Aeroparts eller någon annan!

Started by Christoffer, 2011-03-01, 22:21:01

Previous topic - Next topic

Christoffer

Hej i tråden om EF 110 Yaken, har du bytt ut gångjärnen mot platta pingångjärn och sen ersatt gångjärnspinnarna med en enda tråd som går att demontera.
Jag vill göra liknade på en modell som jag håller på med. Skillnaden är att jag har stora Kavan gångjärn. Mitt problemet är att jag hittar inte någon tråd som passar bra i gångjärnen. Var har du fått tag i tråden som du använder och vad är det för diameter på den? Pinnarna i Kavan gångjärnen ligger nån stans mellan 1,3 - 1,4mm i diameter. Mitt skjutmått är lite dålig så jag kan inte mäta exakt.



//Christoffer T.
//Christoffer T.

Aeroparts

Hej Christoffer. Jag själv är allergisk mot pinngångjärn som jag personligen tycker är kass (andra har naturligtvis andra åsikter)
Vi har så stora gångjärn som det fanns att få tag på (Graupner53)
De har en pinne på 0.85mm. Tyvärr så fick jag inte tag på hård aluminium/titan/ eller rostfria stänger i passande storlek p.g.a. tidsbrist. Men jag  vet att det finns. Så jag har vanlig 1mm pianotråd istället vilket innebär att man får sköta dessa så att de inte rostar (inget större problem för mig).
Det innebär att jag har borrat upp alla gångjärnen så att det passar och några glapp i våra roder existerar inte. Alla gångjärnen limmade med RC56/Canopyglue och vid dragprov så har gångjärnen brustit eller hela träbitar dragits ur. Är maskinen stor? Är det i alla roder? Det blir tunga pinnar med den tjockleken om du inte får tag på tex hårda alu stänger.
/Lennart

Christoffer

Hej Lennart, Tack för snabbt svar.
Det är en 2,6 meters extra. Jag hade tänkt att använda det främst till sidorodret för att underlätta transporter.
Har testat med 1,25mm pianotråd men jag tyckte det blev för glappt. Alternativet är att borra ut hålen till 1,5mm och köra med Kolfiberpinne eller pianotråd.
Det där med att använda RC56 och limma gångjärnen var en bra ide´. Att limma gångjärn med epoxi tycker jag är ett straff.
Vars köper man Graupner gångjärnen och alustänger?

/Christoffer
//Christoffer T.