Gabriel servoarmar

Started by Lonsan, 2010-03-25, 10:11:10

Previous topic - Next topic

Lonsan

SWB och Secraft i all ära men jag tycker att dessa är
väldigt genomtänkta.







http://www.ganz-klar-vitrinen.de/product_details.php?id=152

Har några utan gaffel från samma tillverkare, extremt god
passning på splinsen, extremt styva (nylon med 45% kolfiberfyllnad)

Tror det blir sådana till SU-26:an.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Finns många fina produkter, alla funkar 100%.
Alla är 110% overkill och way on the safe side gällande funktion och hållfasthet.
Har sett dessa armar och företaget sedan länge och också funderat på att köpa.  
Men valde Secraft då de hade högre \"bling\" faktor![:D]
Men också pga, -ett ganska fett minus för dessa produkter är att man inte kan spänna armen runt splinesen som en rejäl extra säkerhet. Det är en kanon feature på SWB, JR, Secrafts armar. Här sitter de bara med vanliga skruven. Visst man kan debattera hur viktigt detta är, men jag personligen tycker att det känns skönt att både ha skruven OCH kunna spänna armen stenhårt runt splinesen...
På vanliga armar utan denna feature sätter jag en liten droppe blå-loctite på skruven.
Enligt min \"IMAC-Kärra-Hålla-I-alla-väder\" filosofi.
Viktiga ingredienser i denna är: CA lim, Epoxy, div.förstärkningar och Loctite.[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Kom på en nackdel, avstånd centrum till link är vad den är,
inga alternativ hål (förutom de där för sidoroder förstås)

På tal om fastsättning av arm på servot...kraschde en helikopter för 1 månad sedan. Hade Hitec servo (metall drev) med Hitecs\' original lilla blå alu-arm. Kraschen berodde på att skruven hade lossnat och armen hoppat av[xx(]. Betänk att detta var en el-heli med ganska lite vibrationer!!
Det blev så dyrt med reservdelar att jag beställde en ny heli i stället...som så klart ändå kostade 3 x så mycket som reservdelarna...[:I]

Min slutsats ang. aluarmar, speciellt i kombination
med metall drev (har man väl alltid om man kör aluarmar...) är att
det nog krävs en klämlåsning för att det ska bli bra.
Även om man limmar skruven för säkerheten så är det inte helt enkelt att få en exakt glappfri splines i en metallarm. Så klämmet
tror jag har dubbla syften, glappfrihet och låsning.

Den perfekta utformningen av axeln på servon vore en konisk spline.
Men det kan man väl bara drömma om.[V]



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Japp, som sagt, har också haft armar som lossnat pga att skruven vibrerat och skruvat ur sig. Därav loctite på skruven om jag använder armar utan klämm-låsning!
(Misstänker att det är mer vibrationer i dina el-flygetyg än du tror...[:0])
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Vet inte vad jag tror om vibrationsnivåerna...men i en helikopter är det en massa kugghjul och annat som snurrar hej vilt
så där rister det helt klart en del...

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Hej, vi har Gabriel armar på vår 110\"YAK till skev och höjd och bara gott att säga än så länge. Duger de åt många av Europas topflygare så duger de säkert åt oss.
Men det är klart de blingar ju inte så mycket.
/Lennart

Image Insert:

45.64 KB

Lonsan

Min målsättning är att använda även deras roderhorn med gaffel. För säkerhets skull får man plocka hem lite olika längder på servoarmar. Gaffel i båda ändar känns helt rätt, inga vridkrafter någonstans. Det är också det överlägsna styrke/vikt förhållandet som tilltalar mig. Verkar som den där fiman sysslar med verkliga high end applikationer inom formsprutning. Jag kommer att blinga med mina alu och titanskruvar i stället :)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår