Laga composite kärror

Started by Daniel, 2010-03-28, 21:56:43

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej
Dags för nya kunskaper!

Vad använder ni för lim och fiberduk när ni lagar composite kärror?
Vilken typ av epoxi?
Späder ni ut epoxilimet med något och vart köper man det?
Hur grov väv är lämpligt?



 

imacse_peter

24 timmars lamineringsepoxi och 160gr väv körde jag med. Vanligt epoxilim funkar inte, det måste vara just \"laminerings\"-epoxi.
Finns numera på Biltema, annars brukar det finns i affärer för båttillbehör.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Daniel

#2
Tackar, om man däremot ska limma fast någon träförstärkning då använder man väl vanligt epoxi, men blandar man ut det med något för att få den fylligare? jag vill minnas att jag hört någon som blandar epoxin med spackel?
 

Aeroparts

#3
Det är mycket att förklara, men använd samma principer/ teknik som på ett riktigt flygplan så blir det bra.
Länkar till composit kunskap.
http://www.eaa.se/dokument/bygghandboken/BH24_utg1.pdf
http://exp-aircraft.com/library/alexande/composit.html
/Lennart

Daniel

Kollade lite i Biltemakatalogen och såg att det fanns lamineringsepoxy och olika väv. Såg att det även fans något som heter Polyester som också armeras med glasfiberväv, vad är det för skillnad på polyester och lamineringsepoxi? Epoxin borde väl binda ihop det bättre?

Är kolfiber så mycket bättre än glasfiber?

Såg också att vissa vävar är för epoxi och vissa för polyester så någon skillnad är det!
 

imacse_peter

Polyester härdar på några minuter = väldigt kort arbetstid plus att det stinker [xx(][xx(]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

Men snälla, läs länkarna och sök lite på ämnet, det finns hur mycket som helst.
Vilken plast och vilken fiber som man skall välja beror helt på vilken egenskap man vill ha.
Det finns både epoxi, vinylester, polyester och laminerings material med
mycket olika egenskaper.
Själv har jag tre olika epoxin med tre olika härdare till mitt full skala flygplan bygge samt 5 olika väv typer.
Laga med samma material som det är byggt med från början brukar vara en bra regel
/Lennart

Daniel

Kanske måste ta den långa vägen i alla fall då...
Men vilken väv / epoxi funkar bäst till att laga c-arf plan med då?
jag vet inte vad de är tillverkade av!
// Daniel
 

Lonsan

Vilken typ av lagning är det frågan om??
Det är mycket att läsa på för att få det optimalt men ganska svårt att misslyckas totalt också.
En viktig regel är dock att epoxi respektive polyester inte funkar ihop, fäster dåligt eller inte alls.
En del billigare kärror är gjorda i polyester men epoxi överväger inom vårt gebit. Man kan känna på lukten om det är polyester, luktar \"båt\".
Kolfiber är ofta overkill men för stora partier, typ att förstärka landställsinfästningar, så
får du mer styrka per viktenhet. Men det blir också styvare, kanske för styvt i vissa fall.
För små och okritiska lagningar använder jag ibland riktigt tunn glasväv (25-50 gr/m2) och häller på tunt eller medium CA-lim helt enkelt.
Funkar vid spräckta hjulkåpor, motorkåpor etc. Håller sämre för vibrationer än epoxi men har aldrig krånglat för min del i alla fall.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

C-arf plan är epoxiplan.
Huvuddelen av kroppen är gjord i ett laminat av;
*ytterst något eller några lager tunn glasfiberväv (50 gr/m2 klass)
*en skumkärna i Herex eller Airex eller vad man väljer att kalla det
*på insidan också ett lager tunn glasfiberväv.

Det bästa är att lägga samma tunna väv över skarven både på utsida och insida.
Då går det åt väldigt lite material, lagningen blir lätt.
Om man inte vill lägga på utsidan så får man inte en obruten sandwich och bör
därför vara lite mer generös med väv på insidan, typ 160 gr
som Peter nämnde tidigare.

Skicka in lite bilder på skadorna så blir det lättare att ge råd :)




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel

Det är bakhjulet på C-ARF mx2 som är intryckt i kroppen och sprickor mellan flygplanskroppen och träbitarna som bildar vaggan som landställsbenen ligger i. Ska göra något likannde som du gjorde i en annan byggtråd tänkte jag!

Har dock inte bestämt hur jag gör med sporrstället, det enklaste borde vara att göra en lucka i kroppen under stabben som man kan arbeta genom, detta istället för att arbeta underifrån!
 

Daniel

Jag köpte lamineringsepoxi och glasfiberväv och kolfiber väv och även microballonger på biltema.
När jag ändå ska till så undrar jag om någon har förslag på ett landställ som sitter ihop och som passar C-arf MX2?
Aluminium eller kolfiber spelar ingen roll. Hellre några extra gram och de funkar sesongen igenom.

 

Henke F

Men vad har du nu ställt till med?[;)] Kolla med Niclas Robertsson. Han mallade av Ställen på MX2 an (samma bågar som till c-arf extra 260 3m).
Han gör nog ett par åt dig som håller.
// Henke