Ultimata 40% aren för el setup!!!

Started by paroos, 2010-11-07, 13:12:19

Previous topic - Next topic

Lonsan

De har nog använt stenkol...
Krill SU-29 33% ca 7.5 kg. (Uffe?)
Go o glad kexchoklad!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Men hallå där! Det står ju 22 lbs dry! Det är inte tomvikt, det är färdigvikt utan soppa. Man får skilja på päror och morötter även på en nördtråd!
10 kg torrvikt med en DA120, snacka om pulver!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Tycker inte att det är så märkvärdiga vikter, vår 33% Velox vägde 11.3 kg med full tank 1 liter och hade kanistrar.
Det går att göra mycket lätt, att sedan inte kan ta i maskinen utan att den går sönder är ju en annan sak. Men den håller för belastningarna
men kanske inte för vibrationerna
/Lennart

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Men hallå där! Det står ju 22 lbs dry! Det är inte tomvikt, det är färdigvikt utan soppa. Man får skilja på päror och morötter även på en nördtråd!
10 kg torrvikt med en DA120, snacka om pulver!

25 Nm club



[:D] Nerd! Köp en!!

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#20
14,2kg med DA-120

http://vimeo.com/17512702



Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja, det är inte illa. DA-120 verkar höja ribban på vikt/effekt skalan väsentligt. Kubikmässigt kan man kanske säga att det är \'en liten 150 cc\' och genom sin låga vikt kan den alltså få en 40%-kärra att väga bara aningen mer än en typisk 100-110\'\' kärra. Men är det inte lite på bekostnad av utrustningsnivå (box, batterier, kanisterdämpare)?
Om nu tråden handlade om den optimala 40%-aren för el-setup så tror jag det är en liten bit kvar ändå. Tror att vi snart får se lite fler från ritbordet anpassade \'50 cc\' kärror i alla fall. Snart nog kryper väl detta vidare upp till nästa och nästa storlek också.
Det som förutom vikten är viktigt för elanpassad kontrultion är en vettig lösning för snabb access till drivackarna. Många konstruktioner är redan OK men det finns också riktigt opraktiska varianter, huvudsakligen komposotkärror där huvglaset är den enda öppningen.
Generell sitter också firewall allt för långt bak på alla kärror för att passa bra till elmotorer.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Nyroth

Håller nog med Lonsan lite här, det mesta av vikt förlusten ligger nog i utrustning...
För 9-10 år sedan hade jag en Fiberclassics 40% med en DA-150 (std dämpare),denna vägde in på 16 kg, och detta med dubbla 5 cells Ni-Cd ackar och en sjuhelsikes massa 8411 servon (14)... Så inte känns det som om 14.1 kg med en 1.5 kg lättare motor och nästan 10 år senare är någon riktig kioskvältare :)
 

paroos

#23
Ni får gärna jämföra med komposit skal, som ju i grunden är lättare än trä. I alla fall var det så innan de modernaste och mycket lätta trä kärrorna kom. Sedan skall ju en composit kärra målas o lackas...

Detta är de i särklass lättaste TRÄ modellerna som finns.
Det fiffiga är att inte nog med superlätt bygge, de är heller inte större än att man kan ha en 3W110, DA-120 eller DLE111 för obegränsade prestanda.
På det viset går ekvationen ihop och den låga vikten bibehålls.
Inga andra TRÄ eller Composit 40% are är anpassade eller funkar med så \"små\" och lätta motorer. De är lite för stora och tunga i sig själv. Därav krävs 150-170cc motor och ekvationen sticker på andra hållet. Hamnar oftast på från 17kg (lättbygge) till strax under 20kg.

En annan combo som kan bli häftig är H9 SU-31 2,4m med DA-60 och pipa...[}:)]

Nån skrev om att Krill minsann är lätta...jo..och nån annan skrev Go o Glad Kex choklad![;)] (det var inte jag..)

//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Nu får jag lite den där känslan igen av att du bara OB:ar på för att få sista ordet liksom ;-)

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Åååh nej, nu måste jag skriva ett inlägg till![:D]

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

#26
Under optimala yttre förhållande, dvs vindstilla och om syftet i första hand är 3D flygning håller jag gärna med om att lägre vikt alltid = bättre flygegenskaper.
Men under mer normala svenska förhållanden kan man ju fråga sig vad som är optimalt. Om maskinen används för IMAC tror jag att lättare än t ex Ingemarsons 3m Yak på dryga 16kg knappast är någon fördel.
Självklart håller jag med Pontus om att \"Composite is King\"[:D] Rätt byggda komposit kärror kan utformas optimalt vad gäller tunna vingprofiler etc. Kanske går det också att göra med träkärror men man ser det inte så ofta. Se är de jävligt mycket snyggare.
Som ett ex på tomvikt kolla siffror från min SU-29 nedan. (Krills nya Yak55M 33% är ca 0.5kg lättare, ca 6,5kg eller 14,3lb inkl tungt aluställ+rör). 37% Yaken ska ligga på ca 10.5kg.
höjdroder h   240
höjdroder v   241
Vinge h   1015
Vinge v   1000
Kropp   2230
Klar huv   460
ving rör   280
Hjulkåpor mm + spinner   250
ställ   580 (senare bytt till kol 325g)
påse m tillbehör inkl standoffs   510
Total byggsats   6971 (15.4lb), med kolställ 6716g (14.8lb)
-----------------
Radio, motor, diverse och allt annat hamnar för mig på ca 5kg för en 33% och ca 7kg för en 37%.

//Ulf


Mvh Ulf

paroos

#27
Gött med en engagerande tråd.

Ja, du som ser ligger denna alltså lätt i paritet med lättast möjliga composit kärra (som jag skrev ovan) och det är ju mycket bra för en trä kärra![8D] Ja den e ju tom lättare.

Kul att du även tar upp det här med om det är bra med lätt-lätt...
1. Tänkte i 1:a hand på el flygare, de behöver ju starta lätt då de sedan skall lasta i några 100 kilo Lithium för att få snurr på grejorna. (Därav trådens namn)
2. Jag är ingen advokat av superlätta IMAC (sekvensflygning) kärror.
Gillar inte vindkänsliga asplöv...
Den ultimata IMAC maskinen för mig har en i förhållande till sin storlek bra vingbelastning, bra penetrerande vingprofil, hyggligt med massa och långt moment. I en SU/Yak får man dessutom extra broms. Dock inte i närheten av en Ultimate...hehehe.
Min Ulti landar väl på strax under 20kg vilket blir kanon för dess storlek/vingyta etc och till IMAC flygning.
För att uppnå alla fördelar/förhållanden ovan krävs också att kärran är stor, ju större ju bättre. Då menar jag bra massa i komb med bra vingbelastning. Därav har de flesta sedan många år 40 eller +40% maskiner i USA där de hållit på längst. Vi ser nu samma trend här hemma med fler o fler \"3m\" maskiner...

//P



Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se