Spektrum DX8!

Started by paroos, 2010-09-25, 23:38:35

Previous topic - Next topic

paroos

Blev ingen test-flygning idag, dimm-molnen ville inte lätta...[xx(]
Nu skall det bli kasst väder, men på onsdag gissar SMHI att det blir bra igen![8D] Fast de har ju egentligen ingen aning. Igår hade vi världens åskoväder här och inte ett knyst i prognoserna...

Skit samma, fick lite mer tid att dona med radion istället.[:)]

Måste säga att med tanke på priset, gissar på runt 2500kr om vi drar av telemtri modul och tillbehör samt mottagare. (3995kr för hela kittet) så fattar jag inte hur man kan producera en radio med denna kvalitén!?[8)]
Finns väl bara en förklaring och det är att HorizonHobby som är världens största koncern i RC branchen, räknar med att sälja mycket stora volymer av DX8an. Allt annat måste innebära förlust.

Kartongen har en mycket snygg design (skulle vara kul att veta vad Yo:Hell tycker som är proffs på området?). Först ett fränt ytterskal, sedan en innerkartong med snygg grafik.
Image Insert:

77.42 KB
Image Insert:

87.41 KB

Om själva radion är snygg eller ej råder det delade meningar om på forumen. Själv gillar jag oftast stilren design som funkis, nu har ju DX8an inte tre skärmar men jag tycker ändå att den är snygg![:p]
Radion har samma spak-mekanik, spakar, switchar och vred som 18000kr JR12X. Finns 8 switchar, 6 är 3 pos. och 2 är 2 pos.
Image Insert:

79.39 KB

Image Insert:

49.66 KB

Image Insert:

62.67 KB

Image Insert:

67.79 KB

Image Insert:

67.01 KB

Image Insert:

65.87 KB

Image Insert:

57.29 KB

Image Insert:

70.11 KB

DX8 är designad för antingen 4cells NiMh 4,8V pack eller 2cells liPo 7,4V pack. Man får 2000mah NiMh packen med, 4000mAh liPo kommer snart. Ingen laddare medföljer, den sitter inbyggd i radion. Man pluggar in medföljande 12V power supply, radion känner själv av vilken typ av acke man har i och laddar därefter.
Power supplyen har rese-pluggar för all världens uttag, ni kan alltså ladda även när ni tar med radion på semestern i fjärran land!

Image Insert:

78.83 KB

Image Insert:

87.32 KB

Image Insert:

84.48 KB

Image Insert:

70.77 KB

DX8an har SD kortläsare, man kan spara oändligt många modeller på detta. (30st i radion). Det är busenkelt att spara och ladda in. Tanken är att användarna skall byta setups med varandra, likaså kommer Horizon att lägga ut färdiga setups för många av de modeller de har i sortimentet, bla har jag hört att Quiques setup av The Beast skall komma. SD kortet används också för att göra updateringar av radions programvara. Ett 128Mb SD kort medföljer.
Jag sparade ner Lill-Ultins setup och läste in det i PCn, man kan kolla filen med Word eller vilket text program som helst. Allt i klartext, fullt läsbart och förståligt. Med lite mer info kan man editera sina modeller redan här. Dock är programvara till PC och Mac på G snart att ladda ner.

Image Insert:

85.46 KB

Image Insert:

79.51 KB

Med radion följer nya AR8000 mottagaren. DX8 har 2048 i upplösning och sänder med 11ms alt. 22ms framerate.
Spektrum har varit mycket förutseende, alla existerande mottagare som klarar 2048 i upplösning är också förberedda för 11ms och vice versa. Detta har inte varit så känt, därav skriver man nu ut detta på mottagaren. (High speed, 2048)
Image Insert:

85.6 KB

Image Insert:

88.39 KB

Som ni säkert även vet har DX8an telemetri. Det finns två olika telemetri moduler. En full räckvidds, TM1000, den följer med sändaren. Sedan finns också en Fly by variant på 5g, TM1100.
Med följer också sensorer för temperatur och spänningsmätning. RPM sensor till el resp. förbränningsmotor köpes separat. Kabel för anslutning i mottagarnas Data port medföljer också. Via denna får man status på sin RF länk i detalj och realtid. Alla mottagare som har en Data port kan kopplas till TM1000/TM1100 för denna info.
TM1000 har också en X-bus ingång. Här kopplar man in ex. kommande 3:e parts prylar som stödjer Spektrums telemetri. Ex. Powerbox systems senaste prylar. Stöd i mjukvaran kommer efterhand.
(Mer om telemetrin senare...)
Image Insert:

85.25 KB

Temp sensor, kan fästas vid vad som helst man vill veta temp. på, ex. cylindern på motorn, eller ett fartreglage kanske?
Image Insert:

49.9 KB

Kabel för anslutning i acke paket.
Image Insert:

88.27 KB

Kablar för temp/Volt (går in i samma port) och för anslutning i Data porten på mottagare.
Image Insert:

89.97 KB

Med följer naturligvis den klassiska bind-pluggen, hållare att fästa bind-plug i nackrem, spak justeringsnyckel, \"stylus\" penna för bind knappen på TM1000 samt anpassat skumgummi för acken. (jag har redan anpassat som synes![:D])
Image Insert:

88.69 KB

Image Insert:

77.41 KB

Man får en manual och en komma igång guide. Inte så omfattande. DX8an kan mycket mer än vad man inser från början. Mer info om programmering och tips kommer inom kort att publiceras, ex. mycket mer om telemetrin.
Image Insert:

53.59 KB

Även ett trevligt dekal-ark medföljer, man hittar snabbt användning lite här o där!
Image Insert:

80.27 KB

Snygg nackrem får man också, som synes är radion perfekt balanserad från start och inga \"neck strap adapters\" behövs.
Image Insert:

48.94 KB
Image Insert:

41.76 KB

More to come!

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-Spektrum/HorizonHobby
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Nyroth

Mycket trevlig läsning, tack för den Patrick!

Mvh,
Niklas
 

paroos

#2
Idag var det äntligen flygväder och jag fick premiär flyga med DX8an![8D]

Först, i reklamen säger de \"-Remarkably easy to use\".
Gällande alla normala bas grejor man gör, så stämmer det till 100%.
Jag satte upp \"Lill-Ultin\" från noll till flygklar på ca: 45min.
(switchar, kanaler, utslag, expo, D/R, sida-höjd mix, killswitch, throttlegång, kurva, timer etc. etc....)
Då fibblade jag även runt en hel del för att testa olika saker.

DX8an funkar med alla Spektrum mottagare UTOM den gamla AR600 som inte kör DSM2. (DSM)
DX8an är en snabb radio, sänder med 11ms framerate, eller 22ms.
Man kan välja detta själv. Kopplar man upp sig mot en av de nyare mottagarna så kollar den själv av mottagarens kapacitet och ställer in upplösning och framerate automatiskt då man gör bind.
Alla mottagare i sortimentet som klarar 2048 upplösning, klarar också 11ms, och vice versa.
I \"Lill-Ultin\" kör jag en AR9000 som ger max prestandan.
(Enligt min åsikt har Spektrum det bredaste och bästa mottagar sortimentet av alla tillverkare, funkar även med JRs DSM2 mottagare såklart då Spektrum gör dem.)

I min förra radio, en JRPCM9X körde jag en Spektrum DM9 modul.
Gav radion 2år till att leva, men! för att modulen skulle funka fick man ställa radion på FM. Detta gjorde att max upplösning var 1024 och att den blev låååååångsam![xx(] Samma höga latency som ex. Aurora 9 lider av.
Nu går det alltså MYCKET fortare och med dubbel upplösning, om jag märkte skillnad, japp![:D]
Dels märkte jag att PowerHD servona inte riktigt hänger med upplösningsmässigt. Ett annat fenomen var att sidrodret började själv rycka lite nu när det fick mer detaljerad info och mycket snabbare än innan.
Känslan från spakinput till gensvar från modellen i luften var, tja vad skall man kalla det, omedelbar! Upplevde att jag \"höll\" i kärran på ett bättre sätt. Även att korrigeringar var \"mjukare\".
Citerar RPM, då han flugit sin första höupplösta, snabba, 2,4 radio:
-Nu jagar man inte modellen längre, nu är man i Cockpit!
Lite så är det.
Skall bli oerhört kul att testa med de senaste toksnabba Hitec servona som numera också har 12 bitars decoder, 4096. (G2,5 kretsen)

Spakarna var mycket sköna, jag ökade motståndet lite och det kändes väldigt exakt och trevligt. Lätt att \"spaka rätt\", dvs hålla exakta lägen utan att få med någonting från andra kanalen. Just nu har jag inte raster på throttle spaken (man kan välja själv, även utan är det samma tröghet) och det kändes ok! Får se om jag lägger på det eller ej.

Drog även igång telemetrin för att testa. (mer kommer) Har just nu enbart temp, RF link data och mottagar spänning igång.
Funkar fin-fint.
När man bygger en kärra så funderar man kring vissa grejor, ex hur varmt kommer det att bli i utrymmet ovanför cannistern där man kanske har, tank, mottagare etc.
Satte temp sensorn i detta utrymme på \"golvet\". Idag var det ganska svalt ute. Efter 12min flygning var det dock inte mer än +27c där inne. Antar att det utsugshål jag tog upp undertill i kroppen hamnade rätt![^]

Summa summarum: Mycket nöjd med dagens flygtest![:)]

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-Spektrum/HorizonHobby
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Hej hopp!

Har nu uppgraderat med den för DX8/DX7s specialbyggda 4000mAh LiPo acken.
Laddas automatiskt av interna laddaren som ju själv känner av vilken typ av kemi det är (NiMh eller LiPo). Laddar med 200mA och slår själv av då den är full. (Blått fast sken i spektrum loggan övergår då till att blinka)
Spektrum rek. att man har låg batt varningen på 6,4V med LiPo. 4,3V med NiMh.
(Synpunkter på det bland expertisen?)

Min är nu full laddad och skall använda den tills larmet går. (har ju 2000mAh org NiMh som reserv) Skall bli spännande att se hur länge 4000mA räcker...[8D]
Image Insert:

32.79 KB
Image Insert:

47.81 KB
Image Insert:

69.28 KB

OBS!!! Få inte panik och bli förbannade när ni installerar acken![:(!][:D] Skummgummi listen på baksida lucka och skumgummi biten i botten på utrymmet skall bort först. Sedan sitter den som en smäck!
Använd det skumgummi som medföljde radion till att \"stoppa om\" acken så blir det perfekt...[^]
Image Insert:

58.23 KB
Image Insert:

70.07 KB



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Spektrum leverar sannerligen!

När min FF9:a ger upp så verkar Spektrum mycket lovande! Det enda som jag har upplevt efter att ha provat en DX6 (tror jag det var) är att den kändes väldigt plastig. Men det kanske är en budgetmodell?