Sidroderservo 3W extra 32%

Started by andreas.p85, 2011-03-15, 18:38:09

Previous topic - Next topic

andreas.p85

Tjena håller på o ska byta servo till sidorodret på min 3W extra med spv 240cm o funderar på om man skulle klara sig med ett 24kg servo tex ett hitec 7955TG , vad tror ni ?

/ Andreas.
 

Aerobat

Jag har kört 2 år med ett 7955 på min Krill SU29 (2.6m).
Inga problem. Tänker dock ha 2 st på min nya Yak 2.6m.
Mvh Ulf

paroos

Själv tänker jag köra ett 7955/7954 på sidrodret i en 36% Sbach.
Man kan resonera såhär: Att det är väldigt stor chans att det räcker och ofarligt att prova. Är man missnöjd är det bara att addera ytterliggare ett servo.

Men det finns många exempel på att 20-30kg servokraft räcker utan vidare i en \"100cc\" kärra, oavsett vilken roderyta.
Uffes Sukhoi är ett (2,6m), Peters Sbach (2,7m) är ett annat.

Sedan hänger det på flygningen. Skall man flyga den mest brutala 3D som går (fresta kärran till gränsen) eller kniveggsloopa massor så kanske ett servo inte orkar alltid på sidan. Men för all annan flygning räcker det. Ex både Peter och Uffe har flugit IMAC Intermediate/Advanced och Freestyle utan problem med ovan nämnda maskiner.

Personligen tror jag att det mest är en mental omställningsgrej då servo utvecklingen gått väldigt snabbt de sista 3-4åren.
Det var inte längesedan JR8411 och Hitec 5945 var \"Kinga servona\"
(11-12kg dragkraft) Mao det var inte längesedan man tvingades fläska på med x-antal servon i stora maskiner. Då körde alla dessa servon x2 eller tom x3(4) på sidroder. Idag har vi servo där ett enda är starkare än så. Men tänket lever kvar...

En annan grej är tänket kring redundans, dvs att 2 servon skulle vara säkrare än 1...Jobbar mycket med såna här frågor. Att säkra upp en funktion genom att bygga in redundans förutsätter att man känner till på ungefär vilket sätt en komponent kommer att fallera och vad konsekvensen blir. Själv har jag ingen aning om hur mina servon ev. kommer att behaga fallera eller pga vad...Dör de och blir \"livlösa\"?, Stallar de i ett ändläge?, Börjar jiddra hit o dit?
Ingen aning? Kommer det att hjälpa med ett servo till på samma yta? Ingen aning...

Mitt råd numera är helt enkelt, gör det som KÄNNS BÄST!
Flyg o ha kul!![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se