ZDZ 80 i en Katana eller su29 ??

Started by loop, 2010-06-20, 19:37:11

Previous topic - Next topic

loop

Någon som vet hur det skulle fungera med en ZDZ 80RV-J i en Krill Katana S 33% eller i en SU29 33%?

Veloxen har börjat bli mindre bra, en trasig vinge och en del sprickor i kroppen efter en dålig landning. Så jag funderar på om jag skall byta till något annat.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

paroos

#1
Om du menar prestanda mässigt så kommer den att dra dem båda till himlen på 0-tid...
Vilket är sant för de flesta \"100cc\" kärror med den motorn.
Den är ju stark som de flesta 100cc boxer, tom starkare än vissa. Men lättare. I SU29an är det inga problem med kåpan, och även i Katanan tror jag den går in utan problem lite vinklad eller kanske rent av sidmonterad.
Jesper Almhagen har en DA-85 i sin SU29 sitter i vinkel (kröken), inga problem. Inte med prestandan heller.
Även Uffe S har en SU29 och RPM Tim tävlar med Katanan.
Har du frågor om modellerna så svarar de säkert här på forumet.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hej,

Jag har en SU29 med DA-100l med MTW kannor. Jag vet inte så mycket om ZDZ:an, men av 2 skäl rekommenderar jag inte den i SU29:an.
1. Den väger ca 400g mindre än DA100 och du kommer att bli tvungen att blya.
2. Vad jag har läst används den ofta i midre kärror, typ 2.3m Extror etc. och den verkar inte dra samma snurror som DA100. Jag drar slutsatsen att den är lite svagare. DA100 är lagom till SU29:an. Visst kan man klara sig med mindre, men DA100 är faktisk lagom.

Jesper och jag snackade om det i dag och han ville ha lite mer pulver än vad DA-85:an ger. Med en 3-bladig propp kan det bli lite i underkant.

MEN, den skulle säkert flyga med ZDZ:an. Kanske skulle det bli bra om du satsar på att lätta allt, speciellt bak.

//Ulf S
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag har flugit ZDZ80RV-J tidigare.
Den drog en Engel 25x12 trebladig på samma varvtal som en DA100 (gamla varianten).

//Mikael

loop

#4
Känns som om jag skall byta så är det nog Katana 33% jag är mest sugen på, men frågan kvarstår räcker min ZDZ 80RV-J.
Vill ha tillräcklig prestanda för att kunna hovra när jag väl lärt mig det :-).


//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Aerobat

Hej igen,

Jag jämförde med DA-100l. Den har bra vrid när man ska upp ur hovring. DA-85 som Jesper har i sin SU29 borde motsvara ZDZ:an hyfsat. Den räcker helt klart till, men DA-100l har lite mer pulver i vertikalerna. Skulle vara intressant att höra vad Jespers väger?
Vikten på Katanan enligt Krill 12,5kg, SU29 11,5kg.
Min SU29 slutade på 12,2kg med DA100l har för mig att Tims Katana hamnade på 13,5kg. Du borde kunna spara ett drygt halvkilo med en lättare motor (i SU29 iaf) förutsatt att du lättar lite i stjärten och flyttar fram accar för att slippa blya.
Försök få ner vikten lite så blir det nog bra.
Kolla med Krill vad han rekommenderar annars.

//Ulf S
Mvh Ulf

loop

Jag har mailat dem så vi får de vad de säger.

Någon som har koll på hur skillnaderna är mellan Veloxen och Katana att flyga?

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

loop

#7
Svar från krill:
Hi Johan,
yes this engine using much our customers on Katana 33% and without any problems because ZDZ80RV-J have a lot of power.
Best regards
Ivo Kryl.

Hur bra bra ser man kärra som är mest vit? Se länk
http://www.krill-model.com/download/extraoffers/index.html


//Johan
www.salarfk.se
//Johan