Renovering/återfall GP Yak 54

Started by Spitfiremagnus83, 2011-03-03, 20:29:01

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Dags för lite bilder!



Image Insert:

68.31 KB

Mulitplexkontaktlödning (dagens längsta ord?) i full aktion!

Image Insert:

66.49 KB

Testar de här accarna. Ska tydligen ha väldigt låg självurladdning.

Image Insert:

70.44 KB

Lödningarn klara, blev riktigt bra!

Image Insert:

67.34 KB

Dämparen hade mycket ingrott oljekladd på sig. Lite thinner gjorde susen.

Image Insert:

71.04 KB

Spinnern har fått lite färg och den lackerade lagningen har fått sig en liten dekorremsa!


Beställde lite dekaler från TPvictory, hoppas få dem snart. Kommer förhöja hoppas jag!


 

harley007

#31
Ser top notch ut, gott jobbat! Vi har en gammal arestiräv i klubben som flyger en likadan kärra, det verkar vara en alldeles ypperlig modell till att flyga bra!

quote:
Originally posted by Rimsby

Funderar på Mailman i ganska stora bokstäver över hela vingarna! Eller är man för glad i sig själv då?[:)]


LoL, det hade varit \"fett najs\" som kidsen säger, DO IT! [:D]

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Spitfiremagnus83

Tackar! Ända sedan kärran kom ut, tror det var 2007 har jag gillat färgschemat och utseendet. Längtar tills den ska upp i luften igen, det var 2008 den fick luft under vingarna senast...
 

Spitfiremagnus83

Så...

Nu har den varit i luften! Efter två och 1/2 års dvala hördes åter DL-50:an sjunga över nejderna.

Första rundan blev bara en lite runda för att känna att känslan fortfarande fanns kvar. Blev mycket kort då jag märkte att en av skruvarna hade lossnat från dämparen. Landning och fixande. Hade inte tillgång till loctite. Vad tar man istället? En på fältet hade UHU-por som fick agera som provisorisk gänglåsare. Bättre än inget tyckte jag, och det verkar fungera!


Sista rundan gick bra, blev lite mer \"konstflyg\" än bara planlöst flygande. Dessvärre hade jag lite för lite fart i landningen vilket innebar att den sjönk igenom den sista halvmetern och proppen gick i backen. Småflis blev resulatet.

Så nu ska jag bara smälla på en ny propp, sedan kör vi!

De avslutande bilderna kommer när jag har dekaltrimmat skapelsen!
 

harley007

Grattis, gott att vara i luften igen antar jag! [:)]

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Spitfiremagnus83

Nu så är kärran \"färdig\"!

Lite dekaler från TP-victory gjorde pricken över i:et. Mycket nöjd med dem, både dekal och servicemässigt.

Kärran flyger som på räls, helt underbar, men det visste jag innan.

Image Insert:

83.58 KB



Image Insert:

83.38 KB
 

harley007

Tjusigt! *tummen upp*

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Spitfiremagnus83

Tackar!

Dessvärre dog motorn idag under en flygning. Som tur var hade jag höjd och kunde landa fint i den förhållandevis starka motvinden.

Det som är tråkigt är att det är min första dead stick någonsin på denna kärran. Efter att ha hämtat kärran lääääängst bort på fältet blev det till att starta igen. Fast då är motorn stendöd och jag upplever att kompressionen blivit sämre.

Misstänker det kan vara tankrelaterat. Ska öppna upp tanken och se om klunken lagt sig konstigt.

Plockade av Cylindern för att se om eventuellt kolvringen gett upp, eller ett clips till kolvbulten lossnat. Allt såg fint och bra ut. Lite sotig på kolven, annars inget att anmärka.

Tog av \"locket\" på förgasaren för att se om membranet var sönder. Inget synligt för blotta ögat heller.

Hoppas på bättre tur i morgon....