Main Menu

Freestyle

Started by dahlberg, 2010-04-07, 13:43:24

Previous topic - Next topic

dahlberg

Söker idéer till sommarens utmaningar, vad tycken ni om det här?

http://vimeo.com/10619199

Längtar till sommarens freestyle



//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

paroos

Jag har inga invändningar mot att du flyger så....
[:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Gillar inte de där simulerade luftföroreningarna bara (ljud och rök)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Lugn o fin Lonsan, inte hetsa upp sig så!
En vacker dag så...
[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#4
Ett litet tips Håkan:
Knivegg! Om det är läge för lågt och långsamt, alt. hårt och snabbt med svängar, speciellt negativa i hög fart, imponerar fett!
Det är aldeles för lite knivägg i programmen tycker jag.
Dels för att jag älskar det, dels för att det faktiskt imponerar mycket rätt utfört och för att få bra poäng skall maskinen flygas i så många olika attityder som möjligt.

Likaså är det lite av \"vanlig\" harrier flygning, dvs utan rollar.
Både inverterat och vanligt.
Minns inte om jag sett nån göra en klassisk harrier/elevator faktiskt?
Dvs börjar lagom högt i ena kanten, över i hög alfa-harrier, sedan en långsamt sjunkande \"elevator\" ner framför i mitten, över i harrier flygning framåt igen, sedan kanske upp i hovring, över i harrier roll eller fullgas ut i tempoväxling.
(ständiga tempoväxlingar ger bra poäng).

kom ihåg, ett bra 4min program består i en välkomponerad provkarta av så många variationer av flygningen det går. Både 3D OCH vanlig flygning. Ex. bara en massa 3D ger inte (skall inte ge) höga poäng. Det är mixen och hur det är sammansatt som är tricket!
Detta är ju Kalles och Daniels styrkor. Vanlig flygning (ex. hård/låg, vacker, rolig) i komb. med bra skicklighet i utstallade och gyroskopiska (3D) manövrer. Allt hyggligt i harmoni med väl vald musik/effekter.

Likaså kan ju ex. att ta upp kärran i en hovring och att ta upp kärran i en hovring, vara natt o dag. Ett viktigt kriteria är ju att piloten visar att han har full kontroll och att det inte är en slump att kärran gör det den gör. Dvs domarna upplever att detta var planerat. Två piloter kan i sak utföra samma grej. Men får väldigt olika poäng. Att i snålblåsten behärska ex. en kontrollerad torque-roll på låg höjd, demonstrerar stor teknisk skicklighet och full kontroll = höga poäng. Att därefter ex. byta tempo, flyga stora vackra figurer i hög fart kanske med rök ger också höga poäng.

Så sträva efter att fylla de 4 minuterna med så mycket olika sorters flygning som möjligt. Skriv ett program och träna på det.
Att flyga \"freestyle\" hemma på fältet och göra manövrerna lite slumpmässigt är ju en sak, att verkligen träna in ett program och flyga det på tävling nåt helt annat. Freestyle är ju en show-gren. Som alla andra bra shower eller uppvisningar krävs planering och övning för att det skall sitta. Då ser det också otroligt mycket bättre ut och upplevs starkare.

Calle eller Daniel kanske kan svara på hur mycket tid de lagt på att komponera och träna in sina bästa program?

//P
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

dahlberg

quote:
Originally posted by Lonsan

Gillar inte de där simulerade luftföroreningarna bara (ljud och rök)

no more gassers 4 me



Ingen fara Lonsan, Jag skall flyga EL FreeStyle utan rök, om det blir något av det[:D]

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec