Inbjudan domarkurs 27-28 mars 2010

Started by imacse_peter, 2010-01-19, 19:49:42

Previous topic - Next topic

paroos

#45
Tänkte att vi kunde försöka summera lite här från kursen, dvs få ut de viktigaste punkterna vi gick igenom.

En viktig sak som jag tyckte var bra, och som jag själv tjatat med alla om sedan starten är:
-Domaren dömer DET HAN SER! -Det är 100% pilotens ansvar att \"presentera\" sin flygning på ett så bra sätt som möjligt för domarna.
Faktum är att IMAC är en presentations och bedömningssport.
Dock har jag märkt att många inte riktigt tagit till sig detta.
Jag utvecklar: Flygningen skall genomföras så att manövrarna dels är lätta att se i sin helhet för domaren. Typ geometri på manövern som helhet, men även elementen i manövrar som olika typer av rollar, samt stall situationer. (spinn och snap ingångar samt hammerheads)

Så, även om du som pilot tycker att du flugit en perfekt manöver FRÅN DIN POSITION är det inte säkert att domaren sett en perfekt manöver FRÅN SIN POSITION! Exempel:
Du flyger en 45:a för långt in och för långt ut till sidan, du tycker från pilotrutan att det ser bra ut, dels för att du ser det annorlunda från din position och mest kanske för att du har hur en 45:a skall flygas \"i ryggmärgen\". Men eftersom domaren DÖMER DET HAN SER och från hans stol ser det ut som mycket brantare i den dåliga vinkeln, typ 60-70 grader.
Då dömer han förmodligen -1,5/-2,5 poäng! (-0,5p per 5grader fel).
Det var ju så det såg ut för domaren!
Sen kanske din bäste poolare stod vid korvkiosken rakt framför manövern och svär på att det var en perfekt 45:a, men det var ju inte han som dömde tyvärr...

Så airspace control eller på Svenska \"Skicklighet att utnyttja luftrummet\" är A och O i IMAC. Poängen som sätts för detta skall du som pilot se som ett kvitto på HUR BRA ELLER DÅLIGT DOMAREN HAR SETT DIN PRESENTATION AV MANÖVRARNA. Kanske också en bra indikation på varför du fick låga eller höga poäng på vissa manövrar. Speciellt om du tyckte att -hur fasen kunde jag få så lågt på den o den manövern, jag flög ju kanon!?!? Tja...kanske kan din ASC poäng ge dej en ledtråd?

Så ett viktigt tips till alla piloter! Tänk igenom och träna mycket på hur du skall flyga och placera varje manöver för att den skall presenteras för domarna så bra som möjligt.

Kom ihåg, det är enbart hur din flygning SER UT FÖR DOMARNA som spelar någon roll!
Träna på att flyga så at det ser snyggt och rätt ut från domarstolen. Ta hjälp av träningskompis(ar), bedöm/titta på varandras flygning från domarposition och ge kontinuerlig, ja kanske rent av realtids feedback. Sån träning + att tävla mycket och analysera sin flygning kontra poängen man fick är enda sättet att bli bra på presentationen.
( = Placering av manövrar = Airspace Control.)

Till sist: Oavsett hur du flyger så ökar du dina chanser att få bra poäng dramatiskt ju bättre du utnyttjar luftrummet och presenterar din flygning. (För domarna! inte för dem i korvkön...[;)])

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#46
Nästa \"grej\", loop-dels-radier.

Alla manövrar tillhör olika \"familjer\" som kallas: Family 1 lines & angles, Family 2 turns & rolling turns, etc.

I vissa manövrar, beroende på vilka delar och från vilka familjer de är uppbyggda av, skall alla loopdelar i manövern ha samma radie. I andra manövrar krävs det inte. En loopdel är allt från en hel looping, till delar av en looping. Vissa loopdelar är stora och flygs stort, som ex. loopdelen i en s.k. Immelman eller split-S, där vi flyger en halv looping.
Nedan, en .s.k. Split S. Från wings level horizontal flight, halvroll, sedan direkt en halv looping och ut på horizontal flight linjen igen.
Image Insert:

24.43 KB

Men vi flyger även loopdelar varje gång vi går in eller ur linjer, vertikala eller horisontella spelar ingen roll.
det finns tyvärr ingen riktigt bra logik eller system i detta.
Därför måste varje domare OCH naturligvis pilot själv lära sig detta. Eller i alla fall gå igenom det kända programmet i den klass du flyger i och lär dig vilka manövrar som kräver lika radie i loopdelarna och vilka som inte gör det.

Tänk på att även om manövern är ritad med spetsiga vinklar i Aresti symbolen, så flyger vi aldrig så i praktiken. In och utgång till en linje sker alltid \"mjukt\" dvs vi flyger en loopdel, hur många grader beror på vart vi skall. Dvs skall vi från horisontell flygning upp på en 90 graders vertikal linje så flyger vi en loopdel som är 90 grader, dvs 1/4 dels looping. Radien i denna 1/4 dels looping bestäms av hur stor du flyger den. Denna radie kollar och memorerar domaren. Om du flyger en manöver med ex. 3 loopdelar, så skall då de andra 2 påföljande loopdelarna ha samma radie som den första. Dvs du som pilot bestämmer detta i.o.m. hur stor eller tajt du flyger den första loopdelen...

Exempel på manöver där loopdelarna skall ha samma radie är Hammerhead.
In och utgång ur manövern kan vara på olika höjd, men loopdelarna skall ha samma radie.
Exempel på manöver där loopdelarna inte behöver ha samma radie är Hajtand, här flyger vi tre loopdelar och alla kan vara olika stora.

Dock skall alla loopdelar flygas \"mjukt\", dvs du skall inte ha \"skarpa hörn\" med för tajt vinkel. I reglerna står det:
It must have a smooth, distinct and constant radius.

Bedömning av avdrag för variation i radien på loopdelar (där det krävs att de skall vara lika) är upp till domaren!

MVH

Patrick

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ser att du är på god väg till en komplett svensk översättning av reglerna, kanon!!





no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Njae, mer en sammanfattande tolkning på svenska av vissa delar kanske...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Fighterpilot

Hei alle!
Jeg vil bare takke alle sammen for en helt fantastisk weekend. Supert arrangert av Micke og Lennart!!! Det var veldig trivelig å treffe gamle kjente og gjøre mange nye bekjentskaper. Det er en glede å holde kurs for en slik gjeng!
Lørdagskvelden på Tow Bar Inn er definitivt \"one for the book\" :-)
Jeg hører at det er snakk om å ha dette som en årlig get together og melder meg herved på til neste års event!

mvh
Rolf

Acropilot
Acropilot