MVVS 50 IRS

Started by Hakan G, 2012-01-13, 17:01:21

Previous topic - Next topic

Hakan G

Hej!
Jag har köpten MVVS 50 IRS och monterat den i en aerobatickärra.
I Instruktionsmanualen läser jag följande:

\"You can turn the rear cover by 90° which makes it possible to adjust the carburetor's position
(especially its adjusting needles) when fixing it in the model.\"

För att det ska bli bra åtkomst till nålarna har jag monterat baklocket 180° istället för 90°.
Kommer detta påverka gångegenskaperna negativt?

(har mailat till MVVS men inte fått svar än)

mvh
Håkan G
 

Aeroparts

Förmodligen inte.
Det finns nog bara 2 saker som skulle kunna påverkas.
1. Blandningen vid olika G påverkan(ett problem med MVVS 116 med den stora förgasaren den har,tro mig jag vet)men med denna lilla förgasaren på 50:an , nej knappast då den redan sitter med membranet i samma läge fast 180 grader vridet.
2. På 116 motorn som har separata insugningskanaler till cylindrarna, testade MVVS att vrida förgasaren ett antal grader i stöten för att se när det gav bäst blandning till båda cylindrarna eftersom munstyckshålen sitter på en sida i förgasarhalsen så påverkar detta. har du två cylindrar, nej så det kan du nog glömma också.
Så mitt svar är att det kommer säkert att fungera.

Men har du frågor om MVVS och vill söka expertkunskap så skriv frågan på detta forum. http://prme.nl/forum/
Fabriken svarar säkert också, men det kan ta lite tid.
Jag hade faktiskt kontakt med dom igår, och deras support till oss har varit helt OK.
Skriv gärna hur 50:an går,jag tror MVVS har kommit med en ny pipa till den och 58:an men du kanske har cannister.
/Lycka till.
/Lennart

Hakan G

Tack för snabbt och uttömmande svar Lennart.
Detta är faktiskt redan gjort.

Jag kör med MVVS Canister avsedd för denna motor likaså manifolder. Dessutom har jag programmerat om tändkurvan för lång dämpare.

Mitt bekymmer är att jag vid inkörningstillfället idag fick vrida ut både L- och H-nålen, till ca H-nål 4 varv och L-nål 3,5 varv för överhuvudtaget få den att varva upp enligt manualen. Inkörningen är gjord och kontroll av bränsletillförsel, där är inga restriktioner. Fabriksinställningarna funkar inte med 2 varv på L-nålen och 1 varv och 30 min på hög.
Varför är det så?

mvh
Håkan G
 

Hakan G

Kan tillägga att det lilla jag kört den så verkar gången lovande. Lugn och behaglig tomgång Mejzlik 23x8 körs nu.
Och ork verkar det finnas också, men lite tidigt att uttala sig egentligen. Vi får se vad den kan leverera, jag återkommer med det så fort jag fått ordning på förgasarinställningarna.
 

Kent

Är det verkligen du Håkan?
Alltså CAP Håkan?

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Hakan G

Ja Kent!
Är det inte likt så säg!

//HG
 

Aeroparts

#6
Märkligt att grund inställningen är för mager...får fundera lite.
Jag gjorde en snabbkoll i manualen och som jag tolkar den, så medger konstruktionen att förgasaren kan placeras i 90 graders intervaller alltså inte bara i 90 grader från orginalplaceringen.
/Lennart

Nu har jag funderat lite...satt motorn i maskinen när du körde in eller körde du i bänk?
Startade den OK men sedan strulade det.
Har du en slang ifrån ventilationen på förgasaren till något ställe med statiskt tryck? Varför jag frågar är därför jag såg att det bara var ett hål i membranlocket på bilderna och ingen nippel och om du vänt förgasaren 180 grader kanske detta hål hamnat på ett ogynnsamt läge där luftströmmningen påverkar membranet/blandningen.

Hakan G

Hej Lennart!
Ja precis så uppfattar jag det också.
Man ska ju inte behöva in och justera nålen för membranet i första skedet, tycker jag....
Ska ut och kolla lite till. Kan det vara så att tändinställningen för långt avgassytem resp. kort gör så stor inverkan.....nej det är inte trolig. Kör ju med lååång tyst Canister, och då uppfattar jag det som att man ska programmera för just det.
Mja lite konfunderad blir man...
 

Hakan G

Ja motorn satt i modellen från början tanken var att köra in i modellen, vilket är gjort.
Vid start var det riktigt svårt att få fram soppa. Efter körning utan stift med startmotor kom soppa fram.
Sen småtände det till jag fått nålarna i tidigare nämnt läge.
Var ute nu en runda och provstartade, L-nålen klarar f.n att leverera soppa, men huvudnålen står 5 varv öppen och den vill ha mer! Här är nått som är riktigt galet.
Nippel sitter i locket som ligger in i kroppen men motorspantet är ju öppet i sin konstruktion. Känns rätt på något vis.

mvh
Håkan G
 

Aeroparts

Hmmm....Något är inte som det skall i alla fall.
Körde du motorn innan du vände förgasaren[?]
Har du gjort ren förgasaren? det kan ju ha kommit in något.
Det läcker inte i pump slangen?
Har du någon bild på installationen
/Lennart

Hakan G

Nej den kördes inte innan vändning av baklock.
Ja förgasaren är rengjord. Där var inga partiklar alls...Helt ren.
Nej jag vill påstå att det är tätt.
Ska ut i garaget och ta ett par bilder.....
 

Hakan G

Hur får man ut bilder här?
 

Hakan G

Jaha ja!
Efter förmiddagens fortsatta felsökande är det bara att vika ned sin stolthet och bjuda på de egna erfarenheterna.
Man har ju förmågan att tänka kompliserat när ett kompliserat problem dyker upp. Det ska man låta bli!
I detta fallet hade jag glömt att ansluta slangen mellan vevhus och förgasarens membranenhet.
Nu funkar det klockrent 1100rpm på tomgång och 6400rpm fullt öppet. Mejzlik 23x8.
Går väl aningens rikt i mellanregistret, men så får det vara tills den är flugen.
Tack till Lennart som supportar på ett bra sett.
Återkommer när den är flugen.
 

Aeroparts

Ha Ha..ja så kan det vara, bra att du hittade felet, jag har ju inte kunnat sova på hela natten[;)]. Tyvärr så krävs det ju så mycket information innan man kan ringa in felet, så igentligen borde man sätta ihopa en bra checklista med alla frågor som man måste ha svar på innan det går att överhuvudtaget ge ett svar i rätt riktning.
Det var ju bra att jag kunde hjälpa till, därför skall du få lite hjälp till, det finns en tråd om uppladdning av bilder.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1233&SearchTerms=bilder
Hälsningar
Lennart