Krill eller CARF?

Started by srlund, 2010-08-13, 20:43:01

Previous topic - Next topic

srlund

Hej

Jag funderar på en Yak55 2.6m. Vad anser ni proffs om de modeller som Krill eller CARF erbjuder. Fördelar, nackdelar? Tacksam för alla synpunkter.

Mvh
Stefan Andersson
Skellefteå
 

Lonsan

Är denna fråga för het[}:)]?

I så fall lägger jag första korten:

1. Man får vad man betalar för.

2. Ju nyare konstruktion, desto bättre.

Yak 55 finns ju både typ SP (CARF) och M (Krill)

Det verkar som just 55M är något av det mest neutrala kärrorna som finns. Så gott som helt utan irriterande koppling mellan sida/höjd, i alla fall på 37%:aren.

Tyvärr dras både Krill och CARF med den något (troligen marginellt) mindre lämpliga lösningen av skevroderupphängning. Dvs roderna är hängda i överkant i en ingjuten väv. Det funkar bra men ger en viss asymmetri, dvs roderutslagen behöver diffas något. På en del kärror som används flitigt kan man se tendenser att till att vävgångjärnen börjar lossa något lite vid kanterna. Risken för att det rivs loss är
troligen väldigt liten men av någon anledning så börjar det i rask takt bli allt vanligare med centrumhängda skevroder.

Personligen hade jag väntat tills det erbjuds vingar med centrumhängda roder. Tror redan det finns till Krills 37%-are.


no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#2
Själv är jag ju vän av trä och därför bryr jag mig inte så mycket om glasfiber modeller. Men om jag skulle köpa en så är det definitivt en C-ARF alla dar i veckan. Men det är min personliga åsikt som inte är speciellt objektiv.

Dock konstigt att inte de som har Krill och C-ARF modeller, speciellt de Yakar som det frågas om, kan svara lite?

Dock vet vi att C-ARF 2,6m Yak har mycket fina flyg egenskaper och verkar hålla ihop bra. Det samma gäller för C-ARFs 40% Yak.
De har funnits ett tag på marknaden.

Likaså flyger Krills 37% Yak mycket fint och neutralt. Hur de håller i längden återstår att se.
Hur den nya 33%-aren flyger vet vi inte än.

Men varken Krill eller C-ARF släpper en modell på marknaden som inte test flugits väldans mycket som prototyp. Så vi kan väl lungt förutsätta att den kommer att vara lika neutral och väl trackande som storebror.

Jag tror inte det skiljer speciellt mycket flygmässigt och att man blir nog lika nöjd oavsett. Jag har alltid tyckt att Krill gått lite väl långt i sin strävan efter låg vikt och att de är lite tunna i materialet. Men trots allt har nog ingen lyckats flyga ihjäl någon ännu. Så det är kanske bara en obefogad farhåga.
Titta istället på priset, vad man får för pengarna, konstruktion etc.
Dock tror jag det blir ganska dött lopp även här.

Så till syvende o sist blir det en fråga om smak!
55M med sin ful-coola bubbelhuvslook, eller 55SP med sin hajfena...

Tror du blir väldans nöjd oavsett vilken du väljer![8D]

Jag har suttit i domarstolen och granskat dessa kärror sekvens efter sekvens i 5 säsonger nu, därav min empiriska kunskap som säger att de flyger lika bra, eller dåligt beroende på hur de spakas...[:D] Skämt åsido så ser man ju ingående hur de beter sig i olika lägen, manövrar, vind osv. Tja, möjligen skall det vara att C-ARFarna \"klyver\" vind lite bättre. Men skall du inte tävla IMAC seriöst på sportsman nivå eller över, så märker du nog inget.

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

srlund

#3
Tack för era synpunkter, jag hoppas jag får fler \"personliga\" reflektioner över dom olika planen. Just nu lutar det åt en CARF egentligen av enda anledningen att jag tycker den är snyggare... Idag kör jag en Extreme Yak 88\" och är otroligt nöjd med den, men känner att det finns ett visst sug efter en större modell! :)

Stefan Andersson
Skellefteå

 

paroos

quote:
Originally posted by srlund

Tack för era synpunkter, jag hoppas jag får fler \"personliga\" reflektioner över dom olika planen. Just nu lutar det åt en CARF egentligen av enda anledningen att jag tycker den är snyggare... Idag kör jag en Extreme Yak 88\" och är otroligt nöjd med den, men känner att det finns ett visst sug efter en större modell! :)

Stefan Andersson
Skellefteå





Känner man på det viset brukar det i praktiket vara avgjort redan...[;)]

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hej,

Som de andra skrivit är det i slutändan alltid en personlig smaksak vilken man väljer.
Yak 55 är \"by design\" en av de mest neutrala kärror som finns. 55M från Krill är lite längre i kroppen vilket ger lite bättre stabilitet i längsled. Den stora Krill Yaken är designad av Gernot Bruckman och flyger erkänt fantastiskt bra, både för precision och freestyle. Hur 33% Yaken flyger är ännu inte känt, men det finns en del trådar så det är snart ute. 33% Krill Yaken har den klart nyaste konstruktionen med hela inredningen klar i komposit (ist för trä).

Jag flyger själv Krill och är väl färgad, jag hade valt Krill 33% Yak. Tror att den är mer kul att flyga.

PS. Jag gjorde själv samma val mellan C-ARF 3m och Krill Yak 37% inför denna säsong. Jag valde Krill och det har jag aldrig ångrat.
DS.

//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

Är Krillarna verkligen klenare byggda? Jag har studerar både en avbruten Krill och avbruten CARF bakkropp, dock inte sida vid sida
men vad jag kan minnas och bedöma så är sandwich laminatet uppbyggt på precis samma sätt, dvs typ 1 eller 2 lager av den tunnaste
glasväven utåt (25-50gr/m2), en hårdskumkärna på ca 3 mm (Herex, Airex etc) och endaste ett lager tunt glas på insidan.



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

srlund

Tack för era synpunkter! Jag ska kolla vidare på nätet, det var ju värst va svårt detta är (att bestämma sig alltså...) :)

Stefan Andersson
Skellefteå
 

paroos

Ja, men det är ett underbart helvete...[:D]

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

Jag tycker det är ett relativt lätt val, Köp den du tycker är snyggast.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

srlund

Det är ju inget lätt val när man ändrar sig hela tiden, jag är för velig. :) Har tjuvsneglat på en Sebart SU29 ikväll. Känner att CARF Yak55 är snyggast, men kroppen känns lite liten. Det kan ju ha sina fördelar iof men jag vill gärna ha lite större kropp att glo på i luft. Angenämna problem, tur att man inte behöver bestämma sig i år.

Att gå på en 3m yak är ju ett alternativ också, men då spricker min redan spruckna budget ännu mer... :)

Stefan Andersson
Skellefteå
 

paroos

Gör inga orealistiska planer, då riskerar du att det strandar med nåt halvfärdigt. Bättre att satsa på kvalitets bygge inom den storleks/prisklass du har budget för.

Bättre en bra 100cc modell med bra utrustning än nåt 3m monster som inte blir klart...



Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

srlund

Verkar vara en klok kille den där \"paroos\". :)

Stefan Andersson
Skellefteå