Choke som killswitch?

Started by Spitfiremagnus83, 2011-08-30, 23:43:50

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Som topic lyder, vad säger ni om att köra ett chokeservo som killswitch.

Har läst både här och på FG om optiska killswitchar som verkar leva sitt eget liv. Känns tryggare att ha ett servo som sköter det istället-slå på choken-motorn dör.

Eller? Vad har ni gjort?

Gäller en 50cc setup.

Det som tar emot är att ett servo plus lite sladd väger mer än en killswitch.
Det som talar för är att det hela sker mekaniskt med servo. Lättare att felsöka, överblicka.

Rätta mig om jag tänker fel!
 

Aeroparts

Javisst fungerar detta, med viss risk att du kanske förstör delar i motorn. De flesta motor manualer säger stäng aldrig choken helt när motorn går. (I alla fall inte en med reedventiler).

Men det går ju att programera både throttle och choke servo så att failsafen dödar motorn på ena eller andra sättet.

/Lennart

Lonsan

Om du vill köra mekaniskt så kan du ju koppla ett servo till en vanlig strömbrytare till tändningen...
Känns mot mina principer med ett sån\'t råd men sant som du säger, problem med elektroniska killswitchar
verkar förekomma förvånansvärt ofta...har avhandlats i diverse trådar redan.


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Angående mitt mekaniska råd ovan, om du överhuvudtaget överväger det så tänk på att det
finns hur många fel som helst att göra med en sådan lösning. Vibrationer kan sabba både servot
och strömbrytaren om illa placearat, felinställt servo kan ligga och dra en massa ström och/eller dra sönder
strömbrytaren etc etc

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Det är dätför jag ser på alternativa lösningar. Det jag har kommit fram till är att kända fabrikat som Emcotec och powerbox inte ens verkar hålla. Emcotec håller åtminstone jag väldigt högt.

Nej, det får funderas vidare! Tanken med choke servo lockar, om det görs på korrekt sätt.
 

G-son

#5
Du magnus. Är inte en tanke med att ha kill-switch om mottagaracket eller mottagaren lägger av så ska switchen bryta tändningen? Om du tappar signal till switchen stänger den av.
Den funktionen får du inte med chokeservo. Sen kanske det är dåligt att switcharna lägger av. Jag har en billig variant på min. får se hur länge den håller!
 

brauer

#6
quote:
Originally posted by G-son

Du magnus. Är inte en tanke med att ha kill-switch om mottagaraccec eller mottagaren lägger av så ska switchen bryta tändnignen? Om du tappar signal till switchen stänger den av.
Den funktioen får du inte med chokeservo. Sen kanske det är dåligt att switcharna lägger av. Jag har en billig variant på min. får se hur länge den håller!



Så resonerade jag när jag flög 35Mhz. Om motorn började störa ville jag bli av med den, och få chans att få tillbaka styrningen.
Samma sak om något lägger av nu, jag vill inte se planet puttra iväg mot horisonten [:(]
Kör med Emcotec och aldrig haft problem, förutom att den slog av i början eftersom min tändhatt störde (överslag).

Edit: Fundering! Vad är viktigast för dig? Att den aldrig slår av i fel läge, eller att den alltid slår av när det behövs? Där hittar du nog svaret på vilken lösning som passar dig bäst. Pros and cons.
 

Skymic

Allt kan gå i sönder och fela men jag har kört 2,5 säsonger med emcotecs och nu är den inne på sin tredje och funkar fortfarande fint, har just nu två av Powerbox killswtitch i Yaken och de funkar hittils, har även haft en shuntshalter 3 i min 50cc och den är fortfarande OK.
Jag tycker det är säkerhet med Killswitch,tror till och med att det är ett krav på bensinkärror i Tyskland.

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Aerobat

Jag håller med Micke om att det är en säkerhetsgrej. Alla större bensinare borde ha brytare tycker jag.

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av Emcotecs Switch med spänningsregulator. Jag har haft 2 sådana som pajat. Har 2 som verkar fungera utmärkt nu, men till min senaste modell köpte jag en Powerbox istället eftersom jag tycker den verkar enklare(=mer robust).
Mvh Ulf

paroos

Att det varit problem med Emcotecs killswitchar som har inbyggd regulator är ju välkänt och diskuterat här i forumet många gånger.
Jag är också en av dem som haft en som havererat.

Om de fortfarande dras med samma problem är väl den intressanta frågan! Jag vet ej, men med tanke på omfattningen och hur länge sedan det är som det uppdagades så borde det vara löst numera.
Men eftersom man inte riktigt vet så tog jag det säkra för det osäkra och köpte Powerbox Sparkswitch istället. Har hittils funkat 100%. Jag har även en Sündschalter III som funkar kanon, nu i 3:e modellen. Även de billiga \"Kines switcharna\" som Aircpro säljer verka funka fint. (OBS Aircpros och Sündschalter har ingen regulator)


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se