Vibrationsdämpning

Started by Christoffer, 2011-02-17, 21:04:20

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Jag vet detta också Lonsan[:)]
Därav påståendet att det är en liten vetenskap.
Jag skulle hoppat över bilden, för det är inget bra exempel annat än att det finns på marknaden.
Varför vår lilla 26:a sitter på detta sätt är att bakdelarna kommer från ett gjutet felborrat fäste \"Sullivan\" till 26cc glödare. Avstånd mm är faktiskt samma som när det sitter på en glödare. Så det var bara ett snabbt sätt att montera motorn istället för helt stumt.
På \"riktiga\" flygplan sitter ju oftast boxrarna i ett Dynafocal fäste bakom motorn med fästena vinklade inåt med antingen 18 eller 30 grader så att de pekar strax framför motor /propeller kombinationens tungdpunkt vilket har visat sig vara bra. Mitt gamla flygplan hade en rak 4:a och där hängde motorn som i en spitfire i längsgående bockar med gummibussningar men så gick den som en symaskin redan från början.
Synd att inte motorkonstruktörerna gör ett bra fäste med dämpare från början på motorerna.
/Lennart

Lonsan

Varde ljus :-)

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

loop

Hej
jag har gått och köpt mig lite vibrations dämpnings kuddar till min ZDZ 80. Det jag har en liten fundering på är hur tjock plywood skivan behöver vara som man sätter motorn? på se bild ej min motor.







//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Christoffer

#18
Jag har köpt lika dana. I instruktionerna står det 6 till 7 mm, men sen står det även något om att gummina ska komprimeras 0,3mm. Så vad jag tolkar av instruktionerna måste man nog anpassa distansröret som följer med, så att man får rätt tryck på kuddarna.
Någon som är bättre på Tyska kanske kan översätta.[?] Se bild.



//Christoffer T.
//Christoffer T.

loop

Ja har uppfatta det om att man skall anpassa distanshylsorna så det sticker ut ca 1 mm på vardera sid om gummit och att man skall borra en 16mm hål för gummit, så man kan anpassa dämparen efter grovleken på plattan.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Christoffer

#20
Jah! jag har en annan uppfattning [:)] Jag tolkar det som att man ska försäkra sig om att röret sitter ordentligt i sätena som är 1mm djupa. Om röret sticker ut 1mm på var sida om gummina innan man drar dit bulten kommer man inte att komprimera gummit något. 16mm hålet har jag däremot samma uppfattning som du om.

Jag ändrade bildlänken i mitt tidigare post så att det går att läsa texten.

//Christoffer T.
//Christoffer T.

loop

Det har du nog rätt i. Jag har testat lite och det verkar vara som du säger.

//Johan
//Johan

Christoffer

Berätta gärna vad du kommer fram till, Det är nog ett tag kvar tills jag kan montera mina.
Har du försökt sprida ut dämparna så att de sitter så långt ut som möjligt?

//Christoffer T.
//Christoffer T.

loop

Jag håller på för fullt så du kan nog få en bild under helgen hur jag gjort.
Jag har spridit ut kuddarna så brett som möjlig.

//Johan
//Johan

Aerobat

Inte riktigt samma lösning, men kanske intressant ändå.


Image Insert:

57.26 KB

Image Insert:

51.07 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

loop

Något åt detta håller kommer mitt fäste att se ut.
Detta är bara en liten mall men lite för mycket hål i ;-)



//Johan
//Johan