Snabbkurs i Epoxy, Glas- o Kolfiber?

Started by Clarence, 2011-01-26, 20:57:51

Previous topic - Next topic

Clarence

Hej,

Jag tänkte skaffa  (glas- eller kolfiber) rowing och mattor och epoxy för att limma och förstärka i en komposit modell. Men jag vet inte vad man ska ha, kan någon ge mig lite tips så jag får hem rätt grejor?

Vad är det för skillnad på glasfiber och kolfiber? Priset förstås, men är kolfibern mycket starkare? Eller används det mest för att det ser coolt ut?

Vilken sorts epoxy ska man ha? När man tittar hos tex Lindinger finns det flera sidor med olika sorter och härdare. Det finns dessutom epoxy, polyuretahne och polyester resins.

Tacksam för tips
 

Lonsan

Oj, stort område!

Epoxi är att föredra, förutom allergirisken. Polyurethane vet jag inte vad det till för. Polyester fäster dåligt i kompositmodeller gjorda av epoxi (de flesta seriösa kompositkärror är epoxi)

Kolfiber är något lättare än glasfiber. Om det gäller förstärkning
så blir det inte så mycket skillnad i vikt då en färdig kaka
kommer att bestå av en ganska stor del epoxi också.
Kolfibern som sådan är 2-3 ggr starkare än glas och ca 3 ggr styvare.
Men, just för förstärkningar i en kropp behöver det inte vara en fördel eftersom glaset är mer jämnstarkt med, och har samma styvhet som kroppen
så det kommer att \"följa\" bättre när det blir stora påfrestningar.
Dessutom så är det enklare att jobba med glas då det blir transperant
när det väts av epoxin. Därför ser man tydligt när det är lagom med sås och att det inte är luft under. Sen finns det mycket tunnare och smidigare kvaliteter att tillgå i glas jmf kol.

Själv använder jag kol lite oftare än vad som är relevant, det är nog \"coolheten\" som ibland får bestämma...[:I]

Smidiga produkter (tycker jag) är:

49 gr glasväv
160 gr kolväv \"leinen\" (sk köper eller twill fransar sig så...)
kol roving
GLASGEWEBEBAND 120G/25MM/20LFM R&G
EPOXYDHARZ L+HÄRTER L 1KG

sen finns det en massa \"fillers\" också att välja på.
allt från bomullsflock till hackade kolfiber.
bra om man ska fylla ut ett skarpt hörn som man sen lägger väv
eller remsa över.
Men, det går bra att fylla med lite vad som helst, typ sågspån...


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Clarence

 

Christoffer

Är lite nybörjare när det gäller det här ämnet. Så för att utforska det här lite mer, beställde jag lite 160g kolväv och andra grejer från lindinger för att testa lite med. Men jag fick fellevererat 93grams kolväv istället för 160g! Har man nån användning av den väven till modeller i vår storlek eller passar det bättre till andra grejer? som vad t.ex?
Hade främst tänkt att använda den till att göra radioplattor samt andra förstärkningar. Man kan ju lägga fler lager av 93g väven men det känns inte riktigt ekonomiskt!?

Sen vad använder ni till att klippa kolväven med, funkar vanliga saxar? eller måste man kasta dom så fort man klippt en bit?


//Christoffer T.
//Christoffer T.