet ut mer. Se till att du har en tomgång som inte är för låg så den stannar.

/Patric
/Patric

Mikael_Ingemarson

#5
Låg stigning inte bra för ljudpoängen[:(]
Du kör väl redan med 22x10 vilket kändes perfekt på kärran med den motorn.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Eklund

Japp, det skall vara en Biela 22x10 och som sagt propellern är ju uttestad av Patrick så den är nog rätt optimal.

Tomgången var ju lite hög när jag gjorde mina första inflygningar och det gick bättre när vi fick ner den ett par knäpp, så fixa lagom tomgång och träna verkar vara receptet :-)

Mikael_Ingemarson

Precis exakt så, kör hundra landningar per helg så blir det bra[;)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Eklund

Japp, då har landningsträningen börjat.
I kväll gjorde jag premiär ensam. Det var riktigt nervöst vill jag lova de första starterna. Sakta men säkert släppte det dock och det känns nu riktigt bra att veta att man klarar sig på egen hand med IMAC maskinen.

Det blev inga 100 landningar, men väl ett 20-tal.
Nu är det bara att nöta på och träna landingar + Basic-programmet så fort väder och vind tillåter.

En riktigt nöjd och glad Per Eklund [:D][:D][:D]