KÖPES: EXTRA, Yak eller Sukhoi ca 2,2m

Started by Immelman, 2010-11-19, 08:56:20

Previous topic - Next topic

Immelman

Hej,

Jag söker CARF EXTRA eller YAK 2,1m eller motsvarande kärra från pilot RC, Sebart eller Extremeflight.

Kärran skall vara komplett och i bra skick.




//Immelman
 

Lonsan

Går det bra med eldrift?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Jag har en CARF Extra 330 2,3 m med motor i närheten av 100cc prestanda (26x12 2-bladig 6500 rpm)
och en Sebart SU-29 1,94 m spännvid med ca 3 kW, snurra 22x12 gör lite drygt 6000 rpm.
Antar att den ena är lite för liten och den andra lite för stor...(och dyr...[:I])

http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=634&whichpage=10

http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=831
Priser och utrustning inte helt aktuellt, tittar på det om intresse.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Nyroth

 

Nyroth

Hej igen,
Verkar som den vart såld snabbt.
Det var en C-ARF 2.1 Extra med DA+50 och Hitech digitalt runt om, flygklar vill jag minnas för 12000, lät rimligt.

Den som söker finner,
Lycka till,
Niklas
 

Nyroth

 

paroos

#6
Hur mycket servokraft som behövs är en evig debatt utan slut...

Även om C-ARFs \"50cc\" modeller är ganska små, 2,1m, så har de ändå i förhållande ganska stora roderytor.
Personligen tycker jag att runt 15kg och metalldrev är lagom i en 50cc kärra (2,1-2,2m). Ev. x2 på sidan alt. ett 25-30kg beroende på hur belastande flygningen är.
Att man aldrig kan få för mycket servokraft är väl alla överens om, debatten brukar handla om din frågeställning, räcker XXkg?
Ju starkare, snabbare och exakta servo man har, ju bättre är det.
(Exakt = kvalite på drev/elektronik och upplösning samt refresh rate)

Den flygning som belastar mest är IMAC i de högre klasserna, mest i Advanced och Unlimited. Dels är det stora modeller med mycket stora roder. Dessa sätts under hårt tryck pga sin storlek i komb. med hög fart och mycket fullgas flygning. Dessutom har dessa stora modeller mycket massa som skall kontrolleras via roderna. Ex. skall de orka genom X antal varv snaproll, både hålla och sedan stoppa.
Aggresiv Freestyle flygning sätter också mycket tryck på roderna.

Basic och i viss mån Sportsman kräver inte så mycket av servona.
Vi behöver inte ta hela debatten, men min åsikt är att dessa 5985MG servon lätt räcker till Basic/Sportsman flygning i denna kärran som ju är lite mindre än gängse 50cc maskin. (De drar 12,4kg på 6V!) Dessutom är det kvalitéts servon och med bra upplösning.

Vilken typ av flygning avser du utsätta materialet för?

MVH

Patrick




Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#7
Hovring kräver ine mycket, mest att servona är snabba.

Om inte fullgasflygningen innebär kombination med precisions manövrar som snapprollar o dyl. blir det nog inga problem.

Skulle du uppleva att den blir \"seg\" i hanteringen, så kanske du får blow-back = de orkar inte riktigt och blir det mycket så får du ju sätta i starkare doningar.
Tips: Snacka med nuvarande ägare, fråga hur han flugit och upplevt att det funkat...
Jag tror inte det är några problem!


//Patrick

PS.
Snälla flyg den inte som en F3D kärra![:0]
Kent har testat och visst, det håller ett tag men...[xx(][8D]
DS.




Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Hej
Den här borde passa dig om den fortfarande finns till salu.
http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=21731

Om du vill titta så finns det en byggblogg här på forumet under byggen \"Det händer något i Torsås\" Här sätter man ihop iof 2.6m maskiner från C-arf.

Jag tänker aldrig hur lång tid utan ser det som ett rent nöje att få bygga ihop maskiner.

Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

#9
quote:
Originally posted by Immelman

Hej!!

Då jag inte hittar någon begagnad CARF, så lutar det åt att köpa en ny.

Hur mycket jobb är det att sätta samman en CARF´, jämfört med exempelvis en ARF från Pilot RC eller Extremeflight??


/I




Om du inte bryr dej på om du har komposit eller trä och mängden jobb från lock-öppning till premiär är en faktor så tycker jag valet är busenkelt! En ARF från Pilot-RC är helt komplett inkl. kolfiberspinner. Dessutom färdigställd i mycket hög grad.
Tanken o slangar klart, roderna är på, t.o.m. sidroderlinkaget är draget o klart att ansluta. Inuti är allt klart för montering med servouttag o dyl. Hjul och sporrställ ingår också. Landställ, spinner, sporrställ och rören är kolfiber. För detta får du betala ca: 9-9500kr.
En motsvarande C-Arf i billigaste utförande är ett tomt vitt/rött skal för ungefär samma pris. (de har fått sänka) Mycket mer jobb och så får du köpa en del grejor till också för att få den komplett. Inte ens hjul eller sporrställ ingår, canopyn får du bygga ihop själv. Likaså allt inuti där du skall fästa/montera grejor. Tror inte ens ving/stabbrör är kolfiber utan alu.
Sedan skall du lacka den alt. klä den med vinyl, kostnad?
(Skall du ha lackad version får du lägga på 4000kr)
Så hur du än vänder på det blir en C-ARF alltid dyrare och mer jobb.
Därav är det inte heller så många som bygger dem, de flesta köper en beg. färdig kärra o slipper bry sig.

Men det är en smaksak, vissa vill bara ha composit, andra trä och för vissa kvittar det. Båda har sina för och nackdelar driftsmässigt (kan debatteras i det oändliga).

Det går ut på att njuta, köp det du VERKLIGEN suktar efter![:p]
(Annars bara ångrar du dej och köper ändå det andra också = dubbelt så dyrt![:D])

MVH

Patrick

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se