Ladda med powerbox ansluten

Started by Daniel, 2010-10-25, 13:00:28

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej alla insnöade!
Veckan fritidsprojekt på jobbet är lödning.

Går det att ladda batterierna via en y-kabel när de fortfarande är anslutna till en avstängd powerbox evolution. Min tanke är att slippa koppla bort batterierna från boxen och istället ladda via Y-kabel?

Daniel
 

Lonsan

Ett upptöat svar:

Det går att ladda medan ackarna är anslutna till box så som du beskriver.

Men, förutom det olämpliga i sig att ladda med batterier i modellen (i alla fall obevakat över natten...) så finns det en liten obehaglig risk till.

Om du råkar göra din kabel på ett sådant sätt att det GÅR att koppla bort batteriet medan laddare fortfarande är i
kontakt med boxen så kan följande hända:

1. Batteriet antas vara i konstant ström (CC) laddnings mode.
2. Plötsligt plockas batteriet bort
3. Laddaren som försöker hålla en konstan ström svarar med att höja spänningen
4. När spänningen är uppe på max spänning så ska laddaren inse att där inte är något batteri och stänger av sig.

Låter ju inte så farligt, MEN, det är ett känt problem att snabbladdare tyvärr (både hobby och professionella laddare)
tyvärr gör en översläng på utspänningen som kan förstöra ansluten utrustning. Spännings pulsen brukar
vara upp och vända på maxvärdet av vad laddaren kan ge, dvs om laddaren är gjord att kunna ladda upp till 10 LiPo
så kan det bli 42 V under en kort tid. Vi pratar en varaktighet på kanske 100 ms.

Om ansluten utrustning inte tål eller kan absorbera denna puls kan den förstöras.
Håller just på med denna problematik i ett projekt på jobbet så det är ett fullt
realistiskt scenario som måste tas hänsyn till i många batteridrivna produkter.


...Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Och nu den praktiska lösningen:

Anslut laddningen via ackens balanseringsuttag.
Då blir det omöjligt att ta bort acken utan att samtidigt frånskilja laddaren från boxen .-)

FlightTech Rx serie har för övrigt redan dubbla kontakter, den ena avsedd för att koppla till mottagare, den andra för att ladda genom.

Eftersom båda tåtarna har UNI-kontakt får man ofta byta den ena själv då
tyska boxar ju kör med MPX \"gröna\".




...Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Min grundtes är, aldrig ladda LiXX i modellen.
NiMh, yes.
Det är ju jävligt nog om nånting händer UTAN att man på köpet eldar upp en modell också. (Som brinner fint och förmodligen antänder fler saker)
Laddar mina LiPo på fri yta betonggolv i förrådet.
Överhuvidtaget skall man inte lita för mycket på våra hobbygrejor.
Var precis en tråd på FG om en som fick hela hobbyboden uppeldad inkl. alla hans o grabbarnas modeller.[xx(]

Har man sett några LiPo brinna så är det ganska självklart...

Lös det istället så att du enkelt kan ta i och ur paketen.
Powerbox systems har fina dragavlastade MPX kontakter/kablar som tåler att dra i och ur.

//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Om det var säkerhet det var frågan om så skulle jag vilja komplettera med att i alla fall snabladdning av NiMh inte heller är att rekommendera i modellen. En strulande laddare kan missa att stänga i tid och då blir det varmt. Men NiMh är ju snart ett minne blott ändå. Synd, de var bra som barlast vid tyngdpunktsproblem.


...Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Laddar alltid låååångsamt, 100mAh.[^]

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se