Varvtalsregulator på bensinmotorer

Started by imacse_peter, 2009-11-11, 20:09:30

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Hittade denna roliga grunka från Emcotec...
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=catalog&t=11&c=1194&p=1194

Ännu en \"måste\" grej att stoppa i modellen[:D]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

yak55sp

Hej Peter

Det är bara att beställa.
Vänta aldrig. Inpulsköp direkt!!

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

hmm, om man i stället kopplar sensor ingången till en \"vindmätare\"
så får man en hastighetsregulator (airspeed) i stället för en varvtalsregulator.
Det kunde bli snyggt men är antagligen en aning utanför regelverket (?)



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#3
Njae...du får flyga programmet hur fort eller sakta du vill...
Så för den sakens skull är det inga problem.
Dock får man ju inte ha några tekniska hjälpedel att styra planet med förutom mixar i radion. Dvs inga extra grunkor som kan påverka hur modellen beter sig.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Definition på styra kontra reglera...hmm...hastigheten är ju
också en styrparameter och om den håller sig mer eller mindre konstant
med hjälp av medburen utrustning så kan man säga att den regleras av någon annan än piloten. Att däremot motorns vartvtal alltid motsvarar spakläge är ju inget problem, då är det ändå piloten som står för
hastighetsregleringen av planet.

Jämför med gyro t ex. Utan gyro så motsvarar vinklar på roder vad piloten anger och det är piloten som regerar planets attityd.
Med ett gyro så regerat piloten också attityden i stor utsträckning
men snabba störningar (turbolens, fartberoende trimfel etc) regleras av
gyrot.

Med en reglerad hastighet blir det helt klart enklare att få vissa manövrar snygga.

För övrigt, är det tillåtet att ha gyro etc installerat enbart som
landningshjälp? (avstängbart via radion)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

nix-pix, inga gyro tillåtna...

4.3: There shall be no airborne devices fitted to the aircraft which place the aircraft under less than total control by the pilot. These devices will include, but are not limited to, gyros, automatic pilots and timing devices. Non-airborne aids such as transmitter based functions are permissible.

Enligt ovan så är därmed en varvtalsregulator på motorn inte heller tillåtet.
\"Grunkan\" i första inlägget ligger lite i gråzonen då det även går att programmera olika \"konstantvarvtal\"[:0]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#6
Vi skall tolka regelverket som det är tänkt, att inga grunkor alls är tillåtna...förutom de som är absolut nödvändiga för att modellen skall vara under \"Total control by the pilot\". Dvs att den skall gå att styra fullt ut via radion.

Naturligvis för att det skall kunna gå att tävla rättvist, samt att enbart piloternas skicklighet mäts utan övriga hjälpmedel.

Endast grunkor som inte kan inverka något på modellens flygning utan att piloten aktivt styr är därmed tillåtna.

Denna grunka faller under \"automatic-pilots\" tycker jag. Piloten skall själv styra throttle öppning och stängande och därmed modellens hastighet. Dvs responsen skall gå från spak, via sändare, in i mottagare ut till servot som drar i throttle spjället. Inga andra hjälpmedel däremellan. Att signalen färdas via en \"passiv\" dpsi box är ok. Det är min tolkning av \"total control\".

De enda aktiva tekniska hjälpmedel som påverkar fysiskt och är tillåtna i modellen är egentligen servon.
Alla andra grunkor skall vara \"passiva\" gällande fysisk styrning av modellen, typ killswitchar, power/dpsi boxar, informations displayer, tändsystem, mottagare, m.fl.




Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

hmmmmm........ är då mixning också förbjudet[?]

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic

hmmmmm........ är då mixning också förbjudet[?]
/Micke
Teampilot Autopartner RC



Nej !

4.3: There shall be no airborne devices fitted to the aircraft which place the aircraft under less than total control by the pilot. These devices will include, but are not limited to, gyros, automatic pilots and timing devices. Non-airborne aids such as transmitter based functions are permissible.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

quote:
Originally posted by paroos

Njae...du får flyga programmet hur fort eller sakta du vill...
Så för den sakens skull är det inga problem.
Dock får man ju inte ha några tekniska hjälpedel att styra planet med förutom mixar i radion. Dvs inga extra grunkor som kan påverka hur modellen beter sig.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

#10
Ibland är man ju blind på hela ögonen, tydligt så det räcker[8D]




/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Benny

Hej !
Detta ser spännande ut , är det någon som provat
Vad händer om man ställer in 500varv/minut på tomgång ?
\"Pumpar\" gasservot så det håller detta varvnatal ?

Benny
Benny