Underbart är kort... EF Extra 300

Started by Spitfiremagnus83, 2011-05-07, 00:53:47

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Prima väder i dag. Laddar ackarna, ut på fältet.

Första rundan, klockren. Andra rundan. Det är nu det händer.......


Roderfladder på skeven. Kärran skakar och har sig. Ner med hastigheten och snabbt ner.

Känner på roderna. Skeven har ett glapp på en cm, minst. Fältmässig operation utföres. Kuggarna på utgående axel är rensad på ett par ställen, det saknas en del kuggar. Detta gäller båda servona.
Men, autopartner kanske kan hjälpa mig, de verkar vara bra att ha att göra med. Mailar och får tillbaka mailet att deras mailbox är full och att de har begränsat öppet pga ombygge. Surt sa räven....

Summa summarum: Riktigt surt när det är kanonväder och man bara vill flyga. Nu blir det metalldrev istället för karbonitdrev.

Kan detta vara ett garantiärende? Har kört med väldigt moderata utslag på skeven, inte flygit någon extrem 3D (kan inte helt enkelt), lite snapprollar och några momentrollar annars bara lite snäll aerobatic. De borde de väl palla?

Kärran har nu 10 loggade flygningar a\' 7 min.







 

Spitfiremagnus83

Jo, det är Hitec hs65hb vi snackar om!
 

Christoffer

Jag gjorde misstaget att sätta bluebird-servon i min första elkärra, en Sebart Katana S30, Jag fick roderfladder på skeven och rensade drevsatserna på båda skevservona. Det var bara tur att jag fick ned den hel. Bytte sen till hs65hb på alla roder och det har funkat perfekt sen dess.

Är du säker på att det inte var något glapp i linkgaget? Och har du tejpat spalten mellan rodren? Det reducerar risken för fladder ganska mycket.

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Aeroparts

Hej. Mycket märkligt och tur att du klarade maskinen. Vi har kört mycket med HS65 HB. Och det är så här att karbonitdreven är mycket bra vad gäller glappfrihet etc, MEN de tål INTE t.ex. ett litet slag mot rodren.
En dålig landning där du slår emot ett roder eller vid mark hantering av modellen kan lätt knäcka dreven. Vi har inte råkat ut för att HB servona gått sönder i luften eller att vi upplevt fladder på EF maskinerna och då kör vi med 4 cell och då går det fort kan jag lova samt 3D utslag.
Numer har vi mest MG servona istället.
Något garanti ärende tror jag inte du kan få till, men drevsatserna kostar inte många kronor, och är nästan ett måste att ha liggande.
Och som det mesta hos Extremeflight så kör man med det de rekommenderar så brukar det vara väl prövat. De rekommenderar MG servona.
/Lennart

Spitfiremagnus83

Linkaget är verkligen helt stumt, så det tror jag inte det kan vara. Jag har varit extremt försiktig med modellen, då den i sin uppbyggnad är så skör. Men visst mycket möjligt man har råkat stöta emot.

Får bli med metalldrev för säkerhets skull.
 

Lonsan

Hmm, hört både bra och dåligt om Karbonite drev och dragit slutsatsen
att de som misslyckats med dem har fått för sig att de är nästan lika starka som
metall och alltså gjort lite för optimistiska val. Vad jag förstått så är Karbonite
4 ggr starkare än \"vanliga\" plastdrev men metall är minst 10 ggr starkare.
Själv har jag varit lite \"wild and crazy\" och ändå installerat 7975HB till höjdroderna
på min 2,3 m Extra. Inte gått sönder än, trots närmare 250 flygningar, många tuffa (läs usla)
landningar och 8 kW i nosen.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kanske skulle tillägga att jag inte vågade sätta 7975HB på skevarna.
Detta för att de ju, till skillnad mot höjdroderna, är helt obalanserade.
Där kör jag i stället 7955TG, kanske något i överkant men det är
ju inget problem i sig...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Nu är ju förvisso skeven på en 48\" kärra ganska små, men då extran från extreme flight är framtagen för galen 3Dflygning så är skeven nästan 1/3 del av hela vingen. Klart det är mycket krafter i rörelse, även på en sådan liten sak som 48\":s extran.

Det som slog mig när jag öppnade servot är att det håller i första taget, jösses vilka små kuggar det var från exempelvis motorn. Som ett fint urverk!

Förväntar mig inget från autopartner, de har varit kanon den lilla kontakt jag haft med dem.



 

Aeroparts

#8
Jag kan bara uttala mig om HS65HB alltså 11grams servot med ca 2kg dragkraft för det har vi testat mycket.
Hur 50-60 grams 10kg+ kg servo med karbonitdrev är har jag ingen erfarenhet av.
/Lennart
Hur jag vet att de inte tål små smällar, kan ni ju få lista ut...[;)]
ett bra sätt att få servona att hålla var att köpa på sig några extra drevsatser för då höll de mycket bättre[:D]

Spitfiremagnus83

Såja! Slutet gott allting gott!

Pratade med en mycket trevlig kille vid namn Pelle på autopartner idag. Han tyckte det var besynnerligt, men vidhöll att de var känsliga mot stötar. För att vara schysst gav han mig en bra deal på två HS65MG.

Skickas från autopartner idag. Det kallar jag service!