Su-29 no more bensin skit !

Started by Speedbird, 2012-01-17, 20:00:25

Previous topic - Next topic

Speedbird

#60
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Skymic
Verkar det  marginelt med Elflyg även i 50 cc klassen?

//Micke
IMAC-Sverige


Bara om man flyger med ackar som inte orkar leverera är det marginelt,
med ThunderPower 6600mAh 12s ackar ska det inte vara några problem enligt Pontus [8D]
lite läskigt att Desirepower ackarna börjat svullna vid så låg last...
svällda DP hade ni väll problem med i Felix 1,8 Yak55 också, Micke ?

/Perra
 



Kapaciteten 6600 x 12s helt rätt, att det skulle krävas 65C celler har jag inte påstått.
Jag har kört IMAC med el i 4 säsonger och det har funkat utmärkt med både 20 C, 25 C och 30 C.
En och annan packe har gått åt pipan men det har berott på slarv. Jag körde i början med 5s+5s i planen men använde också samma packar som singel 5s i andra plan och även i helikopter. Ibland blev det lite fel i hanteringen och det kostade mig en och annan 5s packe. Lärdomen är att hålla på och seriekoppla och använda delar av en stor setup till annat är suboptimering. Det är därför jag låter bygga ihop mina packar till 14s limpor. Ok, jag är fortfarande modulär på bredden och jobbar med 1,2 eller 3p, något som dock är mindre riskabelt då jag alltid parallellkopplar varje cell via balanskablarna så att alla parallella celler håller exakt samma spänning. Håller inte på att stuva omkring mellan de olika setuperna, ser det mer som en möjlighet i ett nödläge om man skulle råka sabba en limpa eller setup av någon anledning.




det går säkert bra med lägre C-tal också jag tog bara TP cellerna som exempel...  

oj oj oj elsetuper på tävlingsnivå är inte lätt att få till...
bygga egna acklimpor med special balans kontakter och så...
hatten av och största respekt till Pontus som bevisligen får det att fungera mycket bra ! [8D]

ser ut som det måste bli a little more bensin för mig ändå,
kanske hinner \"lilla blå\" bli klar till Helsingborg...

/Perra
 

Paul

\" ser ut som det måste bli a little more bensin för mig ändå,
kanske hinner \"lilla blå\" bli klar till Helsingborg... \"
[:)][:)][:)]
Äntligen!!!! .... Perra, du har fått tillbaka förståndet[:D]
Du är hjärtligt välkommen över, och du får gärna bli vår profet[:)]
Nu måste du bara plugga på både gamla och nya testamentet.
[;)]
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Hur många liv har lilla blå egentligen? Förolyckades den inte i somras??
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Denna knasiga kärlek till bensinmotorer, ta i lite ordentligt om ni tvunget ska ta en trip till det förgångna, typ ångmasin eller åtminstone tändkulemotor. Eller varför inte testa gengas, avlagda träkärror blir bränsle till de nya. Nä förresten, det liknar ju någon typ av återvinning, kanske i modernaste laget ändå... :-/

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#64
[:)][:D][8D][:)][:D][8D][;)] intressant läsning.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Micke, det är tydligt att det rycker lite i elektroden hos dig. ;-)
Tveka inte inför 50 - 100 cc men avvakta med 40%/150 cc. Givetvis går det att misslyckas även med 50 - 100cc, och helt klart går det att lyckas även med en 40%:are. Om man håller sig till maskiner med typvikt upp mot 18-19 kg så blir det något enklare än min SU-26 som ligger i 22kg klassen.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Hur många liv har lilla blå egentligen? Förolyckades den inte i somras??



Den har fler liv än en katt ! !
eller, kärran som vägrade dö [:D]

Jag har lärt mig en massa nytt om LiPo ackar till stora setuper idag, så det kanske blir el också i den i framtiden [}:)]

eller som min gamla tekniklärare sa, Gii han brännolje ! !
( gotländska för GASA PÅ ! ! ) [8D]
när vi körde dieselmotorer i testbänk...

/Perra
 

Skymic

#67
quote:
Originally posted by dahlberg

En eftertanke, Jag flygger en lite större Sbach (100cc) med en 28x10 och då drar jag 7-7,5kW och den har tokigt mycken power, ska proppa ner till 27x12 eller 27x10 då kommer den att dra 6,5-7kW och förhoppningsvis sluta rippa [}:)]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC



Hmmm vart kom den Sbachen från, undanhåller du saker från oss? En liten bild kunde varit trevligt med lite set up tips, Elflyggänget verkar ju behöva lite hjälp[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Speedbird

#68
Så var piloten och panelerna på plats i kärran,
nu är även min kärra sportsman kompatibel [:D]
passade på att byta sidoroderservo när jag ändå var igång [8D]

Image Insert:

88.44 KB

Image Insert:

85.7 KB

Image Insert:

88.73 KB

/Perra
 

Aeroparts

Du får tala om för piloten att SU-29 och nästan alla andra 2 sits acromaskiner flygs alltid från baksits vid en pilot flygning[:D]
[;)]
/Lennart

Lonsan

Piloten är på marken ju!!

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#71
Jo jag vet ! ! [:I]
men pilot figuren var ytterst liiite för stor för att få plats i baksits så nu får det vara så här ! [:o)]

spelar det någon roll ?
i reglerna står det att pilotfigur och instrumentpanel ska finnas i kärrorna för sportsman och uppåt i klasserna,
sedan spelar det väll mindre roll vilken plats han sitter på...
huvudsaken det är på en av förarplatserna...  
det är ju inte F4c super skala vi flyger, eller hur....

/Perra